نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود آغاز واکسیناسیون حجاج تمتع خراسان رضوی از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد هشدار وزارت رفاه درباره پیامک‌های جعلی دریافت کالابرگ الکترونیکی دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
سرخط خبرها

زیر یک سقف با موسفید‌ها | درباره شرایط زندگی با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در یک‌خانه

  • کد خبر: ۱۳۴۰۸۴
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
زیر یک سقف با موسفید‌ها | درباره شرایط زندگی با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در یک‌خانه
زندگی در کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باعث می‌شود تا بیشتر از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شویم.

ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ تا حالا شده به این موضوع فکر کنید که اعضای خانواده‌تان در درجه اول بهترین و مطمئن‌ترین دوستان شما هستند؟ فرقی نمی‌کند پدر، مادر، خواهر یا برادر باشد گاهی یکی از موهبت‌هایی که نصیب بعضی‌ها می‌شود وجود پدربزرگ یا مادربزرگ در خانه است.

وجود و حضور سالمندان در هر خانه‌ای همراه با خیر و برکت است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمانی که با آن‌ها هم کلام شده‌اید جز دعا و خیرگویی چیز‌ی نشنیده باشید که بی شک لذت بخش‌ترین لحظه وصف نشدنی است. با این حال جدا از این موضوع، زندگی در کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باعث می‌شود تا بیشتر از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شویم. درهرصورت باید قدردانشان باشیم. این قدردانی جدا از احترام گذاشتن، ایجاد شرایط مطلوب برای آرامش و آسایش هر چه بیشتر آن‌هاست.

از خودمان شروع کنیم

کمک‌رسانی به هم‌نوع یکی از خصلت‌های پسندیده است که در دین اسلام به آن تأکید شده است. چه خوب است این رفتار پسندیده را ابتدا درمحیط خانه تمرین کنیم. وقتی سال‌هاست با پدربزرگ یا مادربزرگمان هم‌خانه هستیم مراقبت از آن‌ها، کمک کردن و با عزت و احترام برخورد کردن با آن‌ها ازجمله وظایف ماست. این موضوع را هم فراموش نکنیم که وقت گذراندن با آن‌ها باعث می‌شود نکته‌های زیادی درباره زندگی و تجربه‌هایشان فرابگیریم.

به خاطر داشته باشیم گاهی اوقات به علت کهولت سن رفتار‌هایی از آن‌ها سر می‌زند که باعث خستگی یا آزار ما می‌شود، بهترین واکنش در چنین شرایطی صبوری و مهربانی کردن است.
در جایگاه پدر و مادر که در آینده‌ای نزدیک پدربزرگ و مادربزرگ خواهیم بود؛ در برخورد با والدین مسنمان طوری رفتار کنیم که فرزندانمان به این درک برسند در سال‌های سالمندی باید کنارمان باشند و از ما مراقبت کنند.

کمی حساسیت به خرج دهیم

برای بهبود وضعیت کیفی سالمندان باید نسبت به یک‌سری نکات پیش‌پا افتاده حساسیت بیشتری داشته باشیم. بار‌ها پیش آمده است که افراد مسن نیازمند کمک هستند؛ اما حاضر نیستند درخواست‌هایشان را به زبان بیاورند. ما به عنوان نزدیکان آن‌ها می‌توانیم نگرانی را از آن‌ها دور و امور روزانه آن‌ها را رتق‌وفتق دهیم.
خرید کردن یکی از بار‌های سنگینی است که می‌توان از دوش افراد سالمند برداشت. جدا از اینکه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از مشکلات حرکتی رنج می‌برند، ممکن است خیلی مواقع حال و حوصله بیرون رفتن از خانه را نداشته باشند.

برای آن‌هایی که سال‌هاست با پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کنند ممکن است این رفتار آن‌ها که یک حرف را چند بار تکرار می‌کنند یا در شنوایی دچار مشکل هستند، طبیعی باشد؛ اما گاهی برخی از اعضای خانواده با این رفتار مشکل دارند. به خاطر بسپاریم که باید در نهایت صبوری، با ادب و احترام با آن‌ها برخورد کنیم.

حواستان به معاینه کامل پزشکی دوره‌ای آن‌ها باشد. بسیاری از افراد سالمند دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که باید حواسمان به ابعاد بیماری آن‌ها باشد. گاهی با بالا رفتن سن، بیماری پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شدت پیدا می‌کند. به عنوان نمونه بیماری آلزایمر را جدی بگیریم چرا که با گذشت زمان حادتر می‌شود.

یکی از بهترین راه‌های ارتباطی با افراد سالمند که با ما در یک خانه زندگی می‌کنند؛ صحبت‌کردن و مرور خاطرات گذشته و پرس‌وجو درباره کودکی، نوجوانی و جوانی پدر و مادرمان است. این اتفاق به آن‌ها انرژی می‌دهد و آن‌ها را سرزنده می‌کند. با این کار پای پند و نصیحت‌هایشان می‌نشینید و به آن‌ها عزت‌نفس می‌دهید.

هدیه دادن به خودی خود جنبه مثبت دارد. گاهی این کار را برای افراد سالمند در خانه‌تان بکنید. با این کار نشان می‌دهید به آن‌ها توجه کرده‌اید و به فکرشان هستید. حتما نباید یک کادو با ارزش مادی بالا باشد. گاهی دیدن یک فیلم، دعوت به جشن فارغ‌التحصیلی، رفتن به یک طبیعت دلپذیر یا رویارویی آن‌ها با همسایه‌ها و دوستان قدیمی باعث خوش‌حالی‌شان می‌شود. این اتفاق می‌تواند روز تولد یا سالگرد ازدواج آن‌ها باشد.

باید یک زمان‌هایی را به آموزش سالمندان اختصاص داد. همه این موضوع را قبول داریم که شرایط سنی، درک برخی مسائل را برایشان دشوار می‌کند. آشنایی با رایانه، تلفن‌های همراه هوشمند یا دیگر وسایل الکترونیکی یکی از وظایف اعضای خانواده‌ای است که با سالمندان زندگی می‌کنند. بهتر است در کمال صبر به تقاضا‌های آن‌ها پاسخ دهیم. یک وقت‌هایی هم باید از آن‌ها آموزش دید. به عنوان نمونه شاید دیگر مثل قدیم قادر به دوختن، بافتن یا گل‌دوزی نیستند، اما می‌توان فوت‌وفن کار را از آن‌ها آموزش دید.

احترام به علاقه افراد سالمند واجب است، حالا می‌خواهد تماشای کانال ویژه‌ای از تلویزیون، خوردن یک خوراکی، خواندن یک مجله یا روزنامه یا استفاده از وسایل خاص باشد.

دخالت‌ها را مدیریت کنید

خیلی دور از ذهن نیست که پدر یا مادری در مقابل والدینی که در یک خانه زندگی می‌کنند، فرزندانشان را تنبیه یا دعوا کنند و در مقابل به باد نقد و سرزنش از سوی آن‌ها گرفته نشوند. برای مدیریت چنین شرایطی لازم است نکات زیر را جدی بگیرید. درباره تربیت کودک با یکدیگر هم‌عقیده باشید. بروز سوءتفاهم اوضاع را از آنچه هست بدتر می‌کند.

در لفافه صحبت نکنید به گونه‌ای که پدر و مادر شما یا همسرتان به دنبال بیرون کشیدن منظور نهفته‌ای در پس‌کلام شما باشند.

تا جایی که امکان دارد نکات آموزشی، تربیتی را با فرزندانتان تنها در محیطی آرام مطرح کنید.

وقتی پدربزرگ و مادربزرگ فرزند شما درباره مسائل مربوط به فرزندانتان نظر می‌دهند، بهتر است از آن‌ها با لبخند و خوش‌رویی تشکر کنید.

برای آرامش بیشتر خانه بین رابطه همسر و فرزندان با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بیش از حد دخالت نکنیم.

گاهی اوقات خوب است که درباره مسائلی با پدربزرگ و مادربزرگ صحبت کنیم، اما یادتان باشد که آن‌ها والدین شما یا همسرتان هستند و نه والدین فرزندان شما. اگر از شما چیزی می‌پرسند، دروغ نگویید، اما تا زمانی که از شما چیزی نپرسیده‌اند، مجبور نیستید درباره همه چیز به آن‌ها توضیح دهید.

با پدربزرگ و مادربزرگ وقت بگذرانید

  • گام اول آگاهی داشتن به سرگرمی و عادت‌های پدربزرگ و مادربزرگ و علایق آن‌ها به انجام برخی امور است.
  • در هر ساعتی مثل زمان استراحت و چرت‌های در طول روز به سراغشان نروید.
  • برای شاد کردن دل پدربزرگ و مادربزرگ کار‌هایی که آن‌ها دوست دارند با هم انجام بدهید.
  • برای پدربزرگ و مادربزرگتان مهم است که به وعده‌هایتان جامه عمل بپوشانید. بهتر است برای دیر آمدن یا تأخیر در امور مرتبط با آن‌ها توضیح دهید.
  • حواستان به لوازم موردنیاز آن‌ها باشد.
  • اجازه بدهید از حقایق روزمره زندگی مطلع باشند. به هر حال با شما در یک محیط زندگی می‌کنند.
  • در هر شرایط با آنکه با شما در یک خانه هستند حس استقلال طلبی را از آن‌ها نگیریم.
  • به محض ورود به خانه قبل از هر کاری به سراغشان بروید.
  • اجازه انجام برخی کار‌های خانه را به آن‌ها بدهید، مثلا باغبانی‌های سبک، آشپزی‌های دم‌دستی و...
  • قدردان نگهداری و بزرگ کردن فرزندانتان توسط آن‌ها باشید. این قدردانی می‌تواند کلامی، مادی و... باشد.
  • برای مصرف به‌موقع دارو‌ها یا پرهیز از خوراکی‌های مضر، برنامه‌ریزی داشته باشید.
  • روز‌هایی از هفته یا ماه را به ملاقات آن‌ها با کسانی که دوستشان دارند اختصاص بدهید. حتی می‌توانید تلفن را در اختیارشان بگذارید تا صله ارحامی کرده باشند. به عنوان نمونه مقدمات تماس تصویری را با دیگر فرزندانشان فراهم کنید.
  • در زمان‌هایی که مهمانی می‌روید یا مهمان دارید حواستان به ساعت باشد. مراعات حال آن‌ها را بکنید.
  • نسبت به عاداتی که ممکن است آن‌ها را ناراحت کند، آگاه باشید.
  • وقتی در کنار آن‌ها هستید گوشی‌همراهتان را کنار بگذارید.
  • توجه شما باید معطوف به آن‌ها باشد.
  • از بحث کردن با آن‌ها خودداری کنید.
  • به آن‌ها کمک کنید و هر کاری را بدون غر زدن برایشان انجام دهید.
  • در برابر نصیحت‌های آنان با آنکه موافق نیستید، صبوری به خرج دهید.
  • برای شاد کردن دل پدربزرگ و مادربزرگ آن‌ها را به مسافرت و مهمانی ببرید.
  • پدربزرگ و مادربزرگ شما احتمالا باور‌های غیرقابل تغییری دارند. از مشاجره کردن با آن‌ها یا مسخره کردن عقایدشان خودداری کنید.
  • اگر آن‌ها تمایلی به یادگیری موضوع‌های جدید ندارند، ایده‌ها و باور‌های جدید را به زور به آن‌ها دیکته نکنید.

قابل توجه سالمندان برای بهبود رابطه با نوه‌ها

اگر سنی از شما گذشته و بنا به شرایطی در منزل، فرزندتان سکونت دارد، یادتان باشد:
گرما و محبت خود را حالا با نوازش یا یک صحبت محبت‌آمیز به نوه‌تان نشان دهید.

حواستان به احساسات و علاقه آن‌ها مثل بردن به پارک یا آشپزی‌کردن باشد.

داستان‌ها و خاطرات خانوادگی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. یادتان باشد اسرار خانوادگی یا داستان‌هایی را که باعث شرمساری دیگران می‌شود هرگز بازگو نکنید.

با همه نوه‌ها به صورت یکسان و برابر رفتار کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->