جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ |جزئیات شرایط دریافت بیمه بیکاری

  • کد خبر: ۱۳۴۷۸۰
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ |جزئیات شرایط دریافت بیمه بیکاری
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با معرفی بیمه بیکاری، به برخی از پرتکرارترین پرسش‌ها در زمینه مقررات بهره‌مندی بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی از این حمایت بیمه‌ای پاسخ گفت.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با معرفی بیمه بیکاری به‌ عنوان یکی از خدمات و حمایت‌های مهم حوزه بیمه اجتماعی، به برخی از پرتکرارترین پرسش‌ها در زمینه مقررات بهره‌مندی بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی از این حمایت بیمه‌ای پاسخ گفت.

وی گفت: بیمه بیکاری، یکی از خدماتی است که سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان واجد شرایط ارائه می‌کند. از نظر قانون بیمه بیکاری، «بیکار» کسی است که خارج از اراده خود و تحت تأثیر برخی عوامل بیکار شده و در عین حال آماده به کار است. تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه‌شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تأمین‌اجتماعی و اداره کار، تعاون و اموراجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده است. این افراد درصورت معرفی توسط واحد‌های مربوطه و احراز شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق بیمه، می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری برخوردار شوند.

وی افزود: همچنین اگر بیمه‌شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورای‌عالی کار، بیکار موقت شناخته شود، در کنار بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، می‌توانند از حمایت قانون بیمه بیکاری بهره‌مند شده و متناسب با مدت بیمه‌پردازی از سازمان تأمین‌اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت کند.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران‌عامل شرکت‌ها نیز می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند، با استناد به دادنامه‌های هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفت: با توجه به تبصره ۵ الحاقی به ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی و تبصره ذیل ماده ۵۱ قانون اصلاح قانون نظام صنفی (مصوب ۱۲/۶/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی) ماهیت بیمه مدیران اشخاص حقوقی و حقیقی غیردولتی اعم از مدیرعامل، رئیس و نایب‌رئیس و اعضای هیأت‌مدیره جنبه اختیاری دارد، و این قبیل بیمه‌شدگان به استناد بند ۲ تبصره ماده یک قانون بیمه بیکاری، مشمول این قانون نمی‌شوند.

شکوری، با تأکید بر اینکه برقراری بیمه بیکاری بانوان بیمه‌شده‌ای که در زمان مرخصی زایمان و ایام شیردهی با عدم تمدید قرارداد یا اخراج از سوی کارفرما مواجه شده‌اند، با رعایت قانون بیمه بیکاری، آیین‌نامه اجرایی آن و سایر شرایط و مقررات قانونی بلامانع است، درباره بیمه بیکاری شاغلان قرارداد‌های پیمانکاری گفت: مطابق بند یک تفاهم‌نامه مشترک مورخ ۱/۱۲/۱۳۸۴ فیمابین سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگران قراردادی شاغل در کار‌های با ماهیت دائمی که کار آن‌ها جنبه مستمر دارد، درصورتی که مدت سابقه آن‌ها در آخرین کارگاه کمتر از یک سال نباشد، با دارا بودن سایر شرایط مندرج در قانون، از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد. چنانچه کارگران شاغل در پروژه یا کارگران فصلی در اثنای قرارداد کار منعقده با کارفرما، بیکار شوند و موضوع به تایید هیات تشخیص اداره کار و کمیته بیکاری رسیده باشد، با احراز سایر شرایط قانونی امکان دریافت بیمه بیکاری را خواهند داشت.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه مطابق تبصره ۳ ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی‌شود، درباره روند پرداخت بیمه بیکاری برای شاغلینی که به‌صورت دسته‌جمعی اخراج شده‌اند، افزود: به‌منظور پیشگیری از بیکاری و بررسی راهکار‌های بازگشت به کار، در مواردی که تعداد کارگران اخراجی یک کارگاه بیش از ۱۰ نفر باشد، موضوع در کمیته استانی مطرح می‌شود تا بررسی و درباره آن اظهارنظر شود و در صورت احراز سایر شرایط قانونی، برقراری بیمه این افراد بلامانع است.

شکوری همچنین تأکید کرد که بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد و بر این اساس برقراری بیمه بیکاری برای کسانی که تابع این قانون نیستند، موضوعیت ندارد.

وی در مورد استمرار یا قطع پرداخت بیمه بیکاری به زندانیان و مشمولین حبس، گفت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری به فردی که در حین دریافت مقرری، بازداشت یا زندانی شود متوقف نخواهد شد.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->