نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

قطر به صورت رسمی اعلام کرد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر مهاجر در پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ جان باخته‌اند

  • کد خبر: ۱۳۷۴۳۶
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
قطر به صورت رسمی اعلام کرد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر مهاجر در پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ جان باخته‌اند
یک مقام ارشد قطری در سازمان‌دهی جام جهانی این کشور، برای اولین‌بار تعداد کارگران کشته‌‌شده در آماده‌سازی این مسابقات را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر اعلام کرد. این رقم بسیار بالاتر از اعدادی است که دوحه پیش از این ارائه کرده است.

شهرآرانیوز - این اظهارنظر حسن الثوادی، دبیرکل کمیته عالی برگزاری و میراث قطر، به نظر می‌رسد در مصاحبه‌ای با پیر مورگان، روزنامه‌نگار بریتانیایی، بوده است.

گروه‌های حقوق بشری انتقاداتی درباره تلفات جانی قطر برای میزبانی اولین جام جهانی خاورمیانه داشته‌اند؛ تلفاتی که کنار بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه ساخت استادیوم، خطوط مترو و زیرساخت‌های جدید قرار می‌گیرد.

در این مصاحبه که مورگان بخش‌هایی از آن را در فضای مجازی منتشر کرده، روزنامه‌نگار بریتانیایی از الثوادی می‌پرسد: «صادقانه و واقع‌بینانه به نظرتان چه تعداد کارگر مهاجر در آماده‌سازی جام جهانی جان خود را از دست داده‌اند؟»

الثوادی پاسخ می‌دهد: «تخمین ما حدود ۴۰۰ نفر است، چیزی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰. من عدد دقیقی ندارم. این عددی است که مطرح شده است.»

اما مقامات قطری درباره این تعداد هیچ اظهارنظر رسمی‌ای نکرده بودند. گزارش‌های کمیته عالی برای سال‌های ۲۰۱۴ تا پایان سال ۲۰۲۱ تنها شامل تعداد کارگرانی است که در ساخت و نوسازی استادیوم‌هایی درگیر بودند.

در این گزارش‌ها تعداد کل مرگ‌ومیر‌ها ۴۰ نفر عنوان شده است که قطری‌ها ۳۷ مورد آن‌ را ناشی از حوادث غیرکاری -مانند سکته قلبی- و سه مورد از آن‌ها را ناشی از حوادث حین کار توصیف می‌کنند. در گزارش دیگری مرگ یکی از کارگر‌ها بر اثر کرونا اعلام شده است.

الثوادی درهمان مصاحبه به این ارقام اشاره کرده، درست قبل از اعلام رقم «۴۰۰ تا ۵۰۰» تلفات برای کل دوره آماده‌سازی قطر برای جام جهانی.

قطر به صورت رسمی اعلام کرد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر مهاجر در پروژه‌های جام جهانی جان باخته‌اند

به گزارش یاهو کمیته عالی در بیانیه‌ای جداگانه گفته است الثوادی به «آمار مربوط به دوره ۲۰۱۴-۲۰۲۰ که شامل تمام تلفات ناشی از کار (۴۱۴) در سراسر کشور قطر و در همه بخش‌ها و ملیت‌ها می‌شود، اشاره کرده است.»

از زمانی که قطر در سال ۲۰۱۰ به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی قطر انتخاب شد، این کشور اقداماتی را برای اصلاح شیوه‌های استخدامی انجام داده است. آن‌ها در حداقل دستمزد ماهانه کارگران و کارمندان تغییراتی دادند. همچنین قوانین ایمنی کارگران را برای جلوگیری از مرگ و میر به‌روز کردند.

قطر به صورت رسمی اعلام کرد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر مهاجر در پروژه‌های جام جهانی جان باخته‌اند

بعد از انتشار نظر الثوادی نگرانی‌هایی درباره صحت گزارش‌های دولتی و خصوصی مربوط به جراحات و مرگ‌ومیر کارگران کشور‌های هند، پاکستان و سریلانکا که در ساخت آسمان‌خراش‌های کشور‌های عربی خلیج فارس، به کار گرفته می‌شوند ایجاد شده است.

نیکلاس مک گیهان از گروه Fairsquare در لندن که از کارگران مهاجر در خاورمیانه حمایت می‌کند، گفته است: «این تازه‌ترین نمونه عدم شفافیت غیرقابل‌توجیه قطر درباره موضوع مرگ کارگران است. ما به داده‌ها و تحقیقات مناسب و کامل نیاز داریم، نه ارقام مبهمی که در مصاحبه‌های رسانه‌ای اعلام می‌شود.»

قطر به صورت رسمی اعلام کرد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر مهاجر در پروژه‌های جام جهانی جان باخته‌اند

فیفا و قطر تابه‌حال سوالات زیادی را بی‌جواب گذاشته‌اند، سوالاتی از این قبلی که این کارگران کجا، چه زمانی و چگونه جان خود را از دست دادند و آیا خانواده‌هایشان غرامتی دریافت کرده‌اند؟

مصطفی قادری، مدیر اجرایی تحقیقات Equidem، یک موسسه مشاوره کار که گزارش‌هایی را درباره تلفات کارگران مهاجر در ساخت‌وساز‌ها منتشر می‌کند، گفته از اظهارات الثوادی شگفت‌زده شده است. او به آسوشیتدپرس گفته: «اینکه او حالا بیاید و بگوید کشته‌شده‌ها صد‌ها نفر هستند، تکان‌دهنده است.»

در ادامه بخوانید

جام جهانی قطر با ۱۵ هزار دوربین و پهپاد تشخیص چهره نظارتی‌ترین جام جهانی تاریخ

تلفظ نام «قطر» برای طرفداران غربی جام جهانی ۲۰۲۲ به دردسر و معمایی پیچیده تبدیل شده

درباره «الرحله»، توپ هوشمند جام جهانی قطر، و ویژگی‌های نوآورانه‌اش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->