پیش‌بینی بورس هفته چهارم آبان | سبزپوشی بازار ادامه دارد؟

  • کد خبر: ۱۳۴۱۲۲
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
پیش‌بینی بورس هفته چهارم آبان | سبزپوشی بازار ادامه دارد؟
در سومین هفته آبان شاخص کل با رشد بیش از ۱۰ درصد به محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید. آیا این روند صعودی در معاملات هفته آینده هم ادامه می‌یابد؟

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص کل بورس تهران پس از چندین هفته بازدهی منفی بالاخره در سومین هفته آبان ماه توانست بازدهی مثبت بیش از ۱۰ درصدی را ثبت کند. یک کارشناس بازار سرمایه علت این رشد و پیش‌بینی معاملات هفته آینده بورس را بیان می‌کند.

سارا فلاح، تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: سومین هفته آبان ماه یک هفته شگفت‌انگیز بود. هفته‌ای که شاخص کل با رشد بیش از ۱۰ درصد به محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته بورس رشد بسیار سریعی داشت به طوری که افتی را که در ۳۰ کندل تجربه کرده بود طی ۱۰ کندل جبران کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: ارزش معاملات خرد سهام هم این هفته رشد خوبی داشت. یعنی رشد شاخص همراه با رشد ارزش معاملات خرد سهام بود که به بالای ۵ همت رسید که چراغ سبز و سیگنال بسیار مثبتی برای بازار است.

فلاح گفت: چند عامل را می‌توانیم برای رشد بازار به حساب بیاوریم. نخست ارزان شدن بورس؛ تمام اندیکاتور‌های تکنیکالی منطقه اشباع فروش را نشان می‌داد و به لحاظ بنیادی و ارزندگی سهم‌ها در شرایط بسیار ارزان و ارزنده‌ای قرار داشتند.

وی اظهار کرد:در نتیجه رشد از ناحیه اشباع فروش رشد عجیب و دور از ذهنی نیست و در چرخه احساسی معامله‌گر هم که دقت کنیم همیشه بازار از اوج نا امیدی و افسردگی روند مثبت خود را شروع می‌کند.

این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: محرک بعدی را می‌توانیم رشد قیمت دلار آزاد به حساب بیاوریم. از چند جهت این رشد قیمت دلار توانست روی بازار اثر بگذارد. نخست اینکه بسیاری از صنایع کوچک صادراتی ارز خود را در بازار توافقی تسعیر می‌کنند. یعنی با دلار حدود ۳۴ تومان که البته رشد دلار آزاد مستقیما باعث رشد د لار توافقی می‌شود.

فلاح توضیح داد: از طرفی رشد قیمت دلار سیگنال واضحی برای بازار بود که توافق به زودی حاصل نمی‌شود. قبلا گفتیم و باز هم تکرار می‌کنیم آنچه برای بازار سرمایه در همه جای دنیا اهمیت دارد، ثبات است. حالت برزخی باعث ترس و تردید می‌شود و معامله گر نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

وی اظهار کرد:، اما وقتی معامله‌گر بداند که توافق به‌زودی حاصل نمی‌شود می‌تواند در ذهن خود محاسباتی داشته باشد. بر این اساس بسیاری از افراد ترجیح دادند به بازار ورود کنند. البته هنوز ما شاهد ورود پول از بازار‌های موازی نیستیم، ولی پول‌های پارک شده که در تردید به سر می‌بردند وارد بازار شدند و توانستند این رشد چشمگیر برای بورس را رقم بزنند.

علت رشد بورس چیست؟
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، عامل بعدی رشدی بود که در قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها دیدیم. صنایع بزرگ بورسی صادرات‌محور هستند و رشد جهانی مسلما اثر مستقیمی روی سودآوری این شرکت‌ها دارد. همزمان شاهد رشد دلار نیمایی در محدوده ۲۸ هزار تومان بودیم؛ بنابراین دیدیم که اقبال روی صنایع فلزی پس از کلیت بازار بود.

فلاح ادامه داد: عامل بعدی بسته حمایتی سازمان بود که هم پرتفو‌های زیر ۱۰۰ میلیون را بیمه و هم نقدینگی را  به بازار تزریق کرد و از نظر روانی تریگر مثبتی برای سهامداران بود که آن‌ها را به خرید ترغیب کند. شاخص هم‌وزن هم شرایط خوبی داشت و رشد نزدیک به ۹ درصد را در هفته گذشته تجربه کرد. ولی توجه و اقبال بازار  به سهم‌های شاخص ساز و بزرگ بیشتر بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته مهم بازار میزان رشد معاملات همراه با هیجانات بود. نوسانات زیاد را در سهم‌ها شاهد بودیم و خیلی از سهم‌ها از کف مجاز تا حداکثر مجاز  در طول یک روز معامله می‌شدند؛ بنابراین با توجه به رشدی  که اکثر سهم‌های بازار داشتند اینکه عده‌ای به فکر سیو سود باشند دور از ذهن نیست و احتمالا در هفته آینده شاهد نوسانات منفی در بازار باشیم.

وی گفت: این چشم‌ا‌نداز بسیار کوتاه مدت بازار است و در دید میان‌مدت، بازار همچنان ارزنده است. اگر ارزش معاملات خرد سهام در هفته آینده هم بتواند همچنان بالای ۴ الی ۵ همت بماند به روند صعودی بازار امیدوارتر می‌شویم.

 

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->