اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

اباصلت؛ همراه و یاور امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۳۷۵۰۸
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
اباصلت؛ همراه و یاور امام رضا (ع)
بار‌ها شنیده ایم که اباصلت هروی، هماره همراه و یاور امام رضا (ع) بوده است و به ویژه در لحظات پایانی عمر مبارک، پرستار و یاور آن امام بود، تاجایی که معتبرترین خبر چگونگی شهادت حضرت رضا از او نقل شده است.

بار‌ها شنیده ایم که اباصلت هروی، هماره همراه و یاور امام رضا (ع) بوده است و به ویژه در لحظات پایانی عمر مبارک، پرستار و یاور آن امام بود، تاجایی که معتبرترین خبر چگونگی شهادت حضرت رضا از او نقل شده است.

به نقل از «رجال النجّاشی»، وی دقیق‌ترین و کامل‌ترین مطالب را درباره شهادت آن حضرت برای دیگران گزارش کرد و بعد‌ها این جریان را در یک کتاب گرد آورد. در «اعلام الوری» نیز از او به عنوان یکی از یاران خاص امام رضا (ع) و محرم اسرار و همراه همیشگی ایشان، نام برده شده است.

بار‌ها شنیده ایم که او در خدمت امام رضا (ع) بوده است و حتی به عنوان خادم حضرت از وی نام برده شده است، از این رو بیشترین اطلاع از او مربوط به زمانی است که امام هشتم (ع) را در سفر خراسان همراهی کرد و در زمانه ما بیشترین شهرتش، به خصوص در نزد عموم، همین خادم الرضا (ع) بودن اوست و اغلب او را یکی از خدمتگزاران آن حضرت می‌شناسند که در همه حال و تا پایان زندگی، کنار، ولی نعمت خود بوده است.

اولین بار قطب الدین راوندی در کتاب «الخرائج والجرائح» از او چنین یاد می‌کند: «اباصلت، علی بن موسی الرضا (ع) را خدمت کرد.» و به دنبال وی، نویسندگان مختلف شیعه و سنی، این صفت را برای وی به کار برده اند.

گویا اباصلت به لحاظ مالی و اجتماعی، فردی ثروتمند بوده است که با اکرام به بزرگان از آن‌ها کسب حدیث می‌کرد.

نکته مهم و درخشان این است: او که افتخار همراهی امام را داشته است، یکی از عالمان برجسته حدیث و کلام شیعه است که حتی تسلط زیادی بر جوامع حدیثی اهل سنت داشته است، تاجایی که افرادی از محدثان اهل سنت نیز از وی حدیث نقل کرده اند و از همین رو، نزد عالمان اهل سنت نیز شهرت فراوانی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->