تعریض پل دهرود؛ اولین اتفاق خوب عمرانی ۱۴۰۳ مدیریت شهری مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود
سرخط خبرها

همه پیچ و خم‌های ثبت احوال|همراه با شهروندان برای تعویض یا اصلاح اسناد هویتی

  • کد خبر: ۱۲۵۲۴۰
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
همه پیچ و خم‌های ثبت احوال|همراه با شهروندان برای تعویض یا اصلاح اسناد هویتی
هرجا کپی برابر با اصل باشد، دست‌کم اینجا دیگر نیست. جایی که انتظار می‌رود بیشترین دقت و نظم را در خروجی اسناد هویتی داشته باشد، حالا با کمترین بی‌دقتی، ممکن است تا چند دهه یک شهروند را به دردسر بیندازد.

فاطمه غلامی | شهرآرانیوز، مشکلات مردم در ثبت‌احوال فقط مربوط به امور گذرموقت و مسائل مرتبط با ایام اربعین نیست. امروز افراد به‌دلایل مختلف هویتی به اداره ثبت‌احوال آمده‌اند. در بازدید سرزده امروز، شهروندان در ثبت‌احوال گرفتار هفت‌خان دریافت شناسنامه اصلاح‌شده یا المثنی یا انتظار دوساله برای دریافت کارت ملی هستند. از خانمی که در بیست‌وشش‌سالگی هنوز موفق به دریافت شناسنامه نشده تا شهروندی که تاریخ صدور شناسنامه‌اش، قبل از تاریخ تولدش ثبت شده است.

۲۶ سال زندگی بدون شناسنامه

خانم پاکزاد درحالی‌که مدارک هویتی پدرش در دستانش است، به ثبت‌احوال مرکزی چهارراه‌خیام مشهد مراجعه کرده است. او درباره مشکلش می‌گوید: ایرانی هستم، ولی تاکنون شناسنامه‌ای نداشته‌ام، پدر و مادرم را در کودکی از دست دادم و تحت تکفل عمویم بودم.
این شهروند ادامه می‌دهد: بعد از تولدم، کسی برای گرفتن شناسنامه اقدامی نکرده است. من در تمام این سال‌ها علاوه‌بر محرومیت از درس و مدرسه، از تمام امکانات اجتماعی هم بی‌نصیب ماندم و، چون سوادی نداشتم، نمی‌دانستم برای گرفتن شناسنامه به کجا باید مراجعه کنم. مدتی است که برای گرفتن شناسنامه در ثبت‌احوال، بالاوپایین می‌روم، اما هنوز جواب درستی نگرفته‌ام.

تغییر نام‌خانوادگی

فهیم‌زاده، خانم جوانی است که برای اصلاح تغییرات نام‌خانوادگی خود به ثبت‌احوال آمده است. این شهروند می‌گوید: یک سال است که نام‌خانوادگی خود را عوض کرده‌ام. زمانی که برای دریافت گذرموقت اربعین اقدام کردم، برایم پیامک آمد: «ثبت مشخصات، مغایرت دارد.» واقعا نمی‌دانم چه باید بکنم. به مراسم اربعین که نرسیدم، لااقل باید مشخصات سجلی خود را اصلاح کنم.

خانمی که در صف نوبت به انتظار ایستاده است، نیز درباره مراحل پرپیچ‌وخم تعویض شناسنامه می‌گوید: برای تعویض شناسنامه‌ام دیروز به ثبت‌احوال سیدی مراجعه کردم. آنجا مرا راهنمایی کردند تا برای حل مشکل به اداره ثبت‌احوال مرکزی بیایم، نامه بگیرم و بعد اقدام کنم. سوال من این است که چرا در همان اداره ثبت‌احوال سیدی که نزدیک محل سکونت من است، مشکل درخواست گواهی را حل نمی‌کنند؟

ثبت تاریخ صدور شناسنامه، قبل از سال تولد

خانم فرهنگ نیز درحالی‌که شناسنامه جدید در دست دارد، از بی‌دقتی بعضی کارکنان ثبت‌احوال گلایه‌مند است. او می‌گوید: از بدو تولد شناسنامه‌ام مشکل‌دار بود. تاریخ صدور شناسنامه‌ام، قبل از سال تولدم ثبت شده است و درواقع تاریخ تولدم را اشتباه ثبت کرده‌اند. این مسئله باعث شد برای کنکور با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوم. سال تولدم را بعد از کلی اتلاف وقت و برووبیا درست کردند، اما حالا که برای تعویض شناسنامه اقدام کرده‌ام، می‌گویند اطلاعات جدید در سیستم ثبت نشده است.
آقای میان‌سالی وارد گفتگو می‌شود و می‌گوید: دو سال پیش برای کارت ملی اقدام کردم و هنوز برایم صادر نشده است. چرا این‌قدر باید طول بکشد؟

صدور شناسنامه عکس‌دار، بدون نوبت

پس از پیگیری موضوع، مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی با بیان اینکه عکس‌دار کردن شناسنامه افراد پانزده‌ساله خارج از نوبت انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: درمورد شهروندانی که برای تغییر نام خانوادگی خود اقدام کرده‌اند و سیستم، مغایرت اطلاعات آن‌ها را نشان می‌دهد، ممکن است به‌دلیل تبادل اطلاعات با اداره گذرنامه و نیروی انتظامی، مشکلی رخ داده باشد، ولی به محض مراجعه به ثبت‌احوال با اخذ تاییدیه و ارسال آن به اداره گذرنامه، مشکلشان برطرف خواهد شد.

پیگیری پاسخگو نبودن هستم

غلامحسین قنبری با اشاره به اینکه توزیع دفاتر پیشخوان، به‌صورت منطقه‌ای نیست، اظهار می‌کند: دفاتر پیشخوان در پاسخگویی مراجعه‌کنندگان موظف هستند که خدمات بدهند، اما برای رسیدگی به گلایه شهروند درباره ثبت‌احوال سیدی، شخصا موضوع را به‌صورت میدانی پیگیری می‌کنم.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی در پاسخ به دیگر درخواست شهروند مبنی‌بر اشتباه ثبتی در ذکر سال تولد می‌گوید: باید بررسی شود که آیا ایراد در تنظیم سند بوده یا اینکه در تزریق اطلاعات به سیستم، اشتباهی رخ داده است. در سیستم جدید احتمال اینکه اشتباه در تنظیم سند یا ثبت اطلاعات سیستمی وجود داشته باشد، اندک است؛ زیرا پس از آنکه سند تنظیم و اطلاعات وارد شد، اگر مغایرتی با اطلاعات اصلی فرد داشته باشد، خود سیستم پیغام خطا می‌دهد.

قنبری درباره زمان طولانی انتظار برای دریافت کارت ملی نیز توضیح می‌دهد: در برهه‌ای از زمان برای تامین کارت هوشمند خام دچار مشکل بودیم. هزینه اعتبارات باید در برنامه‌وبودجه تامین شود تا آن را دراختیار سازمان ثبت‌احوال کشور قرار دهند و سپس کارت هوشمند صادر شود. فردی که برای کارت هوشمند ملی ثبت‌نام می‌کند، به محض ارسال اطلاعاتش در سامانه، ظرف ۲۴ ساعت بارکدی برایش تعریف می‌شود و اطلاعات وی با سایر دستگاه‌ها تبادل شود و تا زمانی که کارت ملی به دستش برسد، با همان رسید به او خدمات اجتماعی داده می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی بیان می‌کند: کسی که بیشتر از ۱۸ سال دارد و ایرانی است و تقاضای صدور شناسنامه کرده است، بعد از مراجعه به ثبت‌احوال و تشکیل پرونده و تحویل دادن مستندات، تقاضایش در کمیسیون مربوط، مطرح و مجوز لازم برای صدور شناسنامه صادر می‌شود. چنانچه قبلا پدر فرد دارای تابعیت غیرایرانی بوده است و الان دارای تابعیت ایرانی شده است، بخشی از کار باید در اداره اتباع خارجی پیگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->