تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری
سرخط خبرها

چه سویه‌ای جایگزین امیکرون می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۳۴۷۳۰
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
چه سویه‌ای جایگزین امیکرون می‌شود؟
حدود سه سال از شناسایی کووید-۱۹ برای نخستین بار می‌گذرد، ویروسی که دنیا را دگرگون کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، این ویروس که جهان را به تعطیلی کشاند، بعد از ظهور در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی به جهش ادامه داد و سویه‌های جدیدی از آن بروز کرد. همچنین آخرین سویه مهم آن امیکرون بود که نوامبر سال گذشته (۲۰۲۱) شناسایی شد اما دانشمندان اکنون به دنبال شناسایی جایگزین آن هستند؛ سویه پی (Pi).

سویه امیکرون ابتدا نگرانی شدیدی در سراسر جهان پدید آورد؛ به‌ویژه به این دلیل که مشخص شد بسیار مسری است و ۳۲ جهش در پروتئین اسپایک آن نشان داد که ممکن است در برابر واکسن‌های فعلی مقاوم باشد. اما ۱۲ ماه بعد، موارد ابتلا به کووید پس از موج خفیف پاییزی ناشی از مجموعه‌ زیرسویه‌های امیکرون که ویروس‌شناسان آن را «نوه‌های امیکرون» نامیدند، رو به افول نهاد. این‌ها عبارت بودند از زیرسویه‌های بی‌کیو.۱ (BQ.۱) و بی‌ای.۲.۷۵.۲ (BA.۲.۷۵.۲) و همین‌طور اکس‌بی‌بی (XBB).

سویه پی (Pi) چیست؟

اکنون کارشناسان بدنبال آن هستند که آیا سویه جدید مهمی در طول زمستان به وجود می‌آید و موج تازه‌ای از ابتلا را به همراه می‌آورد یا خیر.

در این صورت و زمانی که سویه جدیدی پیدا شود، آن را "پی‌" می‌نامند که در الفبای یونانی، حرف بعد از امیکرون است. اما آیا واقعا این سویه در راه است یا سرانجام از شر کووید-۱۹، این بیماری مهلک جهانی، خلاص شده‌ایم؟ دانشمندان هنوز از این مسئله مطمئن نیستند. در موسسه جدید پژوهشی سلامت آفریقا، دانشمندان برجسته‌ای از بریتانیا، ژاپن و استرالیا گردهم آمدند و درمورد آینده کووید و سایر بیماری‌های ویروسی نظیر اچ‌آی‌وی (HIV) صحبت کردند.

پروفسور وندی بارکلی، ویروس‌شناس کالج لندن و عضو کمیته مشورتی انگلیس در این باره به نشریه تلگراف گفت: سوال اینجاست که آیا ظهور سویه‌ها یا نسخه‌های آتی این ویروس که نسبت به امیکرون کنونی عوارض شدیدتری دارند، به این دلیل است که از حد کنترلی که واکسن ارائه می‌کند می‌گریزند یا اینکه به طور طبیعی تغییر می‌کنند؟ به نظرم هنوز این مشکل حل نشده است. من همچنان فکر می‌کنم در مرحله‌ای پر از موضوع‌های ترسناک به سرمی‌بریم که چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم.

این موضوع چقدر جدی است؟

در عین حال پروفسور گرگ تاورز از دانشگاه کالج لندن می‌گوید امیدوار است که با وجود احتمال تغییرات بیشتر در ساختار ژنتیکی ویروس، این امر به بازگشت این بیماری جدی منجر نشود.

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان می‌گویند بین کسانی که معتقدند وضعیت مساعد فعلی به این دلیل است که واکسن‌ها و ابتلا به بیماری‌، دیوار مصونیت موثری ایجاد کرده‌اند با کسانی که می‌پندارند ویروس به طور قابل‌توجهی تکامل یافته و آسیب کمتری به دنبال دارد اما چنین تغییری ممکن است دوباره در جهت دیگری رخ بدهد، همچنان اختلاف نظرها و بحث‌هایی وجود دارد. با این حال آنها هشدار می‌دهند که تکامل ویروسی می‌تواند ما را برای مبارزه با کووید به میدان برگرداند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->