تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت
سرخط خبرها

شناسنامه جدید برای درختان قدیمی مشهد

  • کد خبر: ۱۲۷۸۳۲
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
شناسنامه جدید برای درختان قدیمی مشهد
رئیس اداره جنگل‌داری شهری از سامان‌دهی و شناسایی ۵۰۰ اصله درخت کهن‌سال در مشهد خبر داد.

ذوالفقاری | شهرآرانیوز؛ درختان کهن‌سال در هر نقطه‌ای از کره زمین ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه‌شناسی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب می‌شوند و برای ماندگاری و حفاظت از آن‌ها کوشش‌های بی‌شماری می‌شود؛ درختانی که تعداد و تنوع آن‌ها در شهر مشهد بسیار چشمگیر و حیرت‌انگیز است. دراین‌راستا یکی از اهم فعالیت‌های شهرداری مشهد در حفظ و حراست از فضای سبز شهری شناسایی و محافظت از درختان کهن‌سال در حوزه جنگل‌داری شهری است. شناسایی این نمونه‌های باارزش ژنتیکی نتیجه درخشانی در زمینه حفاظت درختان کهن‌سال شهر دارد.

طرح پلاک‌گذاری درختان کهن‌سال در مشهد

با توجه به اهمیت حفظ درختان کهن‌سال، رئیس اداره جنگل‌داری شهری مشهد در گفتگو با شهرآرا به اقدامات ویژه این اداره به‌منظور شناسایی، پلاک‌گذاری و مراقبت از این درختان اشاره کرد و گفت: در طی سال اقدامات زیادی به هدف بهبود فضای سبز شهری انجام می‌شود و اداره جنگل‌داری شهری نیز به‌عنوان حلقه میانی مناطق و اداره‌کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهد که توسط شهرداری‌های مناطق اجرایی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که اخیرا در حال اجراست، شناسایی و پلاک‌گذاری درختان کهن‌سال در شهر است که به‌منظور حفظ و اعمال مراقبت‌های ویژه از این سرمایه‌های ملی صورت می‌گیرد. جدی افزود: تاکنون در راستای این طرح شناسایی و پلاک‌گذاری درختان کهن‌سال به تعداد۵۰۰ اصله در معابر اصلی و فرعی شهر مشهد انجام شده است.

استفاده از تجهیزات به‌روز

وی با تأکید بر اینکه درختان کهن‌سال شهر در حقیقت میراث سبز شهر هستند اضافه کرد: اقدامات اجرایی مختلفی در طول سال به‌منظور اعمال بیشینه سطح نگهداری برای این درختان انجام می‌شود که شامل چال کود، هرس، ایجاد باغچه، آبیاری و کوددهی درختان است. همچنین ابزار و تجهیزات به‌تدریج به‌روز می‌شود. دراین‌راستا هم‌اکنون برای کود‌دهی از دستگاهی مخصوص استفاده می‌شود که با مته‌های خاص خود می‌تواند هوا و کود را تا عمق شصت‌سانتی‌متری به خاک اطراف ریشه درختان تزریق کند.

مشارکت شهروندان در فرایند پلاک‌گذاری

جدی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ اصله درخت کهن‌سال و ارزشمند در شهر شناسایی شده است اظهار کرد: از این تعداد درختان شناسایی شده تاکنون نیمی از آن‌ها پلاک‌گذاری شده است و بقیه نیز تا پایان سال پلاک‌گذاری خواهند شد. البته در فرایند شناسایی این درختان شهروندان نیز می‌توانند یاریگر باشند و در صورت شناسایی یکی از این درختان با مراجعه به سامانه www.gsms.mashhad.ir به معرفی و پلاک‌گذاری این درختان کمک کنند.

رئیس اداره جنگل‌داری شهری مشهد در زمینه ایده پلاک‌گذاری درختان ادامه داد: پیش از این خدمات متعددی همچون کاشت نهال، کوددهی، ایجاد باغچه و به‌طور‌کلی اقدامات امدادی برای درختان شهر انجام می‌شد، اما پلاک‌کوبی و شناسایی درختان کهن‌سال تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بود، در‌حالی‌که از این طریق می‌توان مجموعه‌ای از اطلاعات را جمع‌آوری و با توجه به حجم خدمات مورد نیاز برنامه‌ریزی کرد.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->