لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه
سرخط خبرها

درخواست آمریکایی‌ها برای تولید سیگار در ایران

  • کد خبر: ۱۴۳۵۲
  • ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
درخواست آمریکایی‌ها برای تولید سیگار در ایران
کارشناسان معتقدند سیستم مالیاتی کشورنمی‌تواند نرخ واقعی سیگار را تعیین کند تا بر اساس آن، مالیات دریافت شود. در عین حال لابی دخانیاتی‌ها و قدرت مافیای سیگار را مانعی برای افزایش مالیات می‌دانند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در مناظره بیستم دی ماه موضوع افزایش مالیات بر دخانیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به ضرورت اصلاح ساختار بودجه و نقش تعیین کننده مالیات در این میان، یکی از منابعی که می‌تواند به گفته کارشناسان حداقل تا ۲۰ میلیارد تومان برای کشور درآمد ایجاد کند، مالیات بر سیگار است. از سوی دیگر مالیات بر سیگار، موثرترین روش برای کاهش مصرف دخانیات تلقی شده است.

بر همین اساس مناظره با اهدافی از جمله لزوم کاهش مصرف دخانیات و سلامت جامعه و همچنین افزایش مالیات و عوارض سیگار به عنوان سیاست پیشگیرانه با حضور محمد رضا مسجدی دبیر کل ستاد مبارزه با دخانیات و سید حسین حسینی مدیر کل مرکز بهداشت سازمان صدا و سیما به عنوان موافقان افزایش مالیات دخانیات، محمدرضا تاجدار رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان دخانیات و حسینعلی پور اقبالی نماینده وزارت صنعت و معدن به عنوان مخالفان موضوع برگزار شد.

در سوال نظرسنجی نیز ۶۸ درصد مردم موافقت خود را با افزایش مالیات دخانیات اعلام کردند.

مسجدی: مرگ سالانه ۶۰ هزار ایرانی در اثر سیگار

مسجدی، دبیر کل ستاد مبارزه با دخانیات با اشاره به آمار و تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، سیگار را مهم‌ترین عامل اصلی مرگ و میر دانست و گفت: ۶ تا ۷ میلیون نفر در سال به علت مصرف دخانیات فوت می‌کنند. به میزان مصرف هر نخ سیگار، به همان تعداد نیز مرگ و میر خواهیم داشت. در ایران با مصرف ۵۵ تا ۶۰ میلیون نخ میانگین ۶۰ هزار در سال مرگ بر اثر مصرف دخانیات صورت می‌گیرد.

چراغ سبز آمریکایی‌ها برای تولید سیگار در ایران

وی با اشاره به موضوع اصلی بحث وعدم حضور مسئولان مالیاتی برای پاسخ گویی، افزود: در حال حاضر سیستم مالیاتی به قدری ضعیف است که نرخ واقعی را نمی‌تواند به درستی تعیین کند تا بر روی پاکت‌ها و محصولات دخانیاتی درج شود و بر آن اساس مالیات تعیین شود. وزارت صنعت نیز در این موضوع کوتاهی کرده است چرا که نظارت بر روی قیمت‌ها ندارد.

مسجدی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تمام صنایع کشور در ۱۵ سال اخیر ورشکست شده یا تولیدات آن‌ها به نصف رسیده است. اما در ۶ ماه اول امسال ۶۱۷ میلیارد دلار برای تولیدات سیگار و دخانیات در کشور سرمایه‌گذاری شد.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی کشور زیاد است و توجیه آن با ورود قاچاق منطقی نیست، افزود: سوال اساسی که در این مورد مطرح می‌شود این است که چرا کشور آمریکا که همه‌ی صنایع ما را تحریم کرده است برای حضور و تولید سیگار در ایران چراغ سبز نشان می‌دهد؟

تاجدار: علت اصلی تعداد بالای مصرف سیگار در ایران قاچاق است

تاجدار، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان دخانیات نیز با دفاع از تامین کسری بودجه ۹۹ از طریق مالیات بر دخانیات گفت: صنعت دخانیات کشور اگر بتواند با افزایش مالیات به کسری بودجه کشور کمک کند، خوب است، اما نکته این است که همه ادارات از جمله وزارت بهداشت، وزارت صنعت و معدن، جمعیت مبارزه با دخانیات و .. مانند کشتی با هم هماهنگ هستند و تصمیماتی که گرفته می‌شود به سایر تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: یکی از علل مهم وجود تعداد بالای دخانیات و مصرف آن در کشور، قاچاقی است که سالهاست صورت می‌گیرد. کشوری مانند ترکیه برای جلوگیری از قاچاق در کشور خود چندین اقدام را در دستور کار قرار داده است که اولین آن عضو بودن در سازمان تجارت جهانی است که همین امر تجارت ترکیه را تحت قوانین سخت گیرانه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: دومین مورد مهم این است که بخش اعظم درآمد‌های مالیاتی خود را برای مبارزه با قاچاق قرار داده است در صورتی که ما تنها ۲۰ میلیارد تومان برای این مسئله اختصاص داده ایم. سومین اقدام کشور ترکیه، مستقر کردن کمپانی‌های تولید سیگار در خود کشور است که این امر به تنهایی از ورود قاچاق و سیگار به ترکیه جلوگیری می‌کند.

حسینی: لابی کاری دخانیاتی‌ها و قدرت مافیای سیگار مانع افزایش مالیات می‌شود

حسینی، مدیر کل مرکز بهداشت سازمان صدا و سیما با اشاره به صنعت دخانیات به عنوان سومین صنعت درآمد زا بعد از صنعت نفت و دارو، گفت: طبق آخرین آمار بیش از ۱۲ درصد مردم کشورمان به صورت حرفه‌ای سیگار مصرف می‌کنند که ۲ تا ۴ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. سن اعتیاد به سیگار از ۲۴ سالگی به ۱۴ سالگی در کشور رسیده است و از سال ۸۷ تا الان بیش از ۲۸ درصد به جامعه دخانیات اضافه شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های پیاپی وزارت بهداشت برای افزایش مالیات دخانیات و تصویب آن توسط مجلس و همچنین لابی کاری‌های صورت گرفته از سمت صنف دخانیات برای جلوگیری از این موضوع، افزود: طی جلسات متعددی که وزارت بهداشت با مجلس برای افزایش مالیات بر دخانیات برگزار می‌کند، دخانیاتی‌ها برای اعمال منفعت‌های خود نامه‌های متعددی به مجلس می‌دهند و با آوردن دلایلی از جمله افزایش قاچاق و بیکاری هزاران کارگر در پی افزایش مالیات بر دخانیات، از این امر جلوگیری کرده و اهمیتی برای سلامت جامعه قائل نمی‌شوند.

به گفته وی، علت اشتیاق سرمایه گذاران خارجی درکشور در این زمینه نیز بازار بزرگ و سود آوری فراوانی است که برای آنان به همراه دارد و با توجه به خصولتی بودن این صنعت هنوز تغییرات مهمی در آن صورت نگرفته است.

پور اقبالی: مقصر اصلی مرگ بر اثر دخانیات، مردم هستند

پوراقبالی، نماینده وزارت صنعت و معدن نیز ضمن موافقت با افزایش مالیات بر دخانیات، گفت: اگر افزایش مالیات در این زمینه طوری باشد که عددی منطقی تعیین شود و به تولید کننده اعلام شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی در پاسخ به سوال بینندگان در خصوص مقصر اصلی مرگ میر و سرطان‌ها بر اثر مصرف دخانیات و عدم ورود حاکمیت به این مسئله، گفت: قطعاً مقصر اصلی خود مصرف کننده‌ها هستند. مردم با علم به اینکه سیگار بسیار مضر است، همچنان به مصرف آن ادامه می‌دهند و تولیدکننده‌ها نیز برای پاسخ به تقاضای ایجاد شده اقدام به تولید می‌کنند.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->