بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ کشف شد محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد
سرخط خبرها

گزارشی از وضعیت نامعلوم ناوگان حمل‌و‌نقل برون‌شهری در دهه پایانی صفر

  • کد خبر: ۱۲۵۷۱۰
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
گزارشی از وضعیت نامعلوم ناوگان حمل‌و‌نقل برون‌شهری در دهه پایانی صفر
همین حالا یک جست وجوی ساده در سایت‌های فروش بلیت نشان می‌دهد که اگر شما زائر مشهد امام رئوف (ع) باشید، ظرفیت پرواز‌های تهران به مقصد مشهد از تاریخ ۳۰ شهریور تا ۴ مهر تکمیل است.

هاشمیان- موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ سفر اربعین که تمام می‌شود، تازه آغاز راه است برای دلدادگانی که می‌خواهند پا در مسیر مشهد علی بن موسی الرضا (ع) بگذارند و هرکدام برای رسیدن به این مضجع شریف، راهی را انتخاب می‌کنند. اشتیاق زیارت در این روز‌ها تقاضا برای خرید بلیت‌های هواپیما، قطار و اتوبوس را افزایش می‌دهد و هرکدام از این ناوگان‌ها برای ارائه خدمات بهتر باید به منظور افزایش ظرفیت‌های خود در جابه جایی مسافر برنامه ریزی کنند. اما سراغ هرکدامشان که می‌رویم، یا هنوز برنامه هایشان مشخص نشده است یا آماری که ارائه می‌دهند، با پیش بینی میزان ورود زائران اربعین همخوانی ندارد.

این در حالی است که رئیس جمهور، صبح روز گذشته در جلسه هیئت دولت با اشاره به استقبال گسترده مردم برای زیارت بارگاه منور امام رضا (ع) در ایام شهادت آن حضرت در ۲۸صفر، به معاون اول خود مأموریت داد که با تشکیل جلسه شورای زیارت، برنامه‌های لازم برای تسهیل حضور زائران رضوی را درنظر بگیرد.

محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز درباره تمهیدات پیش بینی شده برای دهه پایانی صفر گفت: برای حمل ونقل مسافران برون شهری اقداماتی انجام شده است و تلاش می‌کنیم همه ظرفیت‌های کشور را پای کار بیاوریم؛ زیرا برای این کار، یک نیروی سراسری نیاز است و همه باید پای کار باشند. برخی از مسئولان شهری و استانی نیز درباره برنامه ریزی برای رفت وآمد زائران در ایام شهادت امام هشتم، پاسخ گویی را به بعد از اربعین حسینی موکول و اعلام می‌کنند که فعلا مشغول مدیریت بازگشت مسافران اربعین هستند. حالا تصورش را بکنید؛ اگر مسئولان به سرعت برنامه‌های خود برای مدیریت ناوگان حمل و نقل برون شهری را اعلام نکنند، احتمالا به زودی بازار سیاه خرید و فروش بلیت و شکایت مردم نیز داغ می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی درخواست نداده اند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی به شهرآرانیوز گفت: شرکت‌های هواپیمایی هنوز مشغول سفر‌های مربوط به اربعین هستند و درخواست‌های خود را برای دهه پایانی صفر اعلام نکرده اند و فعلا همان پرواز‌های روزمره برقرار است.

محمود امانی بنی با اشار ه به اینکه پیش بینی شده است که امسال با افزایش تعداد زائران روبه رو باشیم، افزود: برای استقبال از زائران در این ایام برنامه‌هایی فرهنگی درنظر گرفته ایم؛ ازجمله این موارد برپایی موکب و پذیرایی در سالن پرواز‌های خارجی و استقبال از زائران و ارائه بسته‌های فرهنگی در سالن پرواز‌های داخلی است. برنامه استقبال از زائران ازسوی خادمان امام رضا (ع) و اجرای سرود زنده نیز در دستور کار قرار دارد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده، در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با گستره ۵۴۰ هکتار پیش از شیوع کرونا، به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی انجام می‌شد.

همین حالا یک جست وجوی ساده در سایت‌های فروش بلیت نشان می‌دهد که اگر شما زائر مشهد امام رئوف (ع) باشید، ظرفیت پرواز‌های تهران به مقصد مشهد از تاریخ ۳۰ شهریور تا ۴ مهر تکمیل است.

برنامه قطار‌ها ابلاغ نشده است

سفر با قطار به دلیل امنیت بیشتر و قیمت مناسب تر، یکی از راه‌های پرطرفدار رفت وآمد است. طبق آخرین آمار ۲۳ ایستگاه راه آهن در شبکه ریلی خراسان دایر است و مطابق اعلام قبلی مسئولان راه آهن خراسان، روزانه بیش از ۷۰ رام قطار مسافربری در مسیر ریلی منتهی به مشهد به صورت رفت وبرگشت حرکت می‌کنند؛ مثلا نوروز امسال، روزانه ۴۲ هزار زائر و مسافر در مسیر ریلی مشهد به ۲۷ شهر و مرکز استان جابه جا شده اند.

جواد معراجی فر، مسئول روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان، با اشاره به ثبت درخواست برای افزایش ظرفیت مسیر ریلی منتهی به مشهد گفت: راه آهن استان، مجری دستورات راه آهن کشور است، اما با وجود ثبت درخواست هنوز تعداد رام‌های قطار و میزان افزایش ظرفیت آن‌ها برای دهه پایانی صفر از سوی مرکز ابلاغ نشده است.

سری به سایت‌های فروش بلیت قطار هم می‌زنیم؛ ظرفیت قطار‌ها هم تعریفی ندارد. از فردا تا اول مهر تکمیل است. به جز چند روزی که ظرفیت‌های محدود قطار‌ها آن هم بیشتر نوع اتوبوسی قابل رزرو است، درست از تاریخ ۴ مهر دوباره این ظرفیت‌ها تکمیل می‌شود.

نیاز به ۵ هزار دستگاه اتوبوس

معاون اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان نیز در گفتگو با شهرآرا درباره وضعیت ناوگان اتوبوس رانی برای ارائه خدمت به زائران دهه آخر صفر گفت: هزار و ۵۱۴ اتوبوس و ۲ هزار و ۷۱۱ مینی بوس و هزار و ۴۸۰ سواری برای خدمات دهی به زائران در نظر گرفته شده است؛ با این حال پیش بینی می‌شود که جا به جایی زائران، نیازمند ۵ هزار دستگاه اتوبوس باشد. براین اساس مقرر شده است با استفاده از ظرفیت دیگر استان‌ها اتوبوس‌های مورد نیاز برای جابه جایی زائران تأمین شود.

رضا صحراگرد درباره راهکار‌های در نظر گرفته شده برای بازگشت زائران دهه آخر صفر از مشهد بیان کرد: در دو سال گذشته به دلیل کرونا میزان ورود زائران به مشهد کمتر شده بود. امسال با توجه به مهار کرونا پیش بینی می‌شود که میزان ورود زائران به مشهد مقدس افزایش یابد. از این رو تلاش کردیم با برنامه ریزی مناسب، زمینه بازگشت زائران به شهر‌های خودشان را فراهم کنیم.

او با بیان اینکه در دهه آخر صفر، زائران طی چندین روز به مشهد می‌آیند، اما بیشتر آن‌ها می‌خواهند ظرف ۲۴ ساعت شهر را ترک کنند، افزود: همین موضوع سبب می‌شود تقاضا برای حمل ونقل بیرون شهری افزایش یابد. به منظور جواب گویی به نیاز ایجاد شده، با استان‌های دیگر و به ویژه استان‌های هم جوار خراسان رضوی مکاتبه کردیم تا برای جا به جایی زائران، اتوبوس در اختیارمان قرار دهند.

معاون اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان افزود: با کارخانه ها، معادن و نیرو‌های مسلح نیز مکاتبه کردیم تا بتوانیم از ظرفیت ناوگان‌هایی که در اختیار دارند برای حمل ونقل زائران استفاده کنیم؛ برای نمونه استفاده از ناوگان‌های ایران خودرو، گاز خانگیران و معادن خواف در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته صحراگرد به منظور تسهیل در رفت وآمد زائرانی که در شهر‌های مجاور مانند نیشابور ساکن هستند و قصد زیارت دارند، مقرر شد از ظرفیت‌های ریلی هم استفاده شود. او با بیان اینکه توجه به ایمنی زائران پیاده هم در دستور کار قرار گرفته است، گفت: به راهنمایان کاروان‌های پیاده، جلیقه شبرنگ داده می‌شود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود. همچنین قرار شده است ۱۰ هزار بروشور به منظور آگاهی زائران پیاده از نکات ایمنی توزیع شود.

لزوم سامان‌دهی حمل ونقل در روز‌های پایانی صفر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->