سرخط خبرها

آنفلوانزا، سرماخوردگی نیست

  • کد خبر: ۱۳۱۹۵
  • ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
آنفلوانزا، سرماخوردگی نیست
مجتبی محمدی پزشک محله بسکابادی
بسیاری بر این نظرند که این روز‌ها تب آنفلوانزا کاهش یافته است، اما نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که متأسفانه امسال این بیماری قربانیان زیادی در مقایسه با سال‌های گذشته در کشورمان گرفت. گرچه خوشبختانه سهم منطقه ۶ مشهد و به‌ویژه شهرک شهید باهنر از این موضوع به استناد آمار ارائه شده از سوی واحد بیماری‌های مرکز بهداشت مرکز شماره ۵، صفر بوده است و هیچ موردی نبوده که در این محدوده از این بیماری، منجر به فوت شود، اما بد نیست برای اینکه این آمار را همچنان صفر نگه داریم نکاتی درباره آن بدانیم. خیلی از مردم آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند. این دو بیماری تشابهات بسیاری با هم دارند، ولی تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد. در یک سرماخوردگی معمولی، بیمار ممکن است احساس ناخوشی و خشونت در گلو داشته باشد و دچار آبریزش یا گرفتگی بینی و سرفه شود، ولی علائم شایع آنفلوانزا عبارت‌اند از دوره‌های تب و لرز شدید، سردرد و درد عضلات، ضعف و بی‌حالی.
علائم معمول سرماخوردگی مثل سرفه و گلودرد که معمولاً پس از فروکش‌کردن علائم فوق آشکارتر می‌شوند.
آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که به سیستم تنفسی حمله می‌کند و معمولاً برعکس سرماخوردگی، شروع ناگهانی دارد و علائم بیماری مثل تب ۳۸ درجه، سردرد و درد عضلات به طور ناگهانی در فرد ایجاد می‌شود. این بیماری حدود ۶-۵روز هم طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد. ولی گاهی از اوقات هم سبب ایجاد عوارضی می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها ذات‌الریه یا عفونت ریه است. ذات‌الریه ممکن است در اثر عفونت ریه یا خود ویروس رخ دهد یا اینکه به دنبال ضعف بدن پس از ابتلا به آنفلوآنزا توسط باکتری‌ها ایجاد شود یا ترکیبی از هر دو باشد. افراد دچار بیماری‌های مزمن قلبی، عروقی و ریوی و کودکان کمتر از ۵ سال و بزرگ‌سالان بیش از ۶۵ سال و پرستاران و مراقبان بیماران ریوی و زنان باردار و... بیشتر مستعد ابتلای به این عارضه هستند. درصورتی که نشانه‌های گفته شده را دارید و جزو بیماران در معرض خطر هستید تعلل نکنید و حتما با مراجعه به پزشک داروی ضدآنفلوانزا دریافت کرده تا هم روند درمان سرعت یافته و هم از خطرات بعدی آن در امان بمانید. فراموش نکنید که این بیماری از طریق سرفه، عطسه و حتی صحبت‌کردن منتقل می‌شود. همچنین وسایل شخصی بیمار هم مستعد انتقال این بیماری است. یک نکته که کمتر در رسانه‌ها مطرح شده این است که بیماران کمتر از ۱۹ سال که مدت زمان طولانی آسپرین مصرف می‌کنند، در صورت ابتلا به آنفلوانزا در معرض سندرم (Reye) می‌شوند که یک بیماری نادر و کشنده است و به مغز و کبد حمله می‌کند. برای پیشگیری بهتر است سالانه در برابر بیماری آنفلوانزا واکسینه شوید. توجه داشته باشید این واکسن عوارض خاصی ندارد و تنها عوارضی که ممکن است برای برخی به وجود بیاید حساسیت برخی افراد به واکسن است که اغلب در کسانی این حساسیت به وجود می‌آید که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، بنابراین کسانی‌که به تخم‌مرغ حساسیت دارند نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند یا در مراکز مخصوص زیر نظر پزشک این‌کار را انجام دهند. آن‌طور که گفته شد همه افرادی‌که به نحوی دارای بیماری خاصی هستند، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ملزم به تزریق واکسن آنفلوانزا هستند چرا که بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر آنفلوانزا در کسانی است که جزو گروه پرخطر بوده و بیماری پیش‌زمینه‌ای داشته‌اند.
برای کنترل انتشار عفونت هم شست‌وشوی دست‌ها و جلوگیری از عطسه و سرفه و نرفتن به جا‌های پرتردد توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت بعد از آزمایش شب در منزل بمانید تا شانس انتقال عفونت به دیگران کاهش یابد. مصرف مایعات و انواع ویتامین سی و دی و دارو‌های گیاهی با نظر پزشک همچون عسل و آویشن و زنجبیل و... هم مناسب است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->