سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

بعد از ۱۵ سال پیگیری، اولین پرداخت کارانه تعرفه خدمات پرستاری انجام شد | به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۱.۸ پرستار داشته باشیم

  • کد خبر: ۱۳۶۹۳۸
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
بعد از ۱۵ سال پیگیری، اولین پرداخت کارانه تعرفه خدمات پرستاری انجام شد | به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۱.۸ پرستار داشته باشیم
مدیر پرستاری علوم پزشکی مشهد گفت: امیدواریم پرداخت کارانه تعرفه خدمات پرستاری ادامه دار باشد واعتبارات به موقع در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد که این پرداختی به صورت ماهانه انجام شود و شاهد تاخیر در پرداخت کارانه به جامعه پرستاری نباشیم.

به گزارش شهرآرنیوز، مدیر پرستاری علوم پزشکی مشهد، دکنر امیررضا صالح مقدم در نشست خبری که صبح امروز،۶ آذرماه در این دانشگاه با عنوان اجرای دستورالعمل کارانه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در آستانه روز پرستار برگزار شد، تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته بعد از ۱۵ سال پیگیری برای پرداخت کارانه تعرفه خدمات پرستاری با تمهیدات مسئولین ارشد این طرح اجرایی شده و به صورت علی الحساب دانشگاه‌ها بخشی از خدمات جامع پرستاری ر اجبران کردند. مسلما پرداخت تعرفه خدمات پرستاری جبران جامعه پرستاری نمی‌کند، اما نشانه‌ای از توجه ویژه به این بخش است.

وی افزود: در هفته گذشته اولین پرداختی را به جامعه گروه هدف شامل پرستاران، اتاق عمل، هوش بری و فوریت‌های پزشکی و ماما‌هایی که نقش پرستار را دارند پرداخت شد. امیدوایم ادامه دار باشد و خدمات پرستاری از طرف سازمان‌های بیمه گر حمایت شوند واعتبارات به موقع در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد که این پرداختی به صورت ماهانه ادامه داشته باشد و شاهد تاخیر در پرداخت کارانه به جامعه پرستاری نباشیم.

این مقام مسئول گفت: سیستم پرداخت مسلما در جامعه بزرگ پرستاری با مشکلاتی مواجه است که در شان زحمات این جامعه نیست. باید اقرار کرد که پرستاری جز مشاغل سخت و آسیب ذیر است. تجربه نشان داده است که سختی کار پرستاری به گونه‌ای است که هر پرستاردر پنج سال اول خدمتش حداقل یکی از آسیب‌های شغلی را تجربه می‌کند. در قبل ۱۰ سال خدمت، پرستار‌های ما یک اسیب عضوی و فیزیکال را تجربه کرده اند و تجربه نشان داده است پرستار‌های ما قبل از ۲۰ سال خدمت فعال پرستاری انرزی و سلامت خود را به عنوان یک پرستار فعال از دست می‌دهند. به همین خاطر در دنیا جمعیت پرستاران را نسبت به بیماران افزایش داده تا  پرستاران نیاز به اضافه کار اجباری نباشند و حتی برای ان‌ها مرخصی اجباری در نظر گرفته می‌شود.

دکتر صالح مقدم تصریح کرد: متاسفانه ما به لحاظ پرداخت حقوق و دستمزد در حوزه عملکرد حداقلی داشتیم و همین باعث شده پرستاران ما شیفت دوم و در بیماارستان‌های خصوصی هم کار کنند و همین حجم ساعت فعالیت در کیفیت خدمات به بیماران تاثیر می‌گذارد. درحال حاضر ۳۰ بیمارستان زیر نظر علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند. در این مجموعه بالغ بر ۱۰ هزارنفر همکار کادر پرستاری داریم که در سطح کشور این آمار حدود ۱۵۰ هزار نفر است. اگر کارکنان فعال بخش دانشگاه رابالغ بر ۲۵ هزار نفر بدانیم چیزی بیش از یک سوم کارکنان و اعضا حوزه درمان را پرستاران تشکیل می‌دهند.

به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۱.۸ پرستار داشته باشیم | میانگین کشوری چیزی بالغ بر ۵۰ درصد استاندارد است

وی افزود: از مجموع بیش از ۱۰ هزار کاادر درمان پرستاری، ۶۲۵۰ هزار نفر فقط پرستار هستند. در کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه میانگین تعداد پرستار به بیمار متفاوت است. یکی از شاخص‌های اصلی در حوزه سلامت شاخص درصد تعداد پرستاران به جمعیت یک کشور، تعداد پزشکان و تعداد تخت‌های یک بیمارستان بستگی دارد. استاندارد کشوری که از طرف وزرات بهداشت اعلام شده این نسبت ۱.۸ درصد است یعنی ما به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۱.۸ پرستار داشته باشیم. متاسفانه میانگین کشوری ما چیزی بالغ بر ۵۰ درصد استاندارد است. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جمعیت پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی چیزی حدود ۰.۹ است و تقریبا ۵۰ درصد استاندارد را داریم واین عدد در کشور‌های توسعه یافته بالای ۴ است که میانگین کشوری ما از نرم جهانی فاصله قابل توجهی دارد.

دکتر امیر رضا صالح مقدم یادآورشد: یکی از تلاش‌هایی که در چند سال گذشته در حوزه پرستاری، علوم پزشکی مشهد و دوران کرونا به آن توجه شد استفاده از بخش پرستاری در بخش‌های نیمه دولتی و خصوصی بود بر همین اساس مراکز مشاور خدمات پرستاری و پرستاری در منزل شکل گرفت. در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالغ بر ۱۰۰ مرکزمجوز گرفته و بیش از ۱۶۰ مرکز در مشهد فعال هستند که خدمات پرستاری در منزل تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌دهند. یکی دیگر از خدمات فعال در دانشگاه که به عنوان الگوی کشوری مطرح شده است بحث پیگیری بیماران پس از ترخیص از بیمارستاران است و بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان، توسط پرستار پیگیر انجام می‌شود.

مهاجرت پرستاران به قصد ماندن را در قاطبه پرستاری نمی بینیم

وی درباره موضوع مهاجرت پرستاران گفت: چه دربین گروه دانشجویان و پرستاران فارغ التحصیل این احساس وجود دارد که ارائه خدمات پرستاری را درکشور‌های دیگر تجربه کنند و این را نکته منفی نمی‌بینیم که این تجربه را در کشور‌های پیشرفته کسب کنند و به کشور  برگردتد. باید اقرار کرد پرستاران ما افراد تحصیلکرده وباسوادی هستند و بیشتر کشور‌های مطرح به دنبال آن‌ها هستند. بر اساس آمار، پرستاران ما در ازمون‌های تخصصی و سراسری کشور‌های توسعه یافته قبول می‌شوند. متاسفانه گاهی یک سال کار در یک کشور این چنینی دستمزدش معادل ۳۰ سال کار در ایران است. ما در ایران باید به سمتی برویم که جاذبه‌های معیشتی را فراهم کنیم که پرستاران تحصیلکرده ما برای مردم خودشان خدمت کنند. مسلما باید کار بیشتری برای معیشت و رفاه اجتماعی و کمک‌های حاشیه‌ای که احساس آرامش در کشور برای آن‌ها داشته باشد رقم بزنیم. همه رشته‌هایی علوم پزشکی چه در زمینه تحصیل و کار لازم است تجربه در کشور‌های دیگر را داشته باشند، اما مهاجرت به معنای ماندگاری به معنای پشت کردن به کشور را نه در قاطبه پرستاری می‌بینیم و نه توصیه میکنم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->