آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

در سوگ اسفندیار قره باغی، خواننده آهنگ‌های حماسی | صدایی جاودانه از کوچه قره باغی‌های تبریز

  • کد خبر: ۱۳۹۱۰۵
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
  • ۱
در سوگ اسفندیار قره باغی، خواننده آهنگ‌های حماسی | صدایی جاودانه از کوچه قره باغی‌های تبریز
اسفندیار قره‌باغی فرزند سالارقلی خان، از ادیبان و طنزپردازان بنام شهر تبریز بود. اما تقدیر اسفندیار بیش از دل سپردن به طنز، قدم گذاشتن در مسیری بود که ساز و صدایش با حماسه عجین باشد.

ملیحه جهان بخش | شهرآرانیوز؛ حوالی سال‌های ۱۳۲۲ رادیو، جذاب و هیجان انگیز، تازه در بعضی خانه‌ها سروکله اش پیدا شده بود، روزگاری که برق نبود و رادیو‌های نفتی رونق داشت. حوالی همان سال‌ها بود که پسری به نام اسفندیار از کوچه قره باغی‌ها با صدای آواز‌های رادیو شروع به خواندن کرد. بیشتر صدا‌ها را تقلید می‌کرد و شاید مفهوم کلمات را به خاطر سن وسال و اینکه هنور مدرسه نرفته بود، نمی‌دانست، اما شروع به خواندن که می‌کرد، اطرافیان فهمیده بودند اسفندیار آتیه خوبی در صدا و خواندن دارد.

اسفندیار، فرزند سالارقلی خان، از ادیبان و طنزپردازان بنام شهر تبریز بود. اما تقدیر اسفندیار بیش از دل سپردن به طنز، قدم گذاشتن در مسیری بود که ساز و صدایش با حماسه عجین باشد. سیکل دوم را که تمام کرد، دیگر تصمیمش را گرفته بود که به هنرستان موسیقی برود و نقطه آغاز این مسیر در هنرستان موسیقی تبریز بود که نام بسیاری از بزرگان موسیقی ارکسترسمفونیک تهران و رادیو را در کارنامه اش دارد. پس از آن به سراغ آواز رفت و خواننده اپرای تهران شد و بیش از سی اپرا را در کارنامه درخشان خود برجای گذاشت.

قره باغی، رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کر صداوسیما، رئیس مرکز و سرود آهنگ‌های انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئولیت موسیقی رادیو و نایب رئیسی کانون هنرمندان ایران جزو سوابق درخشانش بود و مدرک معادل دکتری آواز کلاسیک از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را داشت.

قره باغی پیش از انقلاب، سولیست باس در اپرای تهران بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مضمون آثارش را با مفاهیم حماسی و انقلابی و دفاع مقدس پیوند زده بود، تاجایی که بیش از هشتصد اثر در زمینه موسیقی مقاومت و دفاع مقدس ساخت که معروف‌ترین آن ها، با شعری از «حمید سبزواری» و آهنگسازی «احمدعلی راغب» است؛ سرود «آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو»؛ اثری که باوجود فشار برخی افراد...، در پاسخ به آن‌ها گفته بود: «از این بابت نه مطلقا پشیمان هستم و نه به حرف‌های دیگران توجه می‌کنم.

شاید در نگاه عده‌ای منفور باشم و از من خوششان نیاید، اما من مملکتم را دوست دارم و عاشق کشورم هستم.» او اعتقاد داشت که ریشه خانوادگی اش همیشه در آثاری که خلق می‌کند، نمود بیرونی دارد و، چون از خانواده‌ای انقلابی و از نوادگان ستارخان است، نگاه ملی میهنی و حماسی، همیشه در ذهن و قلبش جاری است.

اگرچه تقدیر بر آن شد که اسفندیار قره باغی پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۷ آذرامسال در هفتادونه سالگی جان به جان آفرین تسلیم کند، او در زمره هنرمندانی است که هرگز زنگ صدایش فراموش نخواهد شد؛ زیرا «صدای انقلاب» خاموش شدنی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
0
0
کاش می گفتین بچه های قره داغی ساکن کجا هستند؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->