دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «امیر تتلو» برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد شعب اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز گروسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سرلشکر باقری: وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر کرده است سخنگوی وزارت خارجه: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم عربستان سرکنسول جدید خود برای مشهد را مشخص کرد ماجرای خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + مسیریابی بهادری جهرمی: انتخاب روزهای تعطیلی آخر هفته به دو روز در اختیار نظرات کارشناسان قرار گیرد رییس سازمان انرژی اتمی از گام‌های اساسی ایران برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی خبرداد وزیر خارجه: اروپا از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی نکند رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد نتیجه استعلام از دفتر مراجع درباره تعطیلی آخر هفته غزلی از رهبر معظم انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد+ عکس حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقام حزب الله: آینده پس از «طوفان الاقصی» و پاسخ ایران دستخوش تغییر خواهد شد دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده | اسرائیل شکست خورده عربستان: توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
سرخط خبرها

تذکر جدی ایران به کشورهای میزبان شبکه‌های تروریستی| فرصت برای توافق وجود دارد| تبادل پیام میان ایران و آمریکا در نیویورک

  • کد خبر: ۱۲۸۰۲۸
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
تذکر جدی ایران به کشورهای میزبان شبکه‌های تروریستی| فرصت برای توافق وجود دارد| تبادل پیام میان ایران و آمریکا در نیویورک
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان تاکید می‌کنیم برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار مصمم هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه درباره روز کودکان فلسطینی گفت: طبق آمار، رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم القصی ۲۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده است و ۱۹ هزار کودک و نوجوان را بازداشت کرده است و از سال ۲۰۲۰، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی بدون عدالت محاکمه کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص میانجی گری کشور‌ها و تبادل پیام‌ها درباره احیای برجام گفت: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها تلاش‌ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها برای رسیدن به نقطه توافق کماکان در جریان است. اجلاس اخیر مجمع عمومی هم فرصت خوبی برای مذاکرات جانبی بود. در حاشیه این اجلاس گفتگو‌های دوجانبه و چندجانبه‌ای برگزار شد و مقامات کشور‌ها پیام‌هایی را از طرف امریکایی رد و بدل کردند.

کنعانی ادامه داد:‌ ما همچنان تاکید می‌کنیم که برای رسیدن به توافق پایدار مصمم هستیم و به روند مذاکرات هم پایبند هستیم. پاسخ ایران به متن جمع بندی ارائه شده بود و تلاش ما این بود پاسخی شفاف داده شود. تلاش ایران هم این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اروپایی بر طرف شود تا ما شاهد یک توافق وایدار باشیم و از تفسیر‌ها پیشگیری شود. در این مسیر همچنان پایبند روند دیپلماسی هستیم و از تلاش‌های کشور‌های دیگر استقبال می‌کنیم. همچنان امکان برای توافق و از سرگیری اجرای برجام وجود دارد و در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی خودش را نشان دهد این توافق وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات به نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور گفت: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشور‌های اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض گروه‌های معاند و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفته است. در برخی از کشور‌ها مهاجمین در نبود حفاظت کافی موفق شدند به برخی از نمایندگی‌های ما حملاتی را صورت بدهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اثر کنوانسیون وین کشور‌ها موظف هستند همه تدابیر لازم را برای نمایندگی کنسول گری‌ها فراهم کنند. بلافاصله اطلاع رسانی لازم از سوی سفارت خانه‌ها صورت گرفت و در تهران هم اقدامات فوری انجام داد و به نمایندگی‌های کشور‌ها مسئولیتشان یادآوری شد. نمایندگی‌های ما در این زمینه اقدامات لازم خود را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در این کشور‌ها با عنوان اعتراض سیاسی به خشونت متوسل شدند. حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی، تهدید دیپلمات‌ها تلاش کردند فعالیت عادی نمایندگی‌های ما را مختل بکنند. نمایندگی‌های ما به وظایف خود عمل می‌کنند. این مهاجمین حتی به مراجعین ما هم بی احترامی کردند و یک فضای رعب برای اتباع ایرانی صورت دادند تا این‌ها به بخش‌های کنسولی ما مراجعه نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این موارد به کشور‌های پذیرنده گزارش داده شد. ما الان شرایط نسبتا خوبی داریم و نمایندگی‌ها فعالیت خودشان را آغاز کردند. یادآوری می‌کنم به کشور‌های پذیرنده مسئولیت خودشان را در راستای کنوانسیون وین و ایجاد شرایط مناسب برای انجام فعالیت نمایندگی‌ها انجام دهند.

ضرورت پاکسازی مناطق عراق از وجود گرو‌ه‌های تروریست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره دفاع ایران از خاک خودش در قبال حملات تروریست‌ها از خاک عراق گفت: من اشاره کنم که سیاست اصولی ایران در ارتباط با کشور دوست عراق، اهتمام به حاکمیت و کمک به ثبات در این کشور است. ایران اثبات کرد که در سخت‌ترین شرایط عراق، ایران اولین کشوری بود که در سریع‌ترین زمان به کمک به دولت و ملت عراق شتافت تا از امنیت این کشور و شهروندان این کشور دفاع کند.

وی ادامه داد: در ارتباط با تحولات اخیر و رخدادی که در اقلیم کردستان شاهد بودیم، ایران در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور برای حمله به ایران مکاتباتی صورت گرفت. سالهاست که گروه‌های تروریستی در آن منطقه پایگاه‌هایی را ایجاد کرده و امنیت ایران را مورد تهدید و خدشه قرار دادند. در نتیجه تعرض مسلحانه این گروه‌ها ما شهدایی را تقدیم کردیم. ما بر مبنای وظیفه ذاتی و حق همسایگی و توسل به روش‌های قانونی هم گفتگو‌های سیاسی با مقامات عالی عراق و محلی تذکر دادیم و ضرورت پاکسازی مناطق عراق از وجود گرو‌ه‌های تروریست یادآور شدیم. بر مبنای مسئولیت خود یادداشت‌های متعدد به دولت مرکزی عراق داده شده و هم موارد نقض امنیت و هم مسئولیت عراق یادآورد شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: آن چیزی که مربوط به طی کردن چارچوب‌های قانونی است طی شده و در حوزه سیاسی با توجه به روابط خوبی که با مقامات عراق داریم همواره در گفتگو‌ها مطرح شد که ما خواهان این هستیم که از خاک عراق امنیت و تمامیت ارضی ما مورد تعرض قرار نگیرد. همه چارچوب‌های سیاسی، امنیتی و حقوقی طی شده و ایران بر اساس حق خودش عمل کرده و در ایام اخیر هم گفتگو‌های خوبی با مقامات مرکزی عراق و مقامات اقلیم صورت گرفته است. ما خواهان برقراری امنیت در این بخش‌ها هستیم.

پیشرفت‌هایی در جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی رخ داده است

کنعانی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه شده همواره یکی از خواسته‌های ایران بوده و همواره پیگیری کرده‌ایم. دولت‌هایی که سرمایه ملی ما در آن جا وجود دارد موظف به آزادسازی منابع ملی ایران هستند و نباید آزادسازی منابع ما را به هیچ موضوعات دیگری ربط بدهند. در این خصوص گفتگو‌هایی صورت گرفت و تلاش‌هایی در جریان است و پیشرفت‌هایی رخ داده است. امیدواریم این امر محقق شود و در آینده اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد.

فعالیت شبکه‌های ضدایرانی

سخنگوی وزارت خارجه درباره فعالیت شبکه‌های ضد ایرانی اظهار کرد: ما در شرایط اخیر متاسفانه شاهد اقدامات خارج از عرف برخی از شبکه‌های مدعی رسانه هستند. در کمال تاسف اینگونه رسانه‌های مدعی به کارخانه دروغ سازی و اتاق عملیات تحریک آمیز و تشویق خشونت تبدیل شده‌اند. این‌ها مرکز آموزش درست کردن کوکتل مولوتوف شده‌اند. چگونه رسانه‌ای است که روزانه روش‌های مختلف غیراخلاقی را اعم از دروغ پردازی و ترویج قتل منتشر می‌کند.

کنعانی با بیان اینکه با هیچ معیاری فعالیت چنین رسانه‌ای قابل قبول نیست، افزود: طبیعتا ایران به مسئولیت خودش عمل می‌کند و هم به کشور‌های پذیرنده تذکر جدی داده شده و هم از طریق کشور‌های دوست به این کشور‌های حامی تذکر داده شده است. ایران از ظرفیت‌های خودش اعم از حقوقی و سیاسی استفاده می‌کند و ایران در این زمینه علیه آن‌ها اقدام خواهد کرد. در این زمینه اقداماتی فراهم آمده و در آینده مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص فعالیت شبکه معاند ایران اینترنشنال گفت: ما در بحث مسائل داخلی عربستان اظهار نظر نمی‌کنیم. در ارتباط با شبکه ایران اینترنشنال می‌گویم که این شبکه اصلا رسانه نیست و ماهیت آن رسانه‌ای نیست. می‌خواهم عرض کنم حتی رسانه‌هایی که وظیفه خود را انتشار اخبار‌ می‌کنند، این رسانه‌ها هم مسئولیتی در قبال اینگونه رسانه‌ها دارند تا تذکری به آن‌ها بدهند.

عدم ادامه آتش بس در یمن

کنعانی در خصوص عدم ادامه آتش بس در یمن گفت: در بحث یمن بحث آتش بس مورد حائز اهمیتی است. مواضع ایران بار‌ها اعلام شده است. ما معتقدیم که جنگ یمن جنگی غیر ضروری بود. ما همواره تاکید کردیم که راهکار این بحران راهکار سیاسی است. در ارتباط با آتش بس ما جزو کشور‌هایی بودیم که در روند شکل گیری آتش بس قرار داشتیم. اما ما بعد از شکل گیری آتش بس اعلام کردیم که آتش بس باید مقدمه باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط ایجاد آرامش در این کشور.

وی تاکید کرد: همچنین بیان کردیم که باید شرایط انسانی در یمن فراهم شود. بخش اول که آتش بس بود اتجام شد، اما متاسفانه بخش دوم که رفع محاصره یمن است انجام نشد. ما حتما از تجدید دوره آتش بس حمایت می‌کنیم. البته تصمیم گیر اساسی خود یمنی‌ها هستند و ایران صرفا بر اساس علاقه‌مند به صلح یمن عمل می‌کند. امیدوار هستیم که مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک و حسن نیت طرف‌ها باعث ایجاد آتش بس و رفع محاصره کشور یمن شود.

آزادی حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پیرامون آزادی حاجی ایرانی گفت: ما خوشحال هستیم که شاهد بازگشت حاجی ایرانی دربند عربستان سعودی هستیم. این حاجی ایرانی به دلیل واهی در آنجا بازداشت شد. خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفت هم از طرف وزارت خارجه و هم از طرف سازمان حج و زیارت ما شاهد بازگشت این حاجی ایرانی هستیم. من از کشور‌های دوستی که در این زمینه کمک کردند تشکر می‌کنم. خوشبختانه نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک، کنسولی و کشور‌های دوست شاهد آزادی ایشان هستیم.

ادامه بازداشت دو شهروند ایرانی در بلژیک و سوئد

کنعانی در خصوص ادامه بازداشت دو شهروند ایرانی در بلژیک و سوئد اظهار داشت: ما تاکید داریم که هر دو شهروند ما در روند غیرقانونی بازداشت شده‌اند. در بحث بازداشت آقای اسدی ایشان باید در اسرع وقت آزاد شوند. در بحث آقای نوری هم ایشان متاسفانه هنوز در بازداشت هستند. برای آنان تلاش‌هایی صورت گرفته و وکلایی اخذ شدند. ایجاد شرایط بهتر بهداشتی و انسانی برای آقای نوری تلاش‌هایی صورت گرفت و خوشبختانه تا حدودی این شرایط بهبود پیدا کرد. هم در روش‌های حقوقی و سیاسی ما پیگیر آزادی این شهروند خواهیم بود و امیدواریم کشور‌های سوئد و بلژیک در این زمینه وظایف خود را انجام دهند.

در طرف آمریکایی شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر به بن بست رسیدن برجام گفت: من واژه بن بست را تایید نمی‌کنم. زیرا روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد و توافقاتی هم که قبلا صورت گرفت، پاسخ ایران به روند مذاکرات کمک کننده بود. ما در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم و تحریم‌های جدید هم دال بر همین عدم اراده است. از طرفی ما شاهد ارسال پیام‌ها هستیم و از طرفی شاهد تحریم‌های جدید علیه ایران. این نشانه دوگانگی این دولت است و در سایه تحریم هم مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید. آمریکا باید رفتار خودش را اصلاح کند. ما هم تحریم‌ها و هم رفتار آمریکا را مناسب نمی‌دانیم، امیدوارم که شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن به رفتار سازنده باشیم.

کنعانی در خصوص حقوق زنان و حقوق شهروندان ایرانی گفت: ما شاهد برخی اقدامات در برخی از کشور‌ها بودیم که این اقدامات در جای خودش محل مطالبات ایران است. اقداماتی تحت عنوان اعتراض سیاسی در برخی کشور‌ها انجام شده، اما متوسل به خشونت شده‌اند. دسترسی شهروندان ایرانی را به اماکن دیپلماتیک محدود کردند و ارعاب به خرج دادند. برخی از مراکز اسلامی که سال‌ها در برخی از کشور‌ها فعالیت می‌کنند نیز مورد حمله قرار گرفتند. به شهروندان ایرانی حمله کردند. این رفتار‌ها آیا مدنی است؟ رفتار‌هایی است که به عنوان ارزش‌های مدنی شناخته می‌شود؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: در خصوص رویکرد کشورها، ما در این موضوع در عالی‌ترین سطح ورود کرده‌ایم. شخص آقای رییس جمهور با خانواده مرحومه تماس گرفتند و وعده پیگیری دادند. قوه قضاییه در این زمینه به مسئولیت خودش عمل می‌کند. اساسا موضوع حقوق بشر و حقوق زنان در ایران تاریخی و ایران انقلاب، ما جزو مدعیان هستیم. فرهنگ باستانی و تازیخ ما این را می‌گوید. دنیا در حوزه حقوق بشر وام دار تمدن ایرانی است. زنان در ایران به عنوان جامعه دوم هیچگاه مورد خطاب قرار نگرفته‌اند. ایران در این زمینه الگو است. نکته بعدی این است که اقوام جزو بافت تشکیل دهنده جامعه ایران هستند. این اقوام همواره بخشی از ایران بزرگ بودند. همه این نکات اثبات می‌کند که ایران در داخل نه رفتار جنسیتی و نه قومیتی دارد.

وی افزود: من سوال می‌کنم زمانی که مردم غیور کُرد مورد حمله شیمیایی رژیم بعث قرار گرفتند، این کشور‌های مدعی حقوق بشر کجا بودند؟ حقوق بشر در کجای قاموس رفتاری اینان قرار می‌گیرد؟ اتفاقی افتاد و ایران گفت در عالی‌ترین سطح بررسی می‌کند. این عکس العمل‌های عجولانه برخی کشور‌ها و رسانه‌ها چه دلیلی دارد؟ نکته بعدی دامن زدن موضوعات به موضوعات جنسی و قومی است که محل گله است. آایا شما در این زمینه بر مبنای استاندارد دوگانه عمل نمی‌کنید؟ در بحث جنایات رژیم صهیونیستی و شهادت خبرنگار الجزیره کجا بودند مدعیان حقوق بشر؟ این رفتار را شما مقایسه کنید با عملی که در قبال ایران انجام می‌دهند. این واقعا جای تاسف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رسانه‌هایی که در این کشور‌ها ترویج خشونت و قتل می‌کنند آیا با ادعا‌های آنان همخوانی دارد؟ این رفتار کاملا دوگانه است. ما کشور‌های غربی را به رعایت انصاف دعوت می‌کنیم. آن‌ها باید مسئولیت رفتار خود را بپذیرند و امیدواریم شاهد رفتار غیر دوگانه باشیم.

آزادی باقر نمازی ارتباطی با مسائل مالی ندارد

کنعانی در خصوص آزادی باقر نمازی اظهار کرد: در خصوص آزادی آقای باقر نمازی، آزادی ایشان در یک چارچوب انسان دوستانه انجام شده است و ایشان زندانی نبودند بلکه اجازه خروج از کشور نداشتند. این اقدام ارتباط با موضوعات دیگری ندارد. فرزند ایشان هم محکومیت زندان داشته و درحال طی کردن دوران محکومیت خودش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در خصوص موضوعات مالی من ارتباطی با این قضیه نمی‌بینم. ایران این موضوع را به هیچ بحث دیگری پیوند نزده است و این موضوع می‌توانست زودتر انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در خصوص مناقشات ارمنستان و آذربایجان گفت: مواضع ما دائما بیان شده و هیچ تحولی در رویکرد ما رخ نداده است. ما معتقدیم که توسل به روش‌های مسالمت آمیز بهترین روش است و ما همیشه بر عدم تغییر مرز‌های منطقه‌ای تاکید کرده‌ایم. ما در طرف هیچ کدام از طرف‌های درگیر نیستیم و در هیچ جایی به تشدید درگیری‌ها کمک نمی‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->