بهانه افغانستان برای عدم پرداخت حق‌آبه ایران از هیرمند چیست؟

  • کد خبر: ۱۲۶۷۳۲
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
بهانه افغانستان برای عدم پرداخت حق‌آبه ایران از هیرمند چیست؟
رئیس سازمان محیط زیست گفت: افغانستان مطرح می‌کند که شرایط موجود به‌دلیل تغییر اقلیم است، اما داده‌های ما نشان می‌دهد بر اساس داده‌های خود افغانستان سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب وارد هیرمند شده و سپس به سمت گودزره منحرف شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی سلاجقه اظهار کرد: جمهوری اسلامی حصول حق‌آبه‌های زیست محیطی خود از کشور‌های همسایه را با جدیت دنبال می‌کند و این کار در قالب نشست‌های دو جانبه در حال انجام است. پیگیر حق‌آبه تالاب هامون هستیم تا بتوانیم از ظرفیت حق‌آبه در سال‌های بعد به نحو مطلوب بهره ببریم.

وی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی هامون از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، گفت: متأسفانه با توجه به اینکه کشور همسایه به تعهدات خود در قبال حق‌آبه تالاب هامون عمل نکرده، تالاب وضعیت خوبی ندارد. تالاب هامون خدمات اکوسیستمی فوق‌العاده‌ای به جوامع محلی داشته و فرهنگ و زندگی مردم مبتنی بر خصوصیات این تالاب شکل گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با کارشکنی‌های طالبان در مسیر حصول حق‌آبه توضیح داد: آنچه که افغانستان مطرح می‌کند این است که شرایط موجود به‌دلیل تغییر اقلیم است، اما داده‌های ما نشان می‌دهد که بر اساس داده‌های خود کشور افغانستان سه تا چهار میلیارد متر مکعب آب وارد رودخانه هیرمند شده و سپس به سمت گودزره منحرف شده است.

سلاجقه ادامه داد: با توجه به حُسن همجواری و پیشینه فرهنگی دو ملت و اینکه ایران همیشه یار و یاور افغانستان بوده از هیئت حاکمه این کشور انتظار نداریم به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند.

وی با اشاره به طرح معیشت جایگزین برای بومیان تالاب هامون گفت: در سیستان یک طرح بین‌المللی در حال اجراست که موضوع توانمند سازی جوامع محلی تالاب را دنبال می‌کند که امیدواریم بتواند به نحو مطلوب با توجه به شرایط دگردیسی تالاب بین‌المللی هامون معیشت‌های متعددی را دنبال کنند. به مردم اطمینان می‌هم که اگر شرکت‌های تخصصی هم وارد منطقه شوند از ظرفیت جوامع محلی استفاده خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در خصوص چاه‌های ژرف سیستان بیان کرد: با توجه به روش‌های ترکیبی که برای شوری‌زدایی از آب چاه‌های ژرف منطقه انجام شده، چاه‌ها بیش از ۹۰ درصد راندمان آب دارند و ۱۰ درصد پسماند حاصل از استحصال نیز در غالب حوضچه‌های تبخیری ایجاد شده مدیریت می‌شوند.

سلاجقه با اشاره به موضوع ریزگرد  در سیستان گفت: موضوع مرطوب‌سازی از راهکار‌های اصلی برای حل معضل ریزگرد‌های سیستان است که امیدوارم با حصول حق‌آبه و استفاده از ظرفیت آب‌های داخلی، برای مرطوب‌سازی اقدام کرده و موضوع ریزگرد‌ها را در استان کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است تا برای حل ریزگرد‌ها از ظرفیت طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوضه آبریز مشرف به منطقه سیستان استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->