جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها
از ساخت یادمان شهری تا حماسه‌خوانی هنرمندان مشهد برای شهید قاسم سلیمانی

هنر شهری در ستایش سردار شهید

  • کد خبر: ۱۳۸۴۳
  • ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
هنر شهری در ستایش سردار شهید
شهرداری مشهد برای طراحی یادمان سردار رشید اسلام، «سپهبد شهید قاسم سلیمانی»، هنرمندان را فراخواند.
گروه هنر| این فراخوان را با هدف تکریم و پاسداشت سردار سرافراز اسلام و ایران، الگوی مبارزه و ایثار و اسوه حماسه و مقاومت، سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری مشهد منتشر کرده است. به‌گفته محمدمحسن مصحفی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری مشهد، هنرمندان مجسمه‌ساز، معمار و طراح می‌توانند طرح خود را در یکی از قالب‌های سردیس، تندیس یا یادمان حجمی و دائم شهری، طراحی و ارائه کنند. او گفته است: ویژگی‌های مدنظر برای ارائه طرح سردیس شامل ارتباط موضوعی و مفهومی ایده‌ها و طرح‌های ارائه‌شده است. «مردم‌داری»، «دلاورمردی و ولایت‌پذیری»، «حضور و جهاد در میدان وسیع مبارزه؛ از دفاع مقدس تا دفاع از حرم اهل‌بیت (ع)»، «الگوگیری از شخصیت سردار به‌عنوان فرمانده بین‌المللی محور مقاومت»، «عشق به میهن» و... مهم‌ترین محور‌هایی است که مصحفی از آن‌ها به‌عنوان مضامین و محور‌های مورد توجه در فراخوان نام برده و گفته است: داوری اولیه بر روی تصویر آثار و داوری نهایی صرفا بر روی ماکت حجمی انجام می‌شود. بر این اساس، مشخصات هنرمند، رزومه، سوابق و توضیح برای توجیه طرح پیشنهادشده (در یک صفحه) و تکنیک اجرا و ملزومات ساخت درقالب فایل متنی به‌همراه تصاویر ارسال شود. هنرمندان مجسمه‌ساز و طراح می‌توانند تصاویر خوانا از زوایای مختلف ماکت اثر پیشنهادی خود یا طرح سه‌بعدی آن را تا ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ به نشانی art.mashhad.ir بفرستند و همچنین هنرمندان می‌توانند در زمان تعیین‌شده، با ارائه حداکثر دو اثر، در فراخوان شرکت کنند.

تصمیم‌گیری برای نامگذاری معبری به نام سردار در هفته جاری
محمدمحسن مصحفی رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره نام‌گذاری معبری به نام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توضیح داد: به دلیل اهمیت موضوع و مطالبه مردمی در این خصوص، کمیته نامگذاری در هفته جاری به طور ویژه تشکیل جلسه خواهد داد و پس از بررسی پیشنهاد‌های مطرح، معبری متناسب با شأن این شهید والامقام برای نامگذاری به نام او انتخاب خواهد شد. به گفته او تصمیم‌‎گیری در غالب لایحه‌ای به کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه و تمام تلاش به کار گرفته می‌شود که انتخابی شایسته و درخور شأن این شهید صورت پذیرد.

رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد همچنین درباره روال قانونی تصمیم‌گیری در این باره گفت: در حالت کلی، روال قانونی نامگذاری معابر سطح شهر مشهد به این صورت است که ابتدا موضوع در کمیته نامگذاری معابر بررسی می‌شود. این کمیته با حضور دو عضو شورا، نماینده بنیاد شهید، سه عضو هیئت علمی، یک مشهدپژوه، مدیرکل ارشاد مشهد و رئیس سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری تشکیل می‌شود.
به گفته مصحفی در این کمیته تمام گزینه‌های پیشنهادی اعم از گزینه‌های مدنظر اعضا و گزینه‌های پیشنهادشده توسط مردم با ذکر دلایل فنی بررسی شده و پس از رأی‌گیری، لایحه‌ای تنظیم و تقدیم کمیسیون فرهنگی خواهد شد: «لایحه پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی به صحن علنی شورا می‌رود در آنجا به تصویب خواهد رسید.»

خیابانی مزین به نام «شهید زنده»
درپی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، متولیان شهر‌های مختلف کشور تصمیم گرفته‌اند برای گرامی‌داشت یاد و خاطره این شهید بزرگوار، اماکن و خیابان‌هایی را به نام او مزین کنند. در همین راستا شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد نیز قرار است در اقدامی فوری، یکی از خیابان‌های اصلی شهر را با نام سردار سپهبد قاسم سلیمانی زینت بخشند.

به‌گفته احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای اسلامی شهر، به‌منظور پاسداشت جایگاه اجتماعی و مقام والای آن سردار شهید، به‌زودی یکی از خیابان‌های اصلی شهر به نام سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین می‌شود.

او همچنین از پیگیری اقدامات کارشناسی برای نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اصلی مشهد به‌عنوان شهری ملی و فراملی به نام سردار مقاومت خبر داد. به‌گفته اصولی، این طرح در نخستین نشست رسمی شورای اسلامی شهر مشهد مصوب می‌شود. به این ترتیب، احتمالا تصویب این طرح امروز باید در شورای اسلامی شهر مشهد پیگیری شود.

حماسه‌خوانی برای شهید سلیمانی
همچنین حماسه‌خوانی هنرمندان خراسانی برای شهادت حاج‌قاسم سلیمانی از فردا آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. این رویداد هنری درقالب شعر، داستان، هنر‌های نمایشی، سرود، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی و فیلم مستند از ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۱۷ دی با حضور هنرمندان در حوزه هنری خراسان رضوی برپا خواهد شد.

به‌گفته میثم مرادی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، این رویداد سه‌روزه اجتماع هنرمندان مشهد با هدف پاسداشت مقام شهید قاسم سلیمانی و ادای دین به اوست: «در این گردهمایی سه‌روزه همه هنرمندان مشهد می‌توانند با حضور در نگارخانه رضوان، آثار خود را به همین مناسبت، تولید، عرضه و اکران کنند.» علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه، می‌توانند تا پایان هفته، هرشب از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به نگارخانه رضوان بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲ مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->