دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
فیلم+ رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی:

سرداران جبهه اقتصاد در کنار حضور شجاعانه و هشیارانه مردم همیشه در صحنه، باعث شکست دشمنان شده است

  • کد خبر: ۱۳۲۳۸
  • ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
سرداران جبهه اقتصاد در کنار حضور شجاعانه و هشیارانه مردم همیشه در صحنه، باعث شکست دشمنان شده است
روحانی گفت: درآمد کنونی صنعت پتروشمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار است که تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در پایان گام سوم، به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
به گزارش شهرآرانیوز، رئیس جمهور جهش در صنعت پتروشیمی را افتخاری ملی برشمرد و با قدردانی از همه مدیران، کارآفرینان و تلاش‌گران در عرصه صنعت پتروشیمی، تاکید کرد: درآمد کنونی صنعت پتروشیمی کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار است که در پایان گام دوم این صنعت یعنی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در پایان گام سوم، به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه با بیان اینکه دشمنان از سال ۹۷ جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ایران راه انداخته اند که تاکنون در همه عرصه‌ها ناموفق بوده اند، اظهارداشت: روند رشد شاخص‌ها و آمار‌ها به رغم فشار‌های اقتصادی شدید، نشان می‌دهد در سایه تلاش بی وقفه سرداران جبهه اقتصاد  و اگاهی و حضور شجاعانه و هشیارانه مردم همیشه در صحنه، دشمنان در پیشبرد طرح‌های خود ناکام مانده اند.

روحانی تاکید کرد: در مسیر موفقیت اولین عامل حضور شجاعانه مردم در صحنه بوده؛ دومین عامل سرداران جبهه اقتصادی بوده؛ دشمنان به نفت خام فشار آوردند؛ اما پتروشیمی در خط مقدم است. وظیفه همه ما حمایت از آن‌هایی است که در خط مقدم هستند.
 
 
دکتر روحانی در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی که به مناسبت گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد، گفت: خوشبختانه گزارش‌ها و توضیحاتی که در این جلسه و در نمایشگاه دستاورد‌های صنعت پتروشیمی از سوی مدیران این عرصه ارایه شد، نشان داد مسیر و راهی که صنعتگران و کارآفرینان ما در این عرصه و به رغم فشار و تحریم دشمنان انتخاب کرده اند، مسیری درست بوده و توانسته‌اند به خوبی در این راه گام بردارند و این افتخاری بزرگ برای تاریخ کشور است.

رئیس جمهور اظهارداشت: به صراحت می‌گویم که دوران تحریم و فشار علیه ملت ایران روزی به سر خواهد آمد، چرا که بدخواهان و دشمنان متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه همه هدف دشمنان از اعمال فشار و تحریم این بوده که سر میز مذاکره‌ای برویم که هر چه آن‌ها گفته‌اند، قبول کنیم، افزود: این کار در ایران اسلامی نشدنی است و خوشبختانه ملت ایران در سال ۹۷ و ۹۸ بویژه از ۱۳ آبان سال گذشته که فشار‌های حداکثری تحریم اعمال شد، به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

وی با بیان اینکه شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، گفت: برخی‌ها خطاب به دولت دوازدهم می‌گویند که چرا عین قول‌هایی را که اول دولت دادید، نمی‌توانید عمل کنید؛ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم و بعد وارد شرایط جنگ شدیم و این جنگ را هم ما انتخاب و شروع نکرده و حتی بهانه را هم ما به دست دشمنان ندادیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دشمنان جنگ را علیه ملت ایران شروع کردند تا قامت استوار ملت بزرگ و فرهیخته ایران را بشکنند و این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند که در سال ۹۵ و در فروردین ۹۶ قولی داده‌اید و در فروردین ۹۸ لحن شما فرق کرده است، چرا که آن در شرایط صلح بود و امروز در شرایط جنگ قرار داریم و در همه دنیا شرایط جنگ یک شرایط ویژه است.

دکتر روحانی با بیان اینکه از سال ۹۷ جنگ شدید و همه جانبه اقتصادی علیه ایران شروع شد، اظهار داشت: دشمنان می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود، یعنی همه دنیا را وادار کنند که پشت سر آن‌ها و روبروی ایران بایستند؛ آن‌ها می‌خواستند این جنگ حقوقی نیز بشود، یعنی سازمان ملل و نهاد‌های بین‌المللی ایران را محکوم کنند که در این امر ناموفق بودند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آنچه هدف دشمنان در جنگ اقتصادی بوده، حاصل نشده و نخواهد شد، افزود: امروز در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه براساس آمار ارایه شده در بهار و تابستان، روند اشتغال علی‌رغم فشار‌ها و تحریم‌ها در مسیری درست قرار داشته و وقتی اشتغال روند خود را به درستی طی کند، به معنای این است که تولید در مسیر درستی قرار گرفته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی توانستیم آن تورم شدیدی که پایان سال گذشته شروع شد را تا حدی در بهار امسال مهار کنیم، یعنی دشمن ناموفق بوده است؛ حتی در زمینه رشد اقتصادی نیز که سال گذشته منفی بود، امسال شرایط متفاوتی داریم و امید ما این است که در سال آینده رشد منفی نداشته باشیم و این به معنای ناموفق بودن دشمنان در طراحی‌شان بوده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه تقریباً همه رهبران سیاسی جهان که با آنان ملاقات داریم، عنوان می‌کنند که آمریکا اشتباه کرده و در مواجهه با ایران ناموفق بوده است، گفت: حتی نزدیک‌ترین دوستان آمریکا این موضوع را بیان کرده و می‌گویند که خود آمریکایی‌ها در جلسات خصوصی می‌گویند که محاسبات ما درباره ایران غلط بوده است؛ تصور می‌کردیم با فشاری ۵ الی ۶ ماهه مردم در مقابل نظام قرار می‌گیرند و ما را دعوت به ایران کرده و برای ما فرش قرمز پهن می‌کنند که این، نهایت نادانی و محاسبه غلط است.
 


رئیس جمهور اظهار داشت: مردم ما به خوبی می‌فهمند چه کسی به آن‌ها فشار آورده است. اگر ما آغازگر جنگ بودیم، درست بود که امروز مورد سوال قرار بگیریم که چرا تعهد خود را زیر پا گذاشتیم.

دکتر روحانی ادامه داد: ما تعهدات خود را به خوبی انجام دادیم.
 
رئیس جمهور حضور شجاعانه، آگاهانه و هوشیارانه مردم در صحنه را اولین عامل در مسیر موفقیت در برابر دشمنان برشمرد و گفت: مردم راه را به خوبی انتخاب کرده و دوست را از دشمن به خوبی تشخیص دادند و این همه وسایل، ابزار و امکانات تبلیغاتی دشمنان نتوانست ملت را منحرف کند.

دکتر روحانی حضور سرداران و سربازان جبهه اقتصادی را گام دوم موفقیت در برابر توطئه دشمنان دانست و گفت: سرداران و سربازان جبهه اقتصاد به میدان آمدند و این بار را بر دوش گرفتند.

رئیس جمهور افزود: دشمنان فکر کردند که اگر درآمد‌های نفتی کشور را کاهش دهند، درآمد ارزی کشور دچار اختلال می‌شود و بر همین اساس روی نفت خام فشار آوردند.

دکتر روحانی افزود: از سوی دیگر همه صنعتگران و کارآفرینان از جمله صنعتگران پتروشیمی کشور که در خط مقدم بودند، وارد میدان شده و فعالیت کردند به گونه‌ای که در میان درآمد‌های صادراتی غیرنفتی کشور پتروشیمی مقدم است.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی در این نشست، گفت: بر این اساس ۲۰ درصد نیاز‌های ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد ارز سامانه نیما توسط این صنعت تأمین می‌شود و این نشان می‌دهد که امروز پتروشیمی در خط مقدم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم است، گفت: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه همه ما حمایت است، مردم، افکار عمومی و همه از جمله دستگاه اجرایی، قوه قضائیه و مجلس باید از کسانی که این افتخار بزرگ را نصیب کشور کردند، حمایت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، گفت: جهش یعنی اینکه از روندعادی سریع‌تر حرکت کنیم و شتابان و با سرعت به مسیر ادامه دهیم. وقتی از جهش‌های دوم و سوم در صنعت پتروشیمی صحبت می‌کنیم، آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. یعنی اینکه تولید حدود ۲ برابر خواهد شد. از سال ۹۲ و آغاز فعالیت این دولت که تولید محصولات پتروشیمی ۵۲ میلیون تن بوده در پایان جهش دوم در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

دکتر روحانی اظهار داشت: اینکه بتوانیم در صنعتی در عرض ۸ سال تولید را ۲ برابر کنیم این همان جهش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آماده‌سازی برای انجام جهش سوم نیز در حال انجام است، گفت: آماده‌سازی صنعت قدم اول است، توسعه قدم دوم، جهش گام سوم و  قدم چهارم نیز آماده کردن شرایط برای جهش بعدی است و ریل‌گذاری برای جهش و موفقیت بعدی است که این کار در صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

دکتر روحانی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت پتروشیمی کشور، گفت: آمار‌های ارایه شده در این نمایشگاه نشان می‌دهد که حرکت در این صنعت برای جهش سوم هم آغاز شده و تکمیل این حرکت برای بعد از سال ۱۴۰۰ دیده شده تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن در جهش سوم برسد که این کار یک کار بزرگ و ارزشمند است.

رئیس جمهور در ادامه به درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز درآمد محصولات پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار است که در جهش دوم در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم و در جهش بعدی ارزش محصولات پتروشیمی ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته در صورت افزایش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی این رقم قابل افزایش است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: این موفقیت در شرایط معمولی نبوده و ما در شرایط تحریم و فشار‌های سنگین اقتصادی در این مسیر موفق قرار داشته‌ایم و در شرایطی که بخاطر تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه برای جذب سرمایه، صادرات محصول و برگشت ارز حاصل از صادرات با مشکلات زیادی مواجه هستیم این موفقیت‌ها حاصل شده که از افتخارات صنعت پتروشیمی کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه در تولید محصولات پتروشیمی امروز در منطقه در رده دوم قرار داریم و با جهش سوم تولیدکننده اول منطقه خواهیم شد، افتخار کشور و صنعت پتروشیمی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم و از طرف ملت ایران بخاطر کسب این افتخارات بزرگ از همه مدیران، کارآفرینان و واحد‌های مختلف پتروشیمی از غرب تا جنوب کشور و همه فعالان در این صنعت تشکر می‌کنم، گفت: وقتی ۲۰ درصد از واردات کشور به پتروشیمی متکی می‌شود و بازار نیما ۵۰ درصد متکی به این صنعت است، باید از این صنعت که در سطح ملی و اقتصاد ملی تلاش می‌کند، حمایت کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: اینکه بخش عمده ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما وارد شود و همین که نیاز‌های ارزی این صنعت در اختیار خودش قرار گیرد، قابل بررسی است و نیاز به همفکری و هماهنگی بین بانک مرکزی، دولت و ارگان‌های دیگر وجود دارد.

دکتر روحانی افزود: ما به فکر آینده هستیم و فقط به دنبال چیدن محصول نیستیم. می‌خواهیم برای فردا و پس فردا هم کار کنیم و آیندگان هم باید از این صنعت استفاده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مهندس زنگنه وزیر نفت را به
عنوان مسئول هماهنگی و ساماندهی صنعت پتروشیمی تعیین کرده است، افزود: مهندس زنگنه کار بزرگی در این حوزه انجام داده و حضور ایشان اطمینان بخش بود.
ایشان هم تأکید می‌کنند که صنعت پتروشیمی خوب عمل کرده و نگرانی‌هایی که در زمینه فعالیت پتروشیمی‌ها مطرح می‌شود، درست نیست.

دکتر روحانی با اشاره به آمارهای ارایه شده در نشست با مدیران هلدینگ‌های پتروشیمی در رابطه با موفقیت این صنعت تأکید کرد: وقتی مردم این آمارها را بشنوند و ببینند که این صنعت در مقابل بدخواهان نظام و کشور ایستادگی کرده است، خوشحال می‌شوند. این موفقیت‌ها خبرهای خوب و خوشی برای ملت است. ایستادگی، قهرمانی، پیشرفت و خودکفایی مردم را خوشحال می‌کند.

رئیس جمهور افزود: اینکه همه خوراک این صنعت توسط خودش تأمین می‌شود و بخش اعظم و بزرگ نیاز وارداتی ما در این صنعت از جمله کاتالیست‌ها، امروز در کشور خودمان تولید می‌شود و نیازهای داخلی و خارجی را تأمین می‌کند، یعنی صنعت پتروشیمی یک صنعت عظیم و قدرتمند است.

دکتر روحانی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم دنبال خام‌فروشی در نفت و گاز نباشیم، یکی از راه‌ها توسعه صنعت پتروشیمی است و اینکه اعلام شد، در جهش سوم به جایی خواهیم رسید که خوراک صنعت پتروشیمی معادل 2 میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود، موضوع بسیار مهمی است و نشان می‌دهد که صنعت پتروشیمی، انرژی را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر انجام اقدامات پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی، گفت: صنعت پتروشیمی یک زنجیره است و خوراک برخی از بخش‌های تولیدی خود را تأمین می‌کند. تولیدات این صنعت در بخش‌های مختلف از جمله نساجی، بسته‌بندی، کشاورزی، و اگر صنایع پایین‌دستی آن تکمیل شود، باعث اشتغال‌زایی بیشتر و ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.

دکتر روحانی همچنین از کسانی که در پتروشیمی و صنایع پایین دستی که محصولات مختلفی را تولید می‌کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی از جمله در زمینه استفاده از خوراک مایه، گفت: باید در این زمینه گام‌هایی برداشته شود و ما می‌توانیم برای این منظور مشوق‌هایی را تعیین کنیم.

دکتر روحانی افزود: اینکه وزیر نفت اعلام کرد زمستان امسال بخاطر خوب بودن وضعیت گاز به پتروشیمی‌ها فشاری وارد نشده و گاز آنها قطع نشده، خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است که امیدوارم سال آینده هم به همین شکل باشد.

رئیس جمهور همچنین به موضوع صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در زمینه صادرات این محصولات نیز باید گام‌های مؤثری برداشته شود که موضوع تعرفه‌های ترجیحی با کشورها از آن جمله است. برای این منظور با کشورهای مختلف صحبت‌هایی انجام شده است.باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم زمینه را برای صادرات آسان‌تر و پرسودتر محصولات خود فراهم کنیم.

دکتر روحانی مسأله گمرکات و مشکلات برخی شرکت‌های پتروشیمی در این زمینه را یادآور شد و افزود: از مهندس زنگنه می‌خواهم این موضوع را در دولت مطرح کند تا بررسی‌های لازم انجام شود، وقتی صنعت مهمی اینطور در کشور فعالیت می‌کند باید مشکلات آن را از جمله مشکلات گمرک، مالیات و ارزش افزوده را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست نماینده یکی از شرکت‌ها در خصوص دریافت وام اعم از ارزی و ریالی از بانک مرکزی، گفت: این مشکل باید با کمک صندوق و بانک مرکزی حل و فصل شود.این صنعت جای اعتماد و اطمینان است و بانک‌ها نباید برای برگشت پول خود از این شرکت‌ها دغدغه خاطر داشته باشند. برای سرمایه‌گذاری در صنعت اگر هزینه زیاد نشود نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.

دکتر روحانی افزود: این حرکت پرشور در صنعت پتروشیمی به غیر از بحث صنعت یک افتخار ملی برای ما به جا می‌گذارد و اینکه در این شرایط سخت با این روحیه کار می‌کنیم و اعتماد ملی و امید به آینده را تقویت می‌کنیم، بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه صدا و سیما، ‌رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید در مورد این موفقیت‌ها و جهش سوم در صنعت پتروشیمی کار کنند، گفت: مردم جامعه، دانشجویان، مهندسان، کارگران و همه اقشار که نگران هستند وقتی حس کنند در یک صنعت بزرگ کشور جهش بزرگی اتفاق افتاده و ادامه دارد و تولید محصولات در این صنعت 2 برابر شده، امیدوار خواهند شد و این شرایط نشان می‌دهد که این بخش محیط کار بسیار بزرگ و مناسبی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه خودکفایی در این صنعت معنایش این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه کار کنند، گفت: خودکفایی بسیار ارزشمند است و باید جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان را دعوت کنیم که در این عرصه فعالیت کنند.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود همفکری و هماهنگی بین شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی و دولت را خوشحال‌کننده عنوان کرد و افزود: امید شما به آینده و تحرک شما بسیار ارزشمند و امیدوارکننده است و امیدوارم قدم‌های خوبی با روحیه بهتر و بیشتر برای کشور و ملت در آینده برداشته شود.

برخی از سرفصل‌های صحبت رئیس جمهور در این مراسم:

- دشمنان از سال ۹۷ جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ایران راه انداخته اند که تاکنون در همه عرصه‌ها ناموفق بوده‌اند
- شرایط جنگ در همه دنیا شرایط ویژه خودش را دارد
- روند رشد شاخص‌ها و آمار‌ها به رغم فشار‌های اقتصادی شدید، نشان می‌دهد دشمنان ما ناموفق بوده‌اند
همه باید از سرداران جبهه اقتصاد حمایت کنند
- در پایان جهش دوم صنعت پتروشمی یعنی در سال ۱۴۰۰، محصولات پتروشیمی ایران دو برابر شده و به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
- امار و ارقام نشان می‌دهد که در مسیر جهش سوم صنعت پتروشیمی، خط توسعه این صنعت آغاز شده است
 
خبر درحال تکمیل است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->