جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها
وعده سرخرمن

تنها ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است/انتقاد به طرح خرید حمایتی زعفران

  • کد خبر: ۱۴۲۵۵
  • ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
  • ۲
تنها ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است/انتقاد به طرح خرید حمایتی زعفران
با وجود گذشت یک ماه از اتمام خرید حمایتی تنها ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است و این مسئله سبب ایجاد انتقاداتی درخصوص طرح خرید حمایتی زعفران شده است.
امیررضا وثوقی - اوایل آبان بود که افزایش تولید زعفران بهانه‌ای برای دلال‌ها شد تا گل زعفران را به نصف قیمت سال گذشته، یعنی حدود کیلویی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان خریداری کنند. در همین زمان قیمت هرکیلوگرم زعفران که آبان‌ماه سال گذشته بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت. ایجاد چنین شوک قیمتی‌ای به بازار یک پیامد داشت: تحت‌تأثیر قرار گرفتن معیشت ۱۲۹ هزار نفری که در خراسان رضوی از کشت این محصول امرار معاش می‌کنند. همین مسئله سبب شد تا به منظور کوتاه کردن دست واسطه‌ها، طرح خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی از دهه دوم آبان‌ماه به اجرا درآید. براساس این طرح زعفران پوشال معمولی هر کیلوگرم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، زعفران پوشال مرغوب هرکیلوگرم ۹ میلیون تومان، شبه نگین هر کیلوگرم ۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نگین هر کیلوگرم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد. هر‌چند در زمان شروع طرح مسئولان وعده داده بودند که مبلغ زعفران خریداری‌شده را در بازه زمانی کوتاهی به کشاورزان پرداخت کنند، اما درحالی به انتهای دی‌ماه نزدیک می‌شویم که هنوز از ۷۰ تن زعفران خریداری‌شده از کشاورزان استان فقط مبالغ خرید ۱۷ تن زعفران در قالب ۲ چک‌لیست به کشاورزان پرداخت شده است. این مسئله سبب ایجاد انتقاداتی درخصوص طرح خرید حمایتی زعفران شده است.

زعفران را از دست دلال‌ها خارج کردیم
با‌این حال رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه طرح خرید حمایتی زعفران برای سومین بار از سال ۸۴ انجام شده است، می‌گوید: پیش از ورود سازمان تعاون روستایی برای اجرای طرح خرید حمایتی زعفران دلالان خون کشاورزان را می‌مکیدند و قیمت هر‌کیلو زعفران را به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رسانده بودند. این مسئله سبب ضرر چشمگیر کشاورزان شده بود، اما سازمان تعاون روستایی زعفران را با قیمت کیلویی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان از کشاورزان خریداری کرد و این مسئله سبب شد تا دست دلالان به میزان شایان توجهی از بازار زعفران کوتاه شود. ایرج ناصری‌مقدم می‌افزاید: در طرح خرید حمایتی در مجموع ۶۸.۵ تن زعفران خریداری شده است که امروز با پرداخت مقدار شایان توجهی از چک‌لیست سوم، مبلغ پرداختی سازمان تعاون روستایی به کشاورزان به حدود ۸۶.۵ میلیارد تومان خواهد رسید. وی ادامه می‌دهد: پرداختی‌های سازمان براساس چک‌لیست‌های مشخص در سامانه خرید زعفران که منوط به تاریخ خرید محصول است، نوبت به نوبت پرداخت می‌شود و تاکنون ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است. وی با اشاره به اتمام خرید حمایتی زعفران در ابتدای دی‌ماه می‌گوید: سازمان تعاون روستایی مرکزی به دنبال پرداخت هرچه‌سریع‌تر مطالبات کشاورزان است، بااین‌حال زمان پرداخت ۵۰ درصد باقی‌مانده مطالبات کشاورزان مشخص نیست. سازمان تعاون روستایی همه مسئولیت خود در قبال خرید زعفران و ثبت در سامانه را انجام داده است و چشم‌انتظار تأمین اعتبارات از سوی بانک‌ها و سازمان مدیریت کشور هستیم تا مطالبات معوق را پرداخت کند.

انتقاد از اجرای طرح
با‌این‌حال عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از سازمان تعاون روستایی به دلیل توضیح ندادن نحوه اجرای طرح خرید تعاونی زعفران به نهاد مردمی فعال در حوزه کشت زعفران می‌گوید: با وجود گذشت چند سال از اجرای این طرح باید سیر اجرا به‌گونه‌ای باشد که ضعف‌های سال‌های گذشته جبران شود، اما این مسئله تحقق نیافته و در مقایسه با سال گذشته نه تنها نقاط ضعف طرح برطرف نشده است بلکه شاهد ابهامات بیشتری در نحوه پرداخت مطالبات کشاورزان هستیم. علی حسینی می‌افزاید: اگر این سازمان ضعفی در اجرای این طرح ندارد، چرا نمی‌گذارد نمایندگان کشاورزان بر اجرای درست این طرح، نحوه خرید‌و‌فروش زعفران و بقیه فرایند‌های آن نظارت داشته باشند. وی بیان می‌کند: سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی حدود ۹۰ هزار هکتار است که از این سطح بیش از۳۱۰ تن محصول برداشت شده است. هرچند ورود سازمان تعاون روستایی سبب شد تا در فصل برداشت تعادل قیمت زعفران در بازار حفظ شود، اما دیرکرد در پرداخت پول کشاورزان سبب می‌شود تا در سال آینده کشاورزان رغبتی به فروش محصولات خود به سازمان تعاون روستایی نداشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
2
بنده دقیقا دو ماه است زعفرانم را تحویل دادم
گفتند 30درصد به صورت 10 روزه و بعد از آزمایش پرداخت میشود و مابقی بعد از حدود یک تا دو ماه
حال دو ماه گذشته و حتی یک ریال به من پرداخت نشده
بنده دوباره دستم بشکند اگر محصولم را تحویل دولت دهم
پایین تر در بازار میفروشم تا طلب کارگر را بدهم و ما بقی را نگه میدارم تا زمانی که قیمت متعادل شود
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
0
با سلام و عرض ادب
اینجانب از تاریخ 21 آبان محصول خودم را تحویل دادم و تا الان 17 بهمن حتی یک ریال بحساب اینجانب پرداخت نشده است با پیگیریی که انجام دادم گفتن برای شما باید 50 درصد پرداخت میشده ولی هم اکنون هم شماره حساب درست است و هم اطلاعات داده شده به شرکت تعاونی .تا الان حتی ریالی پرداخت نشده بنده حواله مهر و امضا از جهاد و تعانی دارم ولی هیچکس پاسخگو نیست [...]
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->