آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

رواق کتاب | زیارت با چاشنی کتاب‌خوانی

  • کد خبر: ۱۳۵۲۰۲
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
رواق کتاب | زیارت با چاشنی کتاب‌خوانی
بیش از یک‌سال از تاسیس رواق کتاب در حرم مطهر رضوی می‌گذرد و فرصتی فراهم شده است تا زائران علاوه بر زیارت بتوانند دقایقی هم مطالعه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چند سالی است که در هفته کتاب، حال و هوای حرم مطهر رضوی هم متفاوت از روزهای دیگر می‌شود؛ چرا که با اجرایی شدن سیاست‌های کلان و مطالبات تولیت آستان قدس رضوی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه، فضاهای کتابخوانی در رواق‌های حرم مطهر نیز توسعه یافته است.

رواق کتاب در ضلع شرقی صحن قدس

رواق کتاب | زیارت با چاشنی کتاب‌خوانی

با این رویکرد، متولیان فرهنگی آستان قدس رضوی برای بهره‌مندی بیشتر زائران و مطالعه کردن در کنار زیارت، قفسه‌هایی را در رواق‌های مختلف تعبیه کرده‌اند؛ قفسه‌هایی پر از کتاب با موضوعات متنوع تا در زمان حضور زائر در حرم، در کنار انجام فرایض عبادی به تورق صفحاتی از یک کتاب اوقات بگذرانند.

کانون مطالعه و کتابخوانی ضلع شرقی صحن قدس است که با تابلوی آبی رنگ «رواق کتاب» مشخص شده است. فضایی بزرگ که دورتا دور آن قفسه‌های کتاب با فاصله پر از کتاب‌هایی با موضوعات مختلف است.

در این کتابخانه‌ها هم کتاب های تاریخی و هم کتاب های فرهنگی وجود دارد. هم کتاب های زیارتی و آموزشی.

رواق کتاب | زیارت با چاشنی کتاب‌خوانی

زهرا دانشجوی ادبیات فارسی او درحالی که دارد از این فرصت تازه ایجاد شده استفاده می‌کند، می‌گوید: «من عاشق کتاب خواندن هستم و خیلی خوشحالم که وقتی به حرم امام رضا(ع)، می آیم هم می توانیم دقایقی اینجا باشم و کتاب بخوانم، حس خوب و لذت بخشی است که بعد از زیارت، به اینجا می آیم. از او درباره حس و حال خوب کتابخوانی هم می پرسم و پاسخ می دهد: بارها شده برای لحظاتی جمع دوستان و یا خانواده را ترک کرده‌ام و در گوشه‌ای مشغول خواندن کتاب مورد علاقه‌ام شدم. تا کتابی را که شروع کرده‌ام تمام نکنم دست از سر آن بر نمی‌دارم. با کتاب همراه می‌شوم و گاهی با شخصیت‌ها همزاد پنداری می‌کنم. او در مورد کتاب‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید: هر کتابی به دستم برسد حتما صفحاتی از آن را ورق می‌زنم. رمان، تاریخی، شعر و ادبیات ... . هیچ وقت نشده کتابی را تمام کنم و همانی باشم که بودم. به نظرم قدرت کلمات یک کتاب چندین برابر حرف‌هایی است که از دهان کسی بیرون می‌آید.»

یکسال پس از تاسیس

بیش از یک‌سال از تاسیس رواق کتاب، حضور گسترده زائران در این مکان برای رفع نیازهای فکری و فرهنگی خود، بر ضرورت و اثرگذاری این مکان گواهی می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در رابطه با فضا‌های فرهنگی و مطالعاتی که تعداد آن در حال افزایش است می‌گوید: «یکی از مهمترین اتفاق‌ها که باید انجام می‌شد، برگزاری برنامه‌هایی حول محور کتاب و کتابخوانی و در دسترس قرار دادن کتاب برای زائر بود تا بر دانش و آگاهی زائران افزوده شود. برای همین منظور در حرم مطهر علاوه بر ایجاد یک رواق به نام «رواق کتاب»، ۴ ایستگاه مطالعاتی در رواق‌های دارالعباده، نجمه خاتون، دارالحجه و دارالقرآن و ایستگاه‌های کوچکتری نیز در نقاط مختلف اماکن متبرکه دایر شد. در مجموع در این چند پایگاه کتابخوانی بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است که شامل موضوعاتی همچون اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، امام رضا (ع)، زیارت و حرم، انقلاب اسلامی، رفع شبهات مردم و ... می‌شود.»

حجت الاسلام شریعتی‌نژاد ادامه می‌دهد: «ما روزانه با استفاده از ظرفیت خادمان کتاب این ایستگاه‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهیم تا هم کم و کسری موجودی کتاب ها را رفع کنیم و هم کتاب‌هایی که از رده خارج شده‌اند را حذف و کتاب‌های جدید جایگزین آنها کنیم. به گفته او، تاکنون خوشبختانه استقبال خوبی از این رواق شده و علیرغم فرصت اندک زائران، میزان استقبال مخاطبان بسیار بوده است.»

رواق کتاب | زیارت با چاشنی کتاب‌خوانی

وی ادامه داد: «همچنین در هفته‌ای که به نام کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است، نمایشگاه کتابی به مدت یک هفته در مقبره شیخ طبرسی واقع در ضلع شمالی حرم مطهر دایر شده که علاوه بر عرضه آثار مختلف در حوزه تفسیر و علوم قرآن و معارف اهل بیت(ع)، نمایشگاه تصویری و مسابقات کتابخوانی نیز در حال برگزاری است.»

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->