آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

میزبانی میلیونی حرم مطهر رضوی از عزاداران روز شهادت امام رضا (ع) | اینجا ماتم سرای عالم است

  • کد خبر: ۱۲۷۲۹۷
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
میزبانی میلیونی حرم مطهر رضوی از عزاداران روز شهادت امام رضا (ع) | اینجا ماتم سرای عالم است
انگار همه غم‌های عالم امروز اینجا جمع شده است؛ این را می‌شود از حال و هوای زائرانی فهمید که اشک‌هایشان تمامی ندارد و فریادهایشان از غم شهادت حضرت رضا (ع)، به آسمان می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، در سالروز شهادت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، حرم مطهر رضوی بزرگترین ماتم سرای عالم شده و میلیون‌ها زائر و مجاور سوگواره بزرگ رضوی را برپا کرده‌اند. با اینکه بیش از ۱۲۰۰ سال از روز شهادت امام هشتم (ع) می‌گذرد، اما حضور عاشقان امام در آستان ملکوتی ایشان، چنان است که انگار همین امروز به سوگ نشسته‌ایم و این همه دل و دیده، غمدیده و اشکبار شده است.‌ی

از ضریح و گنبد تا گوشه و کنار صحن

گوشه گوشه حرم حس و حالی عجیب را تجربه می‌کند. اطراف مضج شریف رضوی مملو است از عزادارانی که آمده‌اند تا هر طور که شده در روز شهادت امامشان، دست‌هایشان را به ضریح گره بزنند، تا گره‌های زندگی‌شان باز شود. گروهی دیگر که در صحن‌ها نشسته‌اند، چشم از گنبد حرم بر نمی‌دارند و آرام و بی‌صدا اشک‌های روی گونه‌هایشان را پاک می‌کنند. زائرانی هم هستند که کنج خلوتی برای خود دست و پا کرده‌اند و فرصت زیارت آقا در سالروز شهادتشان را مغتنم شمرده‌اند برای راز و نیاز‌هایی عاشقانه و عارفانه.

خادمان، میزبان عزاداران

خادمان آقا هم که از هفته‌ها قبل خود را برای امروز مهیا کرده بودند، در این میزبانی سنگ تمام گذاشته‌اند. آخر آن‌ها میزبانان اصلی این سوگواری عظیم هستند و باید دست بر سینه، به میهمانان این عزاداری خوشامد بگویند. گروهی خاک پای زائران را در ابتدای ورود به حرم توتیای چشم می‌کنند و گروهی با اسپند به استقبالشان می‌روند. در گوشه و کنار صحن‌ها و رواق‌ها، خادمان مشکی‌پوش در حال خدمت‌اند و البته هزاران خادم و خادمیار هم در پشت صحنه این حضور باشکوه، در تلاشند تا همه چیز مهیای امروز باشد.‌ی

برنامه‌های خاص برای مخاطبان خاص

حرم مطهر رضوی امروز برای برخی مخاطبان خاص هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. از مراسم عزاداری ویژه نوجوانان، تا برنامه‌های مناسب زائران خردسال در رواق کودک. رواق حضرت رضا (ع) هم امروز جمعیت بیشتری از بانوان را میزبانی می‌کند، برای برپایی محافل عزاداری ویژه آنها. صحن غدیر حرم مطهر نیز میزبان عزاداران غیرایرانی است که در این ایام زائر امام رضا (ع) شده‌اند. حسینیه حرم در صحن قدس هم یک ایران کوچک است و هیئت‌هایی که از نقاط مختلف کشور به مشهد آمده‌اند، محافل عزاداری خاص و بومی خود را برپا می‌کنند.

میزبانی از زائران در چایخانه و مهانسرا

امروز ظرفیت خدمت‌رسانی در چایخانه‌ها و مهمانسرای حضرت نیز به حداکثر رسیده و خادمان و خادمیاران رضوی بی‌قفه در حال خدمت به زائران هستند. توزیع چای، شربت، غذا و بسته‌های متبرک، خدمتی است که این خادمان ارائه می‌کنند، به امید عنایت آقا و رضایت زائران.

این‌ها فقط بخشی از شکوه و عظمت عزاداری‌های امروز است، چرا که حریم حرم با ده‌ها موکب و سطح شهر مشهد با صد‌ها موکب مردمی نیز با پشتیبانی خادمان امام رضا (ع) برپا شده تا سالروز شهادت امام رضا (ع)، برای میلیون‌ها زائر و مجاور روزی باشد ماندگار، و فرصتی برای تجدید پیمان و تمدید عاشقی.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->