رونق فروش لباس تاناکورا در برخی مناطق مشهد تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + مسیریابی شرایط خرید لاستیک دولتی در اردیبهشت‌ماه اعلام شد خبر‌های جریان‌ساز برای معامله‌گران بازار ارز چیست؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماکارونی گران شد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند؟ وزیر نیرو: توسعه صادرات فنی و مهندسی صنعت آب‌ و برق در دستورکار دولت قرار دارد | اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود
سرخط خبرها

«صاحب خانگی» به رسم حاج خانم

  • کد خبر: ۱۲۵۱۰۳
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
«صاحب خانگی» به رسم حاج خانم
شبنم کرمی - روزنامه نگار

قبول دارید که گاهی داستان‌های کوچک زندگی ما تبدیل به کتابی قطور می‌شوند. این روز‌ها که زمزمه افزایش مشکلات میان مستأجر‌ها و صاحب خانه‌ها بیشتر به گوش می‌رسد صاحب خانه‌ای در کوچه‌های پهن و پردرخت کودکی ام را به یاد می‌آورم. شاید برای بسیاری از ما پیش آمده است که غریبه‌هایی سر راهمان سبز شده و مسیرمان را تغییر داده و، چون نسیمی خنک و خوشایند ما را مسحور کرده اند.

حاج خانم از جنس همین نسیم‌های مهربانی بود که دل آدم را جلا می‌داد. وقتی پس از پایان جنگ تحمیلی از کرمانشاه به مشهد مهاجرت کردیم مستأجر طبقه پایین خانه حاج خانم شدیم. در این شهر بزرگ، غریب بودیم و ناآشنا، اما دلمان به قربت آقا امام رضا (ع) گرم بود که این همه راه را کوبیدیم و آمدیم تا در مجاورت آقای مهربانی، آرام و قرار گیریم. اولین بار وقتی مشغول چیدن اثاثیه بودیم حاج خانم را دیدم.

با لبخند و همان طور که لچک چادر نماز گل دارش را زیر بغل زده و پله‌ها را سنگین و یکی یکی پایین می‌آمد یک سینی چای خوش عطر در دست داشت، درحالی که بخار از روی آن بلند می‌شد با شاخه‌ای نبات در نعلبکی‌های گل قرمز کنارشان. یک ماه بعد وقتی پدر مدتی برای مأموریت به بیرجند رفت، حاج خانم نه به عنوان صاحب خانه که در نقش مادری مهربان ما را زیر چتر حمایت خود قرار داده بود. یادش به خیر؛ هر روز عصر با گویش شیرین مشهدی خود مادرم را صدا می‌زد که «بییِن بالا یَک چایی دور هم بشِم».

در نبود مادرم که معلم بود نگهداری از خواهر کوچک نوزادم را مادرانه به عهده گرفت و خواهرکم که به زبان آمد او را «مامانی» صدا می‌زد. گاهی مرا زیر چادر نمازش در پناه می‌گرفت تا در بازی «قایم موشک» با نوه هایش برنده باشم. برادرم هم هر روز برای نماز با حاج خانم راهی مسجد محل می‌شد و برگشتنی با هم خرید می‌کردند و خندان و شاد قدم زنان با دست پر بازمی گشتند. خدا رحمتش کند؛ آن قدر گرم و صمیمی بود که در کنارش دیگر غربت را احساس نکردیم.

حاج خانم گاهی از همسر فقیدش که یکی از پزشکان نامدار شهر بود برایمان خاطره می‌گفت. گاه از کودکی خودش می‌گفت که پس از مرگ والدین به قدری بر او سخت گذشته بود که آدم را یاد داستان‌های قدیمی می‌انداخت. نامش را «بمانی» گذاشته بودند که مانند سایر خواهر و برادرهایش پیش از مادر و پدر از دنیا نرود. او هم مانده بود تا با منش بزرگوارانه اش راه و رسم همراهی، همدلی، میهمان نوازی و در یک کلام، «صاحب خانگی» را به دیگران بیاموزد.
یادش گرامی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->