هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی
سرخط خبرها

آموزش و پرورش به دنبال جبران کمبود معلم

  • کد خبر: ۱۲۸۳۲۵
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
آموزش و پرورش به دنبال جبران کمبود معلم
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی از اعلام برنامه این اداره کل برای تأمین ۱۰۰۰ معلم در استان خبر می‌دهد.

سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز؛ «دانش‌آموز حاضر، معلم غایب» تیتر مطلبی بود که بیست‌وچهارم خرداد امسال در روزنامه شهرآرا منتشر کردیم و در آن از سهم حدود ۳ هزارو ۲۰۰ نفری خراسان‌رضوی از ۳۸ هزارو ۸۰۰ معلمی نوشتیم که قرار بود در سال تحصیلی جدید جذب نظام آموزشی کشور شوند تا بخشی از معضل دیرین کمبود معلم حل شود و البته نوشتیم که بر اساس آماری که مسئولان استانی اعلام می‌کنند، خراسان‌رضوی در سال تحصیلی جدید حدود ۲۰ هزار معلم نیاز دارد.

اکنون و در آستانه ورود به سومین هفته از مهر امسال، سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، در گفتگو با شهرآرا از کمبود هزار معلم در استان خبر داده است؛ رقمی که البته حدود یک هفته مانده به بازگشایی مدارس، حدود ۴ هزار تا ۵ هزار نفر اعلام شده بود و آموزش‌وپرورش برای جبران این کمبود روش‌هایی مانند به‌کارگیری سربازمعلم، روحانی‌معلم و اضافه‌کار معلمان را به کار بسته است.

شوشتری مرداد هم اعلام کرده بود که از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیرو‌های آموزش‌وپرورش کاهش ۱۵ درصدی داشته و از ۹۰ هزار نفر به ۷۶ هزار نفر رسیده و از طرفی شمار دانش‌آموزان استان افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

شهریور امسال بود که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم در پی کمبود نیروی وزارت آموزش‌وپرورش طرح استفاده از نیرو‌های بازنشسته در این وزارتخانه را تصویب کرد و بر اساس این طرح مقرر شد برای جبران کمبود معلم در مقاطع تحصیل ابتدایی و متوسطه از نیرو‌های مجرب و حتی بازنشسته آموزش‌وپرورش برای تدریس در مدارس استفاده شود. از این طرح البته به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان چندان استقبال نشد. زیرا «پرداخت‌های پارسال خوب نبوده و هنوز این اداره‌کل به بسیاری از معلمان حق‌التدریس در سال‌های پیش بدهکار است».

تحقق ۸۰ درصدی جذب بازنشسته‌ها

شوشتری درباره جزئیات به‌کارگیری فرهنگیان بازنشسته در استان اظهار کرد: برای به‌کارگیری معلمان بازنشسته، ظرفیت ۱۱ هزارو ۵۰۰ نفر را در نظر گرفتیم که باید به تعداد فرهنگیان افزوده شود، اما حدود ۸۰ درصد آن محقق شده و برای ۲۰ درصد از آمار مربوط به به‌کارگیری بازنشسته‌ها جذب انجام نشده است.

بدهکاری به معلمان حق‌التدریس

وی با بیان اینکه متأسفانه کمبود معلم به صفر نرسیده است و از مجموع ۹۰ هزار معلم لازم در استان، هزار نفر کمبود داریم، بیان کرد: آن‌طور که باید، از طرح به‌کارگیری معلمان بازنشسته استقبال نشده است. زیرا پرداخت‌های سال قبل خوب نبوده است و هنوز بدهکار بسیاری از معلمان حق‌التدریس در سال‌های قبل هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی درحالی از به‌کارگیری برخی عوامل اجرایی مانند معاونان پرورشی، اجرایی و تربیت‌بدنی به‌عنوان راهکاری برای جبران کمبود معلم در برخی مدارس استان خبر داد که استفاده از نیرو‌های غیرمتخصص در کلاس‌های درس همواره انتقاد کارشناسان را در پی داشته است.
شوشتری در پایان این را هم گفت که برنامه دیگری نیز برای رفع کمبود معلم داریم و به‌زودی به‌صورت سراسری اعلام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->