سرخط خبرها

مشارکت شهروندی

  • کد خبر: ۱۳۸۱۶
  • ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
مشارکت شهروندی
حمید مهدوی‌نیا رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۶
با گسترش شهرنشینی و افزایش پذیرش خدمات نزد شهروندان سازمان‌ها و ادارات خدمات‌رسان به مردم را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است که در بیشتر موارد این چالش‌ها با همراهی و همدلی و مشارکت گسترده آحاد شهروندان برطرف‌شدنی است. ابرسازمان شهرداری با تعدد خدمات ارائه‌شده به شهروندان در صدر فهرست شرکت‌ها و ارگان‌های خدمات‌رسان قرار دارد. با توجه به اینکه شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری مشهد مقدس هزینه‌های خدمات ارائه شده به شهروندان را مستقیم از مردم می‌گیرد یا به عبارت دیگر این شهروندان هستند که با صرف هزینه خود در کمیت و کیفیت خدمات به شهرداری یاری می‌رسانند، ازاین‌رو مشارکت تمامی ساکنان محلات در هر منطقه ضمن ارتقای کیفیت، در کمیت خدمات و کاهش هزینه‌ها نیز می‌توانند مؤثر واقع شوند. کلیدواژه مشارکت شهروندی در تمام خدمات ارائه‌شده توسط شهرداری به مردم شامل خدمات شهری، فنی و عمران، فضای سبز، ترافیک و حمل و نقل عمومی، فرهنگی اجتماعی، شهرسازی، معماری و... پررنگ و حائز اهمیت است. در محدوده خدماتی شهرداری منطقه ۶ به‌دلیل خاص‌بودن محدوده خدماتی این منطقه نحوه خدمات ارائه‌شده ویژه و در شهر مشهد تفاوت‌های بسزایی دارد. محدوده خدماتی در بولوار و محله ۱۷ شهریور و میدان گوهرشاد و بولوار مصلی با حجم زیاد تجاری‌ای که برای شهر مشهد برند ویژه‌ای است، درصد زیادی از شهروندان برای رفع نیاز‌های روزمره یا مناسبات خاص خود روزانه یا هفتگی به این محدوده مراجعه و برای تهیه اقلامشان اقدام می‌کنند. محدوده بولوار شهید رستمی با قرارگرفتن دو شهرک مسکونی پردیس و شهید بهشتی و همچنین کوی کارمندان نوع و سطح خدمات خاص خود را تقاضا دارد. در محدوده منطقه بازار‌های خشکبار مصلی، بازار حافظ و میدان‌بار رضوی نیز به نوع دیگری شهرداری را با چالش خدمات‌رسانی روبه‌رو کرده است.
به‌دلیل شرایط خاص در شهرک‌های شهید باهنر و رجایی و بافت متراکم و فرسوده، معابر کم‌عرض و شهرسازی غیراستاندارد و وضعیت املاک بدون استحکام بنا، با شرایط خاص و چالش‌های قدیمی خدمات‌رسانی روبه‌روییم. در سال ۹۸ با هزینه ماهیانه ۷/۱ میلیارد تومان در بخش خدمات شهری توسط شهرداری در محدوده منطقه ۶ توانستیم خدمات فعلی را به شهروندان ارائه دهیم که چنانچه نتوانیم افزایش هزینه را در سه ماهه آخر سال کنترل کنیم و کاهش دهیم با مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شویم. شهروندان عزیز و ساکن در محدوده خدماتی منطقه ۶ با افزایش مشارکت با شهرداری می‌توانند از بسیاری دوباره‌کاری‌ها و صرف دوباره هزینه در خدمات ارائه‌شده، یاری‌رسان به شهرداری به‌ویژه در بخش خدمات شهری باشند. باتوجه به شرایط معابر و نوع بافت شهری ذکرشده در منطقه، تلاش شده است که این خدمات به نحوی توزیع شود که در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز بتوانیم از شرایط مطلوبی در منطقه برخوردار باشیم. جمع‌آوری روزانه ۱۶۵ تن پسماند حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و زندگی و روزمره ساکنان در منطقه و رفت‌وروب حدود ۸/۲ میلیون مترمربع مهم‌ترین خدمت ارائه شده در مجموعه خدمات شهری منطقه است که چنانچه مشارکت شهروندان و همراهی آنان با دست‌اندرکاران این بخش نباشد، نمی‌توان بر کیفیت خدمات ارائه شده افزود. در بخش جمع‌آوری پسماند در بعدازظهر‌ها و شب‌ها همراهی شهروندان و هماهنگی آنان با کارگران و خودرو‌های جمع‌آوری پسماند می‌تواند علاوه‌بر ارتقای کیفیت عملیات از حجم دوباره‌کاری‌ها و صرف هزینه مازاد برای این امر به مقدار درخور توجهی بکاهد. در آینده در این زمینه بیشتر خواهیم گفت.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->