جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

مدال عاشقی بر سینه پاکبانان مشهدی|حال و هوای خدمت به زائران اربعین حسینی

  • کد خبر: ۱۲۵۰۶۶
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
مدال عاشقی بر سینه پاکبانان مشهدی|حال و هوای خدمت به زائران اربعین حسینی
غبارروب مسیر فرشتگانند و جاروکش قدوم کروبیان. با دلی پر از مهر، دل از خانه و موطن خود کنده اند و با امید شفاعت بهترین انسان‌های خلقت، راهی مسیر زائران آن‌ها شده اند. پاکبان‌های مشهدی را می‌گویم؛ همان‌هایی که در اربعین خون خدا، چله نشین خدمت شده اند و از ارض قدسی مشهدالرضا (ع) تا سرزمین نینوا به شوق یک میزبانی خالصانه طی مسیر کرده‌اند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز، این روز‌ها عده‌ای از مرز‌های زمینی و هوایی کشور راهی اجتماع بزرگ پیاده روی اربعین حسینی شدند و عده‌ای دیگر هم در حسرت این سفر معنوی حال و هوای کربلایی دارند. همان طور که پیش بینی می‌شد پس از دو سال دوری زائران ایرانی از سفر اربعین به دلیل محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های کرونایی شاهد حرکت سیل عظیمی از عاشقان اباعبدا... به عتبات عالیات و استقبال از بزرگ‌ترین اجتماع مردمی در جهان هستیم؛ موضوعی که بیش از هر چیزی خدمات دهی مطلوب به زائران را حائز اهمیت کرده است. دراین راستا پس از دو سال کرونایی و محدودیت‌های مختلف که گریبان گیر پیاده روی اربعین شده بود، امسال شهرداری مشهد به رسم چندین سال خدمت رسانی متوالی به زائران اربعین، کاروان هزارنفره اتوبوس رانان و پاکبانان را برای خدمت رسانی به زائران پیاده پُرشمار حسینی به عراق اعزام کرده است.

کاروانی که ۶۰۰ نفر از آن‌ها پاکبان شهرمان هستند که برای نخستین بار به عتبات عالیات اعزام می‌شوند و در این مدت قرار است چیزی در حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر پیاده روی اربعین و یک میلیون مترمربع از معابر پیرامونی حرم مطهر امام علی (ع) و فاصله مسجد کوفه تا مرقد میثم تمار را نظافت کنند. پاکبانانی که سال‌ها مدال افتخار خدمت رسانی به زائران و مجاوران علی ابن موسی الرضا (ع) را بر سینه دارند حالا با گذشت حدود هشت روز از حضور و خدمت رسانی شبانه روزی خادمان شهر بهشت در نجف اشرف از حال و هوای این چند روزشان می‌گویند.

مدال عاشقی بر سینه پاکبانان مشهدی

خدمات رسانی بی وقفه خادمان شهر بهشت

پاکبان مشهدی بیش از یک هفته است که در نجف اشرف مستقر شده اند و مشغول نظافت شبانه روزی کوچه و خیابان‌های شهر امیرالمؤمنین (ع) هستند؛ شهری که اولین مقصد بیشتر زائران ایرانی پیاده روی اربعین است. خدمت رسانی در گرمای ۴۷ درجه نجف که در بعضی از ساعات روز به ۵۰ درجه می‌رسد شاید در نگاه اول سخت و طاقت فرسا باشد، اما این گرما سد راه و حریف ارائه خدمت بی وقفه پاکبان‌های مشهدی نیست. انسان‌هایی که نه با پا که با دل خود راهی خدمت عاشقانه به زائران سیدشهدا (ع) شده اند. محمد مهدی حکمی که از پاکبان‌های شهرداری منطقه ۳ است به ما می‌گوید: درست است که هوا بسیار گرم است، اما این گرما روی ما تأثیری ندارد. عشق و علاقه به اهل بیت (ع) به قدری در دلمان عمیق است که سختی کار کردن در این گرما نمی‌تواند روی ما تأثیر بگذارد.

عباس مشرفیان هم از افتخاری که نصیبش شده است حرف می‌زند و با بغض ادامه می‌دهد: افتخار بزرگی است که نصیب من شد و جاروکشی زیر پای زائران امام حسین (ع) کاری نیست که اجازه اش به هرکسی داده شود. درست است که هوا گرم است، اما این گرما برای ما معنی ندارد و هیچ تأثیری روی کاری که داریم انجام می‌دهیم ندارد.

مدال عاشقی بر سینه پاکبانان مشهدی

خادمی امام حسین (ع) افتخار ماست

نه پول اضافی‌ای از شهرداری گرفته اند و نه قرار است که به آن‌ها حق مأموریتی پرداخت شود؛ با عشق پا به این راه گذاشته اند و همه این ۱۰-۱۲ روز را قرار است برای رفاه حال زائران سیدالشهدا (ع) خدمت رسانی کنند. این خادمان امام هشتم (ع) ترجیع بند صحبت هایشان این است که جاروکشی زیر پای زائران امام حسین (ع) افتخاری است که خدا و ائمه (ع) نصیب آن‌ها کرده است.

علی اکبر بهمن یار از پاکبان‌های منطقه ۵ است که تا قبل از این در نزدیکی‌های حرم مطهر امام رضا (ع) مشغول به کار بوده است و حالا به قول خودش خادم زائران امام علی (ع) و امام حسین (ع) شده است. بهمن‌یار در توصیف حال و احوال این چند روزی که در نجف است می‌گوید: تا دیروز در مشهد خدمتگزار زائران امام رضا (ع) بودیم و الان هم به امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) و زائرانش خدمت می‌کنیم. اصلا افتخارم این است که خدمتگزار اهل بیت (ع) هستم و برای این کار انتخاب شده ام و این سعادت بزرگی است که نصیب هرکسی نمی‌شود.

مدال عاشقی بر سینه پاکبانان مشهدی

توفیقی که قدر آن را می‌دانیم

محمد معین الرضا، دیگر پاکبان شهرمان، هم در نوع خودش جالب است. نزدیک ۵ سال است که برای خدمت رایگان در کربلا و نجف پیش قدم و امسال بالاخره این توفیق نصیبش می‌شود. او می‌گوید: جاروکشی زیر پای زائران امام حسین (ع) و امیرالمؤمنین (ع) و خدمت به زائران آن‌ها لیاقت می‌خواهد، من خودم ۵ سال است که برای این کار نام نویسی می‌کنم و آقا امسال مرا طلبید و از بین این ۶ هزار نفر مرا طلبید و انتخاب کرد و با وجودهوای گرم حس و حال خوبی داریم و عشق به ائمه (ع) نمی‌گذارد که این سختی‌ها روی کار ما تأثیر بگذارد.

جاروکشی زیر پای زائران سعادت می‌خواهد

مهدی کوهجانی هم با حال و هوای معنوی و شادی وصف ناپذیری می‌گوید اینکه توفیق خدمت در عتبات عالیات نصیبش شده، فقط و فقط نگاهِ امام حسین (ع) بوده است و اگر طلبیده نمی‌شد، برای این کار اصلا انتخاب نمی‌شد. کوهجانی حال و هوای این روز‌های نجف را این طور برایمان تعریف می‌کند: من فکرش را نمی‌کردم که امام حسین (ع) به من اجازه بدهد که زیر پای زائرانش را تمیز کنم، اما خدا را شکر آقا من را طلبید و برای این کار انتخاب شدم. بسیار گرم است و زائر زیاد، اما  شکر خدا همه دارند پذیرایی می‌شوند و کم و کسری وجود ندارد.

مدال عاشقی بر سینه پاکبانان مشهدی

خدمت رسانی همه جانبه شهرداری مشهد به‌زائران‌حسینی

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه روزانه ۱۸۰ تن زباله توسط پاکبانان مشهدی در شهر نجف اشرف جمع آوری می‌شود می‌گوید: طبق توافقات انجام شده با مسئولان عراقی قرار شد امسال برای نخستین بار در کنار رفت وروب و جمع آوری زباله معابر پیرامونی حرم امیرالمؤمنین (ع) بخشی از معابر شهر کوفه، حد فاصل بولوار میثم تمار تا مسجد کوفه که محل تردد زائران اربعین است، نیز رفت وروب شود.

علی نجفی با بیان اینکه ۳۰ پاکبان وظیفه نظافت این مسیر جدید را بر عهده دارند می‌افزاید: عصر روز چهارشنبه شانزدهم شهریور ماه عملیات رفت وروب در این بخش از کوفه توسط پاکبانان مشهدی به طور رسمی آغاز شد و روزانه بیش از پنج تن زباله از معابر شهر کوفه توسط پاکبانان مشهدی نیز جمع آوری می‌شود. وی با اشاره به اینکه خدمات شهری امسال۶۰۰ نیروی پاکبان، راننده خودرو و پشتیبان در نجف دارد، اظهار می‌کند: ۲۵خودرو از جمله ۱۰ خودرو مکانیزه جمع آوری زباله به همراه ۳۰۰ مخزن ۲۴۰ لیتری زباله، ۲ هزار جارو، ۳۰۰ جارو و خاک انداز، ۱۰۰ عدد بیل و ۷.۵ تن پلاستیک زباله مورد نیاز نیز به نجف منتقل شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در مدت حضور پاکبانان در نجف ۱۰ کیلومتر به مساحت یک میلیون متر مربع از معابر پیرامونی حرم مطهر و بخشی از مسیر نجف تا کربلا و کوفه روزانه رفت وروب خواهد شد، می‌گوید: طبق پیش بینی انجام شده روزانه حدود ۱۰۰ تن زباله جمع آوری و با خودرو‌های مکانیزه به محل‌های تعیین شده منتقل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->