کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

«صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی» منتشر شد

  • کد خبر: ۱۳۸۹۰۸
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
«صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی» منتشر شد
کتاب صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی (۱۰۰ قاعده سینمایی که تمام سینماگران باید بدانند) منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در مقدمه این کتاب در مورد روایت سینمایی آمده است صد‌ها روش برای بیان اندیشه کارگردان در سینما وجود دارد. صحنه گفتگو یا دیالوگ تنها یک روش از آن‌ها است. این کتاب صد روش بیانی غیرکلامی و سینمایی را در کنار هم گرد آورده و هدفش ارائه یک دانشنامه روایت سینمایی به خواننده است. در این کتاب نمونه‌هایی از برخی از فراموش ناشدنی‌ترین لحظه‌های سینمایی در تاریخ سینما را گردهم آورده‌ام. گرچه ظرفیت محدود کتاب آن‌ها را به صد نمونه تقلیل داده، اما امید آنست که نمونه‌ها به اندازه کافی گویا باشند تا نویسندگان و کارگردانان بتوانند بهتر قابلیت‌های روایت سینمایی را درک کرده و در فیلم هایشان به کار گیرند.

در مقدمه کتاب صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی جنیفر ون سی جل به بررسی روایت سینمایی، روایت سینمایی چیست؟، تفاوت روایت ادبی و روایت سینمایی، روایت سینمایی از دیدگاه فیلمنامه نویس و نمونه‌ای از فیلمنامه‌ها و روایت سینمایی از دیدگاه کارگردان پرداخته است. نویسنده در قسمت روایت سینمایی از دیدگاه فیلمنامه نویس متذکر می‌شود: فیلم با رمان و داستان کوتاه یکسان نیست. از این رو فیلمنامه‌نویس باید از عناصر فنی تولید سینمایی در کارش بهره جوید. یک فیلمنامه‌نویس موفق باید به عنوان طراح اولیه برای فیلم عمل کند و شامل این موارد می‌شود که تماشاگر روی پرده چه می‌بیند و چه می‌شنود. او در قسمت روایت سینمایی از دیدگاه کارگردان توضیح می‌دهد اولین وظیفه کارگردان این است که بداند تماشاگر در هنگام تماشای یک صحنه باید چه احساسی داشته باشد. وظیفه دوم او این است که با استفاده ماهرانه از یک تکنیک سینمایی این احساس را در صحنه به تماشاگر منتقل کند.

این کتاب در هفده بخش به رشته تحریر درآمده و صد عنصر سینمایی را با آوردن تصاویر مربوط به سکانسی از یک یا چند نمونه فیلم توضیح داده است. سکانس مربوط شرح داده شده و ارزش نمایشی عنصر سینمایی مورد بررسی قرار گرفته است. به خاطر همراه بودن همه سکانس‌های معرفی شده با تصاویر مربوط به آن سکانس، مخاطب کتاب مقصود نویسنده را به خوبی درک کرده و قاعده سینمایی را که مدنظر اوست با تصویر دیده و به خاطر می‌سپارد. این کتاب مانند یک کلاس عملی تجزیه و تحلیل عناصر سینمایی در فیلم‌های مختلف عمل می‌کند و برای دانشجویان رشته سینما یک کتاب آموزشی ارزان قیمت به حساب می‌آید هرچند خواندن آن برای کارگردانان سینما نیز برای یادگیری بهتر برخی از آموزه‌ها نیز خالی از لطف نیست.

این کتاب تلاش دارد بین دو حوزه سینمایی، یعنی نگارش فیلمنامه و تولید فیلم پلی بزند. امید نویسنده نیز این است که با نشان دادن نمونه‌هایی از آثار برخی از برجسته‌ترین کارگردانان سینما، پیوند میان شکل و کارکرد تکنیک خاصی در سینما در آثار این سینماگران نشان داده شود.

چرا که این کارگردانان برخی از خاطره انگیزترین لحظات سینمایی را در آثارشان خلق کرده‌اند. از نمونه فیلم‌هایی که در این کتاب به بررسی سکانس‌های مهم آن‌ها پرداخته‌شده است می‌توان به فیلم‌های همشهری کین، پالپ فیکشن، پیانو، مرد مرده، بیل را بکش، رهایی از شاوشنگ، گاو خشمگین، زیبایی آمریکایی، فارگو و تایتانیک اشاره کرد.

کتاب صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی (۱۰۰ قاعده سینمایی که تمام سینماگران باید بدانند) توسط انتشارات تابان خرد در سال ۱۳۹۵ و در تیراژ ۵۰۰ جلد و در قطع وزیری به چاپ رسیده است. این کتاب با جلد شومیز به بازار عرضه شده و آخرین قیمت این کتاب ۴۰ هزارتومان است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->