سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۷ توصیه تربیتی برای ایجاد ارتباط بهتر با نوجوانان

  • کد خبر: ۱۳۲۹۷۷
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴
۷ توصیه تربیتی برای ایجاد ارتباط بهتر با نوجوانان
در حالی که تربیت و برخورد با نوجوان پرخاشگر و عصبی برای والدین بسیار طاقت فرسا است، چندین مرحله کلیدی وجود دارد که والدین می‌توانند برای کاهش مشاجره و فشار در خانه انجام دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تصور کنید که یک نوجوان در حال خروج از دنیای کودکی و پا گذاشتن به یک دنیای کاملا متفاوت است و در این مسیر با چالش ها، تغییرات و تضاد‌هایی رو به رو می‌شود که برای او بحران بزرگسالی را در کنار مسئولیت‌های بیشتر ایجاد می‌کند و این امر سبب می‌شود در اغلب موارد در برابر این تغییرات پرخاشگر و خشمگین شود.

دکتر الهه خرسندی استاد دانشگاه در گفتگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه خشم، هیجانی عادی میان نوجوانان است و می‌تواند پاسخ احساسی سالم به عوامل استرس زای بیرونی باشد می‌گوید:در واقع خشم یک احساس ثانویه برای نوجوانان است، زیرا اغلب سایر مسائل اساسی از جمله غم، صدمه، ترس و شرم را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه هنگامی که این احساسات اساسی بیش از حد می‌شود، یک نوجوان اغلب به تندی پاسخ نشان می‌دهد اظهار می‌کند:از آنجا که دوران نوجوانی می‌تواند استرس زا باشد، اغلب نوجوانان بار‌ها و بار‌ها دچار خشونت می‌شوند با این حال، برای نوجوانانی که مشکل خشم دارند، طغیان هیجانی یک اتفاق معمولی است.

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان با برشمردن عوامل دخیل در پرخاشگری نوجوانان می‌گوید: عوامل زیادی می‌توانند در بروز خشم و سرکشی در نوجوانان نقش داشته باشند برخی از نوجوانان به کمک بیشتری برای یادگیری نحوه مدیریت سالم احساسات خود و مقابله با استرس نیاز دارند.
برخی از این محرک‌های رایج عصبانیت در نوجوانان عبارتند از:عزت نفس پایین، فشار مداوم و ناسالم همسالان.

درگیری درون خانواده، مرگ یکی از عزیزان، مسائل مربوط به فرزندخواندگی، سوء مصرف مواد، طلاق، از جمله موارد شایع در خشم است.

وی بیان می‌کند: در حالی که تربیت و برخورد با نوجوان پرخاشگر و عصبی برای والدین بسیار طاقت فرسا است، چندین مرحله کلیدی وجود دارد که والدین می‌توانند برای کاهش مشاجره و فشار در خانه انجام دهند در این مرحله نوجوانان فاقد بلوغ و ثبات عاطفی هستند و بنابراین به طور قابل توجهی به والدین خود متکی هستند.

خرسندی می‌گوید:بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که از نوجوان خود در خانه حمایت لازم را به عمل آورند و به دنبال درمانگر متخصص باشند تا به نوجوان نحوه مدیریت احساسات خود را بیاموزد.

۱. برای نوجوان پرخاشگر خود مرز‌ها و انتظارات ایجاد کنید

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان می‌گوید:نوجوانان پرخاشگر و عصبانی به قوانین واضحی احتیاج دارند که در صورت زیر پا گذاشتن آن‌ها با پیامد‌های مشخصی مرتبط باشد. این قوانین و انتظارات را در زمان آرامش ایجاد کنید.
با نوجوان خود صحبت کنید تا آن‌ها بدانند در صورت تخطی از قوانین گفته شده، انتظار چه چیزی را داشته باشند. به نوجوان خود توضیح دهید که این قوانین برای ایمن نگه داشتن او است. عشق خود را به فرزند خود ابراز کنید. همه‌ی نوجوانان حتی آن‌هایی که بسیار پرخاشگر هستند نیاز دارند بدانند که والدینشان آن‌ها را دوست دارند و به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

۲. با نوجوان خود صحبت کنید

صحبت کردن و برقراری ارتباط با نوجوان هنگام طغیان و مشاجره عملی دشوار برای والدین می‌باشد. بنابراین، در زمانی که به صلح رسیده اید یا عصبانیت نوجوان فروکش کرده است، سعی کنید در مورد آنچه واقعاً آن‌ها را آزار می‌دهد با نوجوان خود صحبت کنند. اگر نوجوان مایل به صحبت کردن است، او را قضاونت نکنید و وارد فاز نصحیت نشوید. تنها به حرف‌های او بدون اینکه عصبانی شوید، گوش فرادهید.

۳. سبک زندگی سالم را ترویج دهید

سبک زندگی سالم با ورزش روزانه، تغذیه سالم و خواب مناسب را در خانه ترویج دهید. ایجاد لایف استایل سالم مانند تنظیم زمان وعده‌های غذایی و خواب منظم، ورزش روزانه به پرورش رفتار خوب در نوجوانان کمک می‌کند.

۴. استفاده از تکنولوژی را محدود کنید

محدودیت استفاده از تکنولوژی نباید فقط به زمان خواب مربوط شود. استفاده بیش از حد از فناوری، رسانه‌های اجتماعی یا تماشای فیلم برای تمام نوجوان ناسالم است. نگاه کردن طولانی مدت به صفحه‌ی نمایش گوشی و کامپیوتر، بر خواب شما تاثیر منفی می‌گذارد و همچنین باعث تحریک پذیری نیز می‌شود.

۵. نوجوان خود را برای یافتن سرگرمی تشویق کنید

سرگرمی‌ها می‌توانند به نوجوانان در مدیریت احساسات منفی خود کمک کنند. بزرگسالان باید پسر یا دختر خود را تشویق کنند که در سرگرمی‌ای که به عنوان راه کاری برای عصبانیت عمل می‌کند شرکت کنند. این سرگرمی‌ها می‌تواند ورزش، وزنه برداری، روزنامه نویسی، موسیقی، یوگا، ذهن آگاهی و مدیتیشن، آشپزی، هنر و اسب سواری باشد

۶. برای نوجوان پرخاشگر، الگوی مناسبی باشید

یکی از بهترین روش‌هایی که والدین می‌توانند به نوجوانان خود الگو‌های مقابله سالم و تنظیم احساسات را بیاموزند، این است که خود از این الگوهای سالم پیروی کنند.
هنگامی که نوجوان شما شروع به عصبانیت می کند، مطمئن شوید که واکنش های سالم و مناسب نشان می دهید و تا آنجا که ممکن است حتی زمانی که نوجوان شما بسیار سخت و پرخاش گر است آرام و منطقی باشید.

۷. با نوجوان خود به طور مفید زمان بگذرانید

خرسندی در ادامه توضیح می‌دهد: هر کودکی می‌خواهد بدون قید و شرط مورد محبت و پذیرش والدین خود قرار گیرد، حتی زمانی که این نیاز را از خود نشان نمی‌دهد. برای گذراندن وقت مفید با نوجوان خود به انجام فعالیتی بپردازید که از آن لذت می‌برد.

در این مدت، فقط روی دوست داشتن، اعتبار بخشیدن و مثبت اندیشی نسبت به نوجوان و نقاط قوت او تمرکز کنید. به آن‌ها اطمینان دهید که چه در گفتار و چه در عمل آن‌ها را دوست دارید.
حتی اگر یک نوجوان نسبت به شما عصبانی یا منفی باشد، احتمالاً در اعماق وجودش احساس می‌کند که دوست نداشتنی و ناامن است. به نوجوان خود توجه بی چون و چرا کنید تا به او اطمینان دهید که دوستش دارید و به آن اهمیت می‌دهید.

وی بیا می کند: زود رنج بودن، عصبانی شدن از موارد مختلف و حتی پیش پا افتاده، بروز دادن خشم بیش از اندازه نسبت به مسایل و پرخاشگری و همینطور نشان دادن هیجان‌های نامتعارف از ویژگی‌های رفتاری نوجوانان است.

عمده مشکلات نوجوانان در این رده سنی شامل کمبود اعتماد بنفس، بحران هویت، عدم توانایی برقراری رابطه درست با پدر و مادر، احساس تنهایی و مشکل در ارتباط با دیگران است. این مشکلات خود را به صورت اضطراب، خشم، عصبانیت، وسواس، افسردگی، پرخاشگری و نا امیدی نمایش می‌دهند، ولی می‌توان با مدیریت رفتار نوجوان او را از این دوره پر بحران به آرامش عبور داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->