نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

جنگ ستارگان در قطر

  • کد خبر: ۱۳۹۵۲۸
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
جنگ ستارگان در  قطر
درباره چهار تیم پایانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ که هم شگفتی سازدارد وهم پرستاره است.

 شهرآرانیوز؛  جام‌جهانی به مراحل پایانی‌اش رسیده است و از ۳۲ تیمی که چند هفته پیش رقابتشان را در قطر شروع کردند، حالا فقط چهار تیم باقی مانده‌اند. فینالیست‌های دوره قبل این مسابقات، یعنی فرانسه و کرواسی، دوباره به نیمه‌نهایی رسیده‌اند و شانس این را دارند که با پیروزی مقابل مراکش و آرژانتین، فینالی تکراری را پس از چهارسال برگزار کنند. اما بدون‌شک شیر‌های اطلس و آلبی‌سلسته رقیب‌های آسانی برای آن‌ها نخواهند بود و به این سادگی‌ها پا پس نخواهند کشید.

دبل قهرمانی پس از ۶۰ سال

شصت‌سال از آخرین باری که یک تیم توانست از عنوان قهرمانی‌اش در جام‌جهانی دفاع کند و دوبار پیاپی جام طلایی را به خانه ببرد، گذشته است. تا امروز فقط تیم‌های برزیل و ایتالیا موفق به قهرمانی در دو جام‌جهانی متوالی شده‌اند. ایتالیا در جام‌های جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا و ۱۹۳۸ فرانسه، و تیم‌ملی برزیل در جام‌های جهانی ۱۹۵۸ سوئد و ۱۹۶۲ شیلی قهرمان شده‌اند.

حالا خروس‌ها شانس این را دارند که پس از شش دهه این افتخار را تکرار کنند و به سومین تیم جهان تبدیل شوند که در قهرمانی دبل می‌کند. دیدیه دشان، سرمربی فرانسوی‌ها که چهار سال پیش توانست این تیم را قهرمان جهان کند، برای تکرار این افتخار دست پری روی نیمکت تیمش دارد و با لشکری از ستاره‌های آماده پا به قطر گذاشته است.

از میان این ستاره‌ها می‌توان به عثمان دمبله، آنتوان گریزمان، رافائل واران و هوگو لوریس اشاره کرد، اما بدون‌شک گل سرسبد خروس‌ها در این تورنمنت کسی نیست جز کیلیان امباپه. فوق‌ستاره جوان پاریسی‌ها تا به اینجای مسابقات با پنج گل در صدر جدول گل‌زنان این تورنمنت هم حضور دارد و نقش پررنگی در رسیدن فرانسوی‌ها به مرحله نیمه‌نهایی داشته است. البته در این بین نباید از درخشش الیویه ژیرو، مهاجم سی‌وشش‌ساله آن‌ها، به سادگی گذشت.

ژیرو که در این جام قرار بود ذخیره کریم بنزما باشد، با مصدومیت او ناگهان به مهاجم اول خروس‌ها تبدیل شد و با زدن چهار گل ازجمله گل پیروزی‌بخش آن‌ها در دیدار قبل مقابل انگلیس، پاسخ اعتماد سرمربی‌اش را به بهترین شکل داد. فرانسوی‌ها با چهار برد و یک شکست توانستند به جمع چهار تیم نهایی راه پیدا کنند و حالا برای رسیدن به فینال، باید مقابل شگفتی‌ساز جام، یعنی مراکش، صف‌آرایی کنند. نکته جالب اینجاست که تنهاشکست خروس‌ها تا به اینجای جام مقابل دیگرتیم آفریقایی، یعنی تونس، در مرحله گروهی بود.

رؤیاپردازی شیر‌ها ادامه دارد

اگر نظر عجیب ساموئل اتوئو، فوتبالیست سابق و رئیس کنونی فدراسیون فوتبال کامرون، را که پیش از شروع جام‌جهانی پیش‌بینی رسیدن کامرون و مراکش به فینال مسابقات را کرده بود نادیده بگیریم، تقریبا هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که شیر‌های اطلس بتوانند حتی از گروهشان هم صعود کنند.

اما شاگردان ولید رکراکی نه‌تن‌ها با قربانی‌کردن بلژیک در مرحله گروهی به‌عنوان صدرنشین گروه صعود کردند، که در مسیر رسیدن به نیمه‌نهایی جام، انتقام سختی از اسپانیا و پرتغال، هم‌گروهی‌های این تیم در دوره قبل جام‌جهانی هم گرفتند. چهارسال پیش و در گروهی که تیم‌ملی کشورمان هم در آن حضور داشت، مراکشی‌ها پس از شکست مقابل ملی‌پوشان کشورمان به مصاف پرتغال رفتند، اما اسیر ضربه سر دقیق رونالدو در دقیقه ۴ شدند و با ارائه یک نمایش بهتر نسبت به حریف شکست خوردند تا حذفی زودهنگام را تجربه کنند.

در بازی آخر هم آن‌ها کاملا اسپانیا را زیرفشار گذاشته بودند و اگرچه برد و باخت نتیجه‌ای در صعود یا حذفشان نداشت، تا لحظه آخر جنگیدند، اما آسپاس در دقیقه ۹۲ اجازه نداد اولین پیروزی مراکش رقم بخورد. حالا شیر‌های اطلس پس از چهار سال انتقام سختی از این دو تیم گرفتند و ناباورانه اسپانیا و پرتغال را با همه ستاره‌هایشان از جام حذف کردند. تا به اینجای مسابقات، صخره‌های دفاعی این تیم مهم‌ترین عامل موفقیت آن‌ها در برابر غول‌های فوتبال دنیا بوده است.

سازمان دفاعی فوق‌العاده مراکشی‌ها و دروازه‌بان آماده‌ای به نام یاسین بونو، باور گل‌نخوردن را در قلب مردان کازابلانکا تقویت کرده و بازکردن دروازه آن‌ها را برای حریفان به کاری محال تبدیل کرده است. مراکشی‌ها در چهار بازی از پنج دیدار قبلی‌شان کلین‌شیت کرده‌اند و تنهاگلی هم که تاکنون در این تورنمنت خورده‌اند، مدافع خودشان به اشتباه وارد دروازه‌شان کرده است. البته تکرار این عملکرد مقابل ستاره‌های آماده فرانسه کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما مراکشی‌ها تا به اینجا نشان داده‌اند که استاد انجام‌دادن کار‌های به‌ظاهر محال هستند.

مسی به‌دنبال تاج‌گذاری

سال‌هاست که دوران بازیکنانی که می‌توانستند به‌تن‌هایی یک تیم را به موفقیت برسانند، گذشته است، اما شاید بتوان لیونل مسی را تنهااستثنا در این زمینه به شمار آورد. این فوق‌ستاره آرژانتینی با متفاوت‌ترین ورژنی که از او دیده بودیم، آرژانتین را به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسانده است. مسی بهترین تورنمنت دوران حرفه‌ای‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. درعین‌حال، او به‌طور درخورتوجهی از چهار دوره قبلی جام‌جهانی تفاوت دارد. درواقع به همان اندازه که پیش از حضور در قطر درخشش داشت، هنوز در زمین نابغه است، اما در رفتارش در داخل و خارج از زمین، بیش از پیش شبیه یک آرژانتینی واقعی به نظر می‌رسد.

مسی دیگر آن بازیکنی نیست که ده‌پانزده سال پیش بود، اما حتی در سی‌وشش‌سالگی، مسی به‌طور جادویی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ بازی می‌کند. او تیم‌ملی‌اش را رهبری می‌کند، گل‌های مهمی را به ثمر می‌رساند و پاس‌گل‌های خارق‌العاده‌ای می‌دهد. او پیش از این هرگز در مرحله حذفی گل نزده نبود، اما حالا دوبار در قطر گل‌زنی کرده است.

در جام‌جهانی قطر مسی چیزی را به بازی‌اش اضافه کرد که در هفده سال گذشته از او کمتر دیده بودیم. حالا خشم، عصبی‌بودن و رفتار هیجانی به جادوی بازی نابغه اضافه شده است. از این نظر، او به یک آرژانتینی واقعی تبدیل شده است، نه یک نابغه جداشده از زندگی واقعی؛ ویژگی‌ای که خیلی مسالمت‌آمیز نیست، اما آرژانتین این‌گونه است و مسی هم دقیقا در مسیری قرار دارد که مارادونا در جام‌جهانی ۱۹۸۶ در آن قدم می‌زد.

آلبی‌سلسته در این تورنمنت تیم کم‌ستاره‌ای نیست و حضور ستارگانی مانند آنخل دی‌ماریا و لائوتارو مارتینز برای آن‌ها اثرگذار است، اما بدون‌شک برای همه آرژانتینی‌ها، مسی خدای کنونی فوتبال کشورشان است و امیدوارند آخرین حضور این نابغه در جام‌جهانی با کسب جام همراه شود. شاگردان اسکالونی در جام‌جهانی قبلی در مرحله گروهی به مصاف کرواسی رفته بودند و با شکست تحقیرآمیز ۳ بر ۰ مغلوب شدند. آن‌ها امیدوارند که این‌بار راه دروازه کروات‌ها را پیدا کنند و با گرفتن انتقام آن شکست، فینالیست شوند.

امید کرواسی به لوکیتای تمام‌نشدنی

با وجود اینکه کروات‌ها نایب‌قهرمان دوره قبل جام‌جهانی به شمار می‌روند، اما در شروع این دوره جام‌جهانی، باز هم خیلی‌ها شانس زیادی برای موفقیت شاگردان دالیچ در قطر قائل نبودند، اما آن‌ها گام‌به‌گام جلو رفتند و اوج درخشش آن‌ها هم در بازی قبلی‌شان مقابل برزیل بود؛ جایی که کرواسی توانست طبق معمول با کشاندن بازی به ضربات پنالتی، نیمار و یارانش را با چهره‌هایی گریان از جام کنار بزند.

کروات‌ها از این نظر رکورد جالبی دارند و در ۹ بازی گذشته‌شان در مراحل حذفی تورنمنت‌های بزرگ، هشت بازی آن‌ها به وقت‌های اضافه یا ضربات پنالتی کشیده شده است. در پنج بازی که آن‌ها تا به اینجا در قطر انجام داده‌اند، چهار بازی‌شان در نود دقیقه با نتیجه مساوی به پایان رسیده است و همین موضوع نشان می‌دهد که شاگردان دالیچ استاد گرفتن مساوی از هر حریفی هستند. کروات‌ها تیمی یکدست در قطر دارند، اما ستاره آن‌ها در این تورنمنت را باید لوکا مودریچ، هافبک باتجربه‌شان، دانست.

قدرت رهبری بی‌مانند، پاس‌های دقیق و خط‌کشی‌شده، انرژی تمام‌نشدنی و البته حضور پرتلاش در همه نقاط زمین، باعث شد لوکیتای سی‌وهفت‌ساله نقش مهمی در موفقیت تیم‌ملی کرواسی و رسیدن آن‌ها به جمع چهار تیم پایانی جام ایفا کند. جالب اینجاست که نخستین بازی مودریچ برای تیم‌ملی کرواسی، شانزده سال پیش و در برابر آرژانتین انجام شد؛ دیداری که نخستین گل ملی را برای لیونل مسی به همراه داشت. حالا شانزده سال پس از آن دیدار، بار دیگر مودریچ در برابر آرژانتینی‌ها قرار می‌گیرد و وظیفه دارد تا مثل چهار سال پیش، دوباره تیمش را در مسیر رسیدن به فینال جام‌جهانی رهبری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->