احتمال انسداد پل آزادگان مشهد به دلیل لغزندگی شدید  بوستان نیلوفر آبی مشهد به لوازم بازی و ورزشی معلولان تجهیز شد آماده‌باش ۲ هزار نیرو خدمات شهری در پی بارش برف در مشهد آیین استانی نواختن زنگ هفته پژوهش و فناوری با حضور معاون استاندار برگزار شد نقشه گردشگری شهر مشهد رونمایی شد احتمال تأخیر در پرواز‌های مشهد در صورت تداوم بارش‌ها راه‌اندازی سامانه یکپارچه املاک و مستغلات شهروند خبرنگار| گلایه والدین از کمبود فضای آموزشی و جمعیت کلاس ها در مشهد + پاسخ لطفی که تبدیل به وظیفه شد بازدید فرماندار کربلا از بقاع متبرکه خراسان رضوی مدارس ابتدایی مشهد در نوبت عصر تعطیل شد | امروز ۱۳ آذرماه ۷۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های فعال مشهد فرسوده است|برنامه شهرداری برای کاهش سرفاصله‌های اتوبوس به ۳ دقیقه آزادسازی مسیر شهرک طالقانی مشهد، شاید وقتی دیگر! بودجه بی‌اعتبار برای هوای مرگ‌بار مشهد بارش نخستین برف پاییزی در مشهد (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) +فیلم رونمایی از کتاب حکایت‌های گلستان سعدی به خط بریل توسط شهرداری مشهد شهردار مشهد تاکید کرد: لزوم پرداخت سهم معلولان از امکانات شهری | حمایت مدیریت شهری از مجتمع‌های نگهداری معلولان استاندار خراسان رضوی: سرمایه‌های بدون استفاده در هلال احمر به کار گرفته شود دیدار آیت‌الله‌ علم‌الهدی و سردار اشتری، فرمانده کل انتظامی با خانواده‌ی شهدای اغتشاشات مشهد
خبر فوری
پرواز  قیمت‌ها در تاکسی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد!
«قیمت سرسام‌آور کرایه تاکسی‌های فرودگاه» قصه پرغصه‌ای که این روز‌ها صدای زائران و مجاوران را در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به پرواز درآورده است. گلایه شهروندان از دریافت چند وجهی کرایه تاکسی فرودگاه در یک بازه زمانی ثابت و برای یک نشانی ثابت موضوعی است که در رأس نارضایتی‌ها قرار دارد.

مرجانه حسین زاده  | شهرآرانیوز؛  «قیمت سرسام‌آور کرایه تاکسی‌های فرودگاه» قصه پرغصه‌ای که این روز‌ها صدای زائران و مجاوران را در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به پرواز درآورده است. گلایه شهروندان از دریافت چند وجهی کرایه تاکسی فرودگاه در یک بازه زمانی ثابت و برای یک نشانی ثابت موضوعی است که در رأس نارضایتی‌ها قرار دارد.

اینکه برای فردی که در ماه دو بار و در ساعت و مکانی مشخص پرواز دارد و در یک بازه زمانی معین از فرودگاه به منزل شخصی‌اش سفر درون شهری دارد؛ اما هر بار با چند ده هزارتومان اختلاف کرایه تاکسی محاسبه می‌شود، مهم‌ترین موضوعی است که این بار در پیگیری پیام‌های شهروندان از سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد سؤال کردیم.

گلایه شهروندان از تنوع محاسبه کرایه

یکی از شهروندان با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم نوشته است: «هرهفته دو روز برای کارم عازم تهران هستم. با تاکسی اینترنتی مسیر فرودگاه تا منزلمان در بولوار الهیه نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است؛ اما تاکسی‌های فرودگاه برای طی همین مسیر ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، این رقم اصلا منطقی نیست.»

شهروند دیگری در این باره نوشته است: «چرا در بسیاری از سفر‌ها از فرودگاه به داخل شهر رسید سفر از سوی راننده به مسافر ارائه نمی‌شود؟ مسیر فرودگاه مسیر ترددی بالایی است باید مانند حرم رسید سفر ارائه شود.»

پیامکی دیگری به دستمان رسید که در آن نوشته شده است: «نرخ تاکسی‌های فرودگاه بر چه اساس است؟ حتی اگر با تاکسی‌متر هم قیمت‌ها سنجیده شود، نباید این‌قدر زیاد باشد! مسیر فرودگاه تا منزلم ثابت است؛ اما از دوماه قبل تا الان نرخ دریافتی تاکسی فرودگاه متفاوت شده است، در حالی‌که زمان مطابق دو ماه گذشته بود و بازه زمانی تغییری نداشت.»

شهروند دیگری در این باره با انتقاد از محاسبه چند وجهی نرخ دریافت کرایه تاکسی فرودگاه با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم نوشت: «یک بام و دو هوا نمی‌شود! چرا نرخ ثابت و مشخصی برای دریافت یک مسیر ثابت و همیشگی از فرودگاه تا منزلمان نباید وجود داشته باشد. به فاصله یک هفته و در یک زمان مشخص مسیر مشابهی را با تاکسی فرودگاه طی کردم، هر بار یک قیمت دریافت شد. این در حالی است که در هر دو بار نرخ کرایه تاکسی اینترنتی یکسان بود؛ اما متأسفانه از آنجا که نمی‌گذارند تاکسی‌های اینترنتی وارد فرودگاه شوند، شهروندان و مسافران مجبور هستند از تاکسی‌های گران‌قیمت فرودگاه استفاده کنند!»

طرح رسید سفر در مبادی ورودی اطراف حرم‌

به دنبال پیگیری این درخواست شهروندان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی مشهد گفت: مشهد، تنها شهری است که در آن دریافت و پرداخت کرایه براساس تاکسی‌متر است، ما یک شعار سازمانی داریم با عنوان «عدالت سفر در سفر‌های درون‌شهری با تاکسی‌متر میسر می‌شود.» در همین راستا در مبادی ورودی اطراف حرم نیز طرح «رسید سفر» را پیاده‌سازی کرده‌ایم.

احمد محبی درباره طرح رسید سفر گفت: این طرح بر مبنای این است که زائر یا مجاور هنگام مراجعه به کیوسک یا دستگاه هوشمند ما، پس از انتخاب مقصد بر اساس داده‌هایی که از نرم‌افزار نشان دریافت می‌کند و با سنجش ترافیک، زمان تقریبی رسیدن به مقصد و نرخ کرایه را مشاهده کند. راننده هم ملزم است رسید سفر را به مسافر تحویل دهد، در غیر این صورت از اجرای قانون تخطی کرده است.

چگونگی محاسبه نرخ

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی مشهد، کلیه تعرفه‌های تاکسی‌رانی را که به رانندگان ابلاغ می‌شود براساس مصوبه شورای اسلامی شهر دانست و تصریح کرد: تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها چند مرحله دارد، وقتی نرخ کرایه به شورای شهر ارسال می‌شود، شورا باید آن را در صحن علنی تصویب کند، بعد از تصویب به فرمانداری می‌رود و پس از طی مراحل قانونی، فرمانداری آن نرخ تأیید شده را به شهرداری اعلام می‌کند.

محبی درباره چگونگی تعیین و محاسبه نرخ کرایه تاکسی گفت: الگوریتم کرایه براساس سیستم نشان بوده و در لحظه محاسبه می‌شود. یک ورودی، تأخیر در دقیقه و پالس متراژ در محاسبه نرخ اثر دارد. تأخیر در دقیقه زیر ۲۰ کیلومتر و متناسب با ترافیک‌هاست، متراژ هم برای هر ۲۰۰ متر تعریف شده، ورودی هم برای هر خودرو متفاوت است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای خودرو سمند، ورودی ۹۵۰۰۰ریال، هر متر مسافت ۵۷۸۷ریال و تأخیردر دقیقه ۴۶۹۵ ریال محاسبه می‌شود. برای خودرو آریو ۱۱۵۰۰۰ریال ورودی متراژ مسافت پیموده۷۳۳۳ و تأخیر در هر دقیقه معادل ۶۳۲۲ریال است.

علت نرخ پایین تاکسی‌های اینترنتی در مقایسه با تاکسی‌های فرودگاه

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی مشهد ادامه داد: تاکسی‌ها به دو دسته پلاک «ت» برای حمل‌ونقل درون‌شهری و پلاک «ع» برای حمل‌ونقل برون‌شهری تقسیم‌بندی شده‌اند. تاکسی‌های با پلاک «ت» به طرح ترافیک نیازی ندارند و به تردد در محدوده طرح ترافیک مجاز هستند.

وی درباره نرخ پایین کرایه تاکسی‌های اینترنتی گفت: تاکسی دارای پلاک «ت» به عنوان وسیله‌ای رسمی و عمومی شناخته می‌شود، برای راننده تاکسی بررسی تمام صلاحیت‌ها انجام می‌شود و تنها شغل فرد همین است، اما در تاکسی‌های اینترنتی معمولا رانندگان شغل پایه دارند و گاهی مسافر جابه‌جا می‌کنند، بنابراین این نوع رانندگان در تاکسی اینترنتی مشغول به کار نیستند. این افراد تنها خودرو‌های مسافربر اینترنتی هستند.

همواره برند‌ها گران‌تر هستند

محبی با بیان اینکه تاکسی‌ها تنها شامل تاکسی‌های پلاک «ت» با رنگ زرد یا سبز فسفری هستند، ادامه داد: طبیعی است که وقتی فردی شغل دومش رانندگی باشد به دریافت کرایه پایین‌تر بسنده کند. ضمن آنکه نو بودن تاکسی‌های فرودگاه و کلاس فعالیت خط هم بر قیمت نهایی کرایه تأثیرگذار است. تاکسی‌های فرودگاه؛ سمند، پژو، آریو، ام وی ام، ون و برلیانس هستند.

وی افزود: سیاست شرکت اینترنتی جذب مسافر است، پس آن شرکت در برخی پیک‌ها به عنوان تشویق، نرخ را شناور نگه می‌دارد، به این صورت که یک روز نرخش از تاکسی‌رانی بالاتر است و روزی دیگر پایین‌تر تا بتواند بین رانندگان رقابت ایجاد کند. وی تأکید کرد: در سازمان تاکسی‌رانی تمام رانندگان تست‌های مختلف را برای بررسی صلاحیت رانندگی داده‌اند و هر دو سال این تست‌ها تمدید می‌شود.
محبی اذعان کرد: در عین حال در صورتی‌که رانندگان ما خارج از تعرفه از زائر یا مجاور مبلغی دریافت کنند درباره آن‌ها اعمال قانون انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
0
3
از من به شما نصیحت سوار تاکسی فرودگاه نشین چون هر کار بکنین سرتون کلاه میذارن
کیمیا اکبری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
1
من هم دقیقا همین مشکل رو دارم
دانشجو هستم در بجنورد و هربار که از شهر خودم یعنی شیراز به مشهد میام، از فرودگاه تا شهرک غرب نزدیک دو پنجم پول بلیت هواپیما رو به تاکسی میدم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}