آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

میانگین مقاوم سازی در خراسان رضوی ۸ درصد پایین از کل کشور

  • کد خبر: ۱۳۳۹۰
  • ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
میانگین مقاوم سازی در خراسان رضوی ۸ درصد پایین از کل کشور
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۴۰ درصد و در خراسان رضوی ۸ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت علی شایانفر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در جمع مدیران شهرستان کاشمر گفت: نباید سیل را بحران و بلا بدانیم، چرا که یک چرخ طبیعی و گردش آب در طبیعت است و با توجه به اینکه طبیعت دارای نظم و سیلاب عین نظم و قانون‌مندی است، این هنر ماست که سیل را در بالادست مهار کنیم تا امکان استفاده مجدد از سیل برای تأمین آب میسر شود.

وی بی‌توجهی و تجاوز به رودخانه‌ها، عدم لایروبی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها، فقدان برنامه جامع سیلاب، کمبود هماهنگی بین بخشی، عدم توجه به رویکرد‌های نوین مدیریت سیلاب و عدم تناسب فعالیت‌های اجرایی و منابع اعتباری را از مهم‌ترین دلایل افزایش شدت و خسارات سیل و چالش‌های موجود در مدیریت سیلاب‌ها عنوان کرد وگفت:یکی از مشکلات عمده‌ای که در کشور و در استان با آن روبرو هستیم، موضوع عدم لایروبی است و این در حالی است که جاری شدن سیل باعث ایجاد زمین حاصلخیز می‌شود و اگر رسوبات مجرای بستر در زمان مناسب جمع‌آوری و تخلیه شود، قطعاً دغدغه‌ای در زمان بروز سیل نخواهد بود.

شایانفر با بیان اینکه مدیریت سیل در واقع علم شناخت و تدبیر است که به ارائه راهکار‌های مناسب برای بهره‌برداری از سیل منجر می‌شود، عنوان کرد: هدف اصلی این علم کاهش خطرات سیل بر جوامع و افزایش بهره‌برداری از سیل به‌عنوان یک منبع باارزش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در کنار اقدامات و فعالیت‌ها برای افزایش توان نیاز به تجهیزات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و فناوری به‌ویژه رادار است، بیان کرد: این سیل‌ها یک آزمایشگاه بزرگ برای ما بود به‌طوری‌که امسال همه توانمان را به این موضوع معطوف کردیم و در این راستا تهیه طرح عملیاتی مدیریت سیل برای همه شهرستان‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی به لحاظ مقاوم‌سازی وضعیت خوبی در کشور ندارد، اظهار کرد: میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۴۰ درصد است و این در حالی است که خراسان رضوی با ۸ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری دارای ۳۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه افزایش بازسازی و مقاوم‌سازی نیازمند یک عزم جدی است، افزود: اگرچه بازسازی‌ها را بهانه می‌کنیم، اما در حال حاضر به واحد‌های شهری ۱۰ میلیون و روستایی ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

شایانفر گفت: امسال با وجود تنگنا‌های مالی دولت کمک‌های خوبی در حوزه پرداخت خسارت‌های حوادث کرده است به‌طوری‌که فراوانی تسهیلات بلاعوض در بخش کشاورزی استان به حدی است که توان جذب آن نیست.

وی افزود: یکی از دلایلی که در کنار همه زحماتی که دستگاه‌های متولی در زمینه لایروبی و اقدامات به‌موقع انجام دادند آبخیزداری در بالادست بود که علاوه بر نگه‌داشتن رسوب، در زمینه رهاسازی آرام آب مؤثر است و این سبب می‌شود که میزان خسارت از سیلاب‌ها کاهش یابد.

شایانفر با اشاره به تصویب دستورالعمل نظام‌نامه سیلاب در سال ۹۵ از سوی وزارت نیرو بیان کرد: در این دستورالعمل ۴۸ درصد اقدامات، اقدامات پیشگیری و قبل از وقوع است، بنابراین در این حوزه تنها وزارت نیرو مسئول نیست، بلکه ۱۰ دستگاه در موضوع سیلاب وظیفه‌مند هستند به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آب منطقه‌ای متهم ردیف اول است چرا که همه ما در حوزه فرهنگ‌سازی نقش داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه با به بیان اینکه جامعه مهندسین ژاپن با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها نمی‌توانیم جلوی طبیعت را بگیریم وسازه‌های کنترل سیل موجب توهم امنیت نشود به‌طوری‌که اجتناب از ساخت‌وساز در مسیر سیل مؤثرترین رفتار در کاهش خطر سیل است.

وی ادامه داد: متأسفانه اتفاق بدی که در کشور افتاده است از سال ۹۱ به بعد تقریباً پول‌ها برای مقابله و جبران خسارت‌ها در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بود، اما اگر واقعاً نگاهمان را از نگاه مقابله به نگاه پیشگیرانه تغییر دهیم بسیار مؤثرتر خواهد بود.

وی با اشاره به ابلاغ قانون جدید در شهریورماه امسال افزود: در این قانون اتفاقات خوبی رخ‌داده است به‌طوری‌که توجه به موضوعات پیشگیرانه افزایش یافته است که امیدواریم با این نگاه، موضوع مدیریت بحران را جدی‌تر بگیریم.

شایانفر با تأکید بر اینکه در قانون جدید به موضوع بیمه توجه جدی شده و در ۴ مرحله در خصوص آن بحث شده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم با برنامه‌ریزی که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی می‌شود و با کمک بیمه‌ها، اگر بیمه اجباری شود قطعاً بهتر است و دغدغه برای تأمین خسارت‌های احتمالی ناشی از حوادث و بحران از بین می‌رود.

منبع: ایلنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->