میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها

ویژه برنامه‌های شب و روز شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی اعلام شد

  • کد خبر: ۱۲۷۱۴۳
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
ویژه برنامه‌های شب و روز شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی اعلام شد
آستان حضرت رضا (ع) مملو از حضور شیفتگان حضرت شده تا در محافل عزاداری که به همت آستان قدس رضوی و به مناسبت سالروز شهادت ثامن‌الحجج (ع) برگزار می‌شود شرکت کرده و سوگواره‌های عظیم رضوی را برپا کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) ویژه برنامه‌های متعددی به همت آستان قدس رضوی پیش‌بینی شده که بخش محوری آن مربوط به محافل عزاداری در حرم مطهر رضوی است. این برنامه‌ها که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تدارک دیده شده، شامل محافل متعددی است که خطبه‌خوانی شب شهادت و مراسم شام غریبان، به عنوان دو مراسم محوری آن به‌شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شریعتی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در گفتگو با آستان‌نیوز، در این باره گفت: حرم مطهر رضوی این روز‌ها کانون اصلی حضور زائران و هیئت‌های مذهبی عزاداری است که از سراسر کشور برای عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت رضا (ع) مشرف شده اند.

خطبه‌خوانی شب شهادت در صحن پیامبر اعظم (ص) با حضور زائران

وی جزئیات محافل این ایام را تشریح و اظهار کرد: به مناسبت ایام سراسر غم و اندوه شهادت امام رئوف ویژه برنامه‌های مختلفی پیش بینی شده که یکی از مهمترین آن‌ها آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا (ع) است که امسال با تاکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حضور و بهره مندی زائران، این مراسم در صحن پیامبر اعظم (ع) با حضور تمام اقشار مردم برگزار می‌شود.

آغاز مراسم از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: این آیین معنوی از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه با قرائت قرآن توسط قاری ممتاز، جلیل اشرفی آغاز خواهد شد و پس از مرثیه‌سرایی توسط ذاکر اهل بیت (ع) سیدمهدی میرداماد، خطبه شب شهادت توسط محمد موحدی‌نیا قرائت می‌شود و دعای پایانی مراسم را نیز حجت الاسلام و المسلمین جعفر اسلامی‌فر قرائت خواهد کرد. به گفته او، آئین شمع گردانی خدام نیز با مداحی ذاکر اهل بیت علی ملائکه انجام خواهد شد.

اجتماع عزاداری «غریب قریب» در روز شهادت

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در ادامه گفت: روز سه‌شنبه پنجم مهرماه همزمان با سالروز شهادت حضرت رضا (ع) نیز برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن اجتماع عزاداری «غریب قریب» در صحن پیامبر اعظم (ص) خواهد بود. وی افزود: در این اجتماع که بعد از نماز ظهر و با حضور گسترده هیئت‌های عزاداری سراسر کشور و عموم زائران برگزار می‌شود، سخنرانی و شهادت‌نامه خوانی آیت‌الله سیداحمد علم الهدی را خواهیم داشت و مرثیه‌سرایی و عزاداری توسط ذاکران اهل بیت (ع) زینت‌بخش آن خواهد بود.

سه محفل عزاداری در رواق امام خمینی (ره)

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین گفت: محافل ویژه عزاداری روز شهادت در رواق امام خمینی (ره) نیز طی سه نوبت با اجرای برنامه‌های مختلف دنبال خواهد شد که برنامه صبحگاهی از ساعت ۱۰.۱۵ با مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت و سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم الهدی آغاز می‌شود. وی ادامه داد: ویژه برنامه ظهرگاهی نیز با قرائت زیارت امین‌الله توسط میثم مطیعی آغاز خواهد شد و سپس آیت‌الله محسن کازرونی به ایراد سخن خواهد پرداخت و از ساعت ۱۷ نیز مراسم شام شهادت حضرت رضا (ع) در این رواق، با سخنرانی حجت‌الاسلام صدیقی و مرثیه‌سرایی سیدمهدی میرداماد برگزار می‌شود.

مراسم شام غریبان در صحن انقلاب

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد ادامه داد: مراسم شام غریبان شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشا روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در ابتدای این مراسم آیینی، کاروان خادمان بارگاه منور رضوی از تقاطع شهید شوشتری خیابان نواب صفوی با شمعدان‌های لاله در دست به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد و سپس با اجتماع در صحن انقلاب و همراه با مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی ذاکران اهل بیت (ع)، حاج مهدی رسولی و علی ملائکه، به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

پوشش گسترده رسانه‌ای

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: برای پوشش رسانه‌ای عزاداری‌ها و برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شب و روز شهادت حضرت رضا (ع) نیز برنامه‌ریزی مناسبی انجام شده تا امکان ارتباط زنده با حرم مطهر از هر نقطه ایران و جهان فراهم باشد. وی افزود: علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی ملی و استانی، شبکه‌های بین‌المللی متعددی نیز مراسم عزاداری شهادت امام هشتم (ع) در حرم مطهر رضوی را به صورت زنده پوشش خواهند داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->