۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در برخی مناطق مشهد تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + مسیریابی شرایط خرید لاستیک دولتی در اردیبهشت‌ماه اعلام شد خبر‌های جریان‌ساز برای معامله‌گران بازار ارز چیست؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماکارونی گران شد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند؟ وزیر نیرو: توسعه صادرات فنی و مهندسی صنعت آب‌ و برق در دستورکار دولت قرار دارد | اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اشتغال خانگی روی دور تند

  • کد خبر: ۱۲۹۹۰۱
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
اشتغال خانگی روی دور تند
آمار‌ها نشان می‌دهد که صدور مجوز مشاغل خانگی در مشهد افزایش ۱۱ برابری داشته است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ امروزه مشاغل خانگی یکی از منابع مهم درآمد برخی از خانواده‌ها به حساب می‌آید و اعضای خانواده می‌توانند در کنار یکدیگر به کار پرداخته و سطح درآمد و کسب وکار خود را گسترش دهند. به تازگی آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور از رشد ۵۴درصدی تعداد رشته‌های مشاغل خانگی در کشور خبر داده و گفته است که در یک سال نخست فعالیت دولت بیش از ۱۳۹هزار مجوز مشاغل خانگی صادر و ۷۶هزار شغل پایدار در این حوزه ایجاد شده است. برابر آمار‌ها ۱۵ تا ۲۳درصد اشتغال در کشور‌های توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است.

این در حالی است که این رقم در ایران بین ۳ تا ۴درصد برآورد می‌شود. با این حال در سند تحول دولت سیزدهم توسعه مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفته و بر حمایت از آن‌ها تأکید شده است. همچنین شورای شهر مشهد نیز توسعه این مشاغل در راستای افزایش توانمندسازی ساکنان شهر و بهبود وضعیت اقتصادی مشهدی‌ها را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفته است که این مجموعه در زمینه مشاغل خرد و خانگی به ویژه در حاشیه شهر و توانمندسازی و کارآفرینی در نقاط محروم اقدامات جدی انجام خواهد داد.

رشد مشاغل خانگی در مشهد

سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا از بهبود وضعیت مشاغل خانگی در دولت سیزدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: در شش ماه نخست امسال ۷۴۷ مجوز برای مشاغل خانگی در مشهد صادر شده، این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته فقط ۶۶ مجوز مشاغل خانگی در این شهر صادر شده بود. همچنین در شش ماه نخست ۱۲۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۰۷ هزار و ۴۳۰ میلیون ریال به شغل خانگی مشهد تعلق گرفت. این رقم در شش ماه اول سال گذشته صفر بوده است.

کلثوم فاضل می‌افزاید: در شش ماه اول امسال ۴ هزار و ۵۱ مجوز مشاغل خانگی در خراسان رضوی صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷۰۶ مورد بوده است. همچنین در شش ماه اول امسال ۳۸۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۸۴ هزار و ۷۶۰ میلیون ریال به شغل خانگی استان تعلق گرفته است، با این حال در شش ماه اول سال گذشته ۱۳ فقره تسهیلات به ارزش ۲ هزار و ۶۱۸ میلیون ریال به مشاغل خانگی استان تعلق گرفته بود.

وی با اشاره به اهتمام اداره کار برای حمایت از مشاغل خانگی بیان می‌کند: رویکرد اداره کار، حمایت از مشاغل خرد و خانگی در راستای اشتغال زایی و توانمندسازی گروه‌های هدف است. براین اساس این اداره تلاش می‌کند شروع این کسب و کار‌ها را چه در بحث صدور مجوز، چه در بحث اعطای تسهیلات بانکی تسهیل کند. وی ابتکار، خلاقیت و نوآوری در تولیدات مشاغل خانگی را از مزیت‌ها و ویژگی‌های این بخش بیان می‌کند و می‌گوید: ما از هر اقدام نوآورانه و ابتکاری در عرصه مشاغل خانگی و کارآفرینی حمایت می‌کنیم.

نقش شهرداری در توسعه مشاغل خانگی

مدیر مرکز رشد جهاددانشگاهی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا از بهبود وضعیت مشاغل خانگی در استان و مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: ورود نهاد‌های مختلف مانند شهرداری مشهد به بحث حمایت از مشاغل خانگی از جمله نکاتی است که سبب رشد این گونه مشاغل در شش ماه اول نخست شده است. درکنار این مسئله تسهیل فرآیند صدور مجوز‌های مشاغل خانگی نیز از جمله عوامل دیگری است که در رشد مشاغل خانگی تأثیر بسزایی دارد. جواد سخدری درباره مزیت‌های مشاغل خانگی در مشهد می‌گوید: توسعه مشاغل خانگی و حمایت دولت از این مشاغل می‌تواند در کاهش دوره بیکاری مؤثر باشد.

این روز‌ها کسب و کار‌های خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در بسیاری از کشور‌ها محسوب می‌شود. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آن‌ها می‌شود که از آن جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت‌های خانوادگی زنان و اشتغال آن ها، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه، ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب اعضای خانواده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دسترسی به بازار یکی از دغدغه‌های مشاغل خانگی بوده است بیان می‌کند: خوشبختانه در حال حاضر توسعه کسب و کار در فضای مجازی سبب شده تا بستر عرضه محصولات تولیدی مشاغل خانگی فراهم شده و تولیدکنندگان بتوانند به صورت مستقیم با خریداران ارتباط برقرار کنند. وی تأکید می‌کند: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با حمایت وزارت کار و همکاری و نقش آفرینی مؤثر سازمان جهاددانشگاهی به عنوان نهاد مجری و تسهیلگر با هدف توانمندسازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات در کشور به اجرا درآمده و دستاورد‌های خوبی در زمینه اشتغال پایدار داشته است.

فرصتی برای اشتغال

عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی هم اشتغال خانگی را فرصتی برای توانمندسازی افراد جویای کار بیان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه برخی از افراد امکان ورود به بازار کار را ندارند، می‌توان از توسعه مشاغل خانگی برای اشتغال زایی آن‌ها استفاده کرد. مرضیه سنویی می‌افزاید: برخلاف تصور برخی از افراد مشاغل خانگی مختص به بانوان نیست و می‌توان از این گونه مشاغل برای ایجاد فرصت شغلی برای آقایان هم استفاده کرد.

اشتغال خانگی روی دور تند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->