«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند/ دختر ۵ ساله سراوانی زیر آوار+ ویدئو

  • کد خبر: ۱۴۵۵۰
  • ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند/ دختر ۵ ساله سراوانی زیر آوار+ ویدئو
یک عضو شورای شهر بنت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب اعلام کرد: متاسفانه طی سه روز اخیر از روستا‌های بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم.
به گزارش شهرآرانیوز، کدخدایی گفت: شاهد بارش باران شدید ۱۷۳ میلی‌متری در شهر بنت هستیم.

وی با بیان این‌که متاسفانه طی سه روز اخیر از روستا‌های بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم، اظهار کرد: علاوه‌بر قطع برق و تلفن، تمامی راه‌های دسترسی به این روستا‌ها مسدود شده است.

این عضو شورای شهر بنت با بیان این‌که از طریق استانداری درخواست بالگرد برای بررسی وضعیت روستا‌های بخش غربی را اعلام کردیم، اما هنوز بالگردی به منطقه اعزام نشده است، گفت: در بخش غربی شهر بنت بالغ بر ۵۰ آبادی وجود دارد و حدود ۱۰ هزار نفر سکنه دارند.

به گفته وی، خیابان ورودی شهر تخریب شده و بخش کشاورزی نیز به طور کل از بین رفته است.

کدخدایی با بیان این‌که ساعت ۲۲ شب گذشته برق وصل شد، اظهار کرد: سیل‌بند محله کشکور شهر بنت شکسته و همچنین رودخانه داخل شهر نیز طغیان کرده است.

کدخدایی با بیان این‌که ما نگران ساکنین روستا‌های شهر بنت هستیم، چرا که مطمئن هستیم با توجه به وضعیت معیشتی‌شان موادغذایی، پتو و امکانات لازم را ندارند، عنوان کرد که راه‌ها مسدود شده و امدادگران هلال احمر پشت رودخانه ملوران که طغیان کرده مانده‌اند و متاسفانه تاکنون بالگردی برای کمک به این منطقه اعزام نشده است.
شهر بنت از توابع شهرستان بنت در استان سیستان و بلوچستان است./ایسنا
 


نماینده مردم زابل در مجلس: پیشگیری برای برخی مسئولان معنا ندارد
 

یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که عدم انجام اقدامات پیشگیرانه باعث شده تا سیل به مردم استان خسارت بالایی وارد کند.

حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در  جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سیل اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد، در صورتی که این سیل قابل پیش‌بینی بود به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها سیل به استان سیستان و بلوچستان خسارات زیادی وارد کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده از وزارت کشور، نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان گلایه‌مند هستم، چرا که در ابتدای امسال نیز مختصر سیلی در سیستان آمد و خساراتی برجای گذاشت. براساس مصوبات ستاد بحران باید لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شد و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل صورت می‌گرفت، اما نه تنها اقدامی نشده بلکه خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. ظاهرا پیشگیری برای برخی از مسئولان اصلا معنایی ندارد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سفیر انگلیس در تجمعی غیرقانونی در تهران بیان کرد: از وزارت خارجه تعجب می‌کنم چرا اینقدر منفعلانه در برابر این موضوع عمل کرده است. یک عنصر نامطلوب با پررویی تمام در امور داخلی کشور دخالت کرده است و به جای این‌که اخراج شود خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنیم این انفعال چه معنایی دارد./ایسنا

محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ درخواست اعزام بالگرد به منطقه+ ویدئو

 عمق آبگرفتگی برخی مناطق سیل‌زده به ۸ متر می‌رسد

مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان گفت: آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستا‌های منطقه بلوچستان به چهار تا هشت متر می‌رسد.

باسعلی ارجمندی اظهار داشت: روند امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان با قوت در حال پیگیری است، اما حجم سیلاب گسترده است، به نحوی که آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستا‌های منطقه بلوچستان به چهار تا هشت متر می‌رسد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: رول پلاستیک، موکت، پتو، چادر، بسته غذایی، انواع کنسرو، آب معدنی و ست بهداشتی مهمترین اقلا مورد نیاز مردم سیل‌زده است که جهت تامین آن به مشارکت مردم و دیگر استان‌ها نیاز داریم.

اعزام ۲ بالگرد هلال احمر به سیستان و بلوچستان

 محمودرضا پیروی نیز که با هدف بررسی آخرین وضعیت وقوع سیل و روند امدادرسانی در سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرده امروز، ۲۳دی‌ماه داشت: هدف از این سفر ارزیابی میزان خسارت و تسریع در امدادرسانی را از اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: امروز دو فروند بالگرد جمعیت هلال احمر کشور جهت تسریع در روند خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به این استان اعزام می‌شود و در صورت نیاز  این آمادگی وجود دارد که سومین بالگرد نیز اعزام شود.

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی مطلوب به هموطنان سیل‌زده سیستان و بلوچستان در اولویت جمعیت قرار دارد و همه امکانات هلال احمر در این راستا بسیج شده، افزود: نخستین محموله چادر و مواد غذایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امروز توسط هواپیما وارد این استان می‌شود تا در مناطق سیل‌زده مورد استفاده قرار گیرد./تسنیم
 

فرماندار دلگان: دارایی بسیاری از مردم را آب برد

فرماندار دلگان، سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های سنگین و سیلابی سبب واردشدن خسارت‌های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه دارایی بسیاری از آنان را آب برده است./ ایسنا

محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ درخواست اعزام بالگرد به منطقه+ ویدئو
 

مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند
 
حزب اعتماد ملی استان سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای در رابطه با سیل این استان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهادهای امداد رسان مسئول، از همه مردم ایران و نهادهای غیردولتی مرتبط تقاضا کرد برای کمک به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان بکوشند.
 
نجات مفقودان سیلاب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: مفقودان سیلاب مناطق جنوبی استان با تلاش و همت نیرو‌های امدادی نجات پیدا کردند.  

رسول راشکی افزود: روز گذشته پنج نفر از ساکنان روستای رادو از توابع دشتیاری چابهار در سیلاب مفقود شدند که تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر پس از ۵ ساعت جستجو توانستند این نفرات را نجات دهند. این مفقودان در رودخانه و کانال روستای جماعت‌زهی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند که حال دو نفر از آن‌ها وخیم است.  

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم با اشاره به گزارشات مردمی مبنی بر غرق شدن یک نفر در رودخانه سرباز، گفت: نجاتگران جمعیت هلال احمر استان در قالب دو تیم جسد این فرد را طی دو ساعت عملیات در رودخانه سرباز پیدا کردند و به نیروی‌های انتظامی تحویل دادند.
 

سیل مدارس دشتیاری و پلان چابهار را تعطیل کرد

 اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و عصر منطقه دشتیاری و پلان در چابهار امروز دوشنبه ۲۳دی ماه تعطیل است، اما امتحانات نهایی متوسطه دوم به قوت خود باقیست.

مرکز مدیریت راهها نیز اعلام کرد: محورهای ایرانشهر - مهرستان / سرباز - مهرستان/ مهرستان - سوران/ فنوج _ اسپکه/ بزمان_ دلگان/ ایرانشهر _ دلگان/ نیکشهر_ کنارک که به علت طغیان رودخانه محلی مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.

محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ دارایی بسیاری از مردم را آب برد+ ویدئو

ریزش آوار جان دختر ۵ ساله سراوانی را گرفت 

 مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان گفت: ساعتی قبل بر اثر ریزش آوار در کهک سراوان یک دختر بچه ۵ ساله جان باخت.

فریبرز راشدی با اشاره به اینکه در سه روستای سراوان حادثه ریزش آوار گزارش شده است، افزود: هم‌چنین دو حادثه دیگر ریزش آوار در دزک و روستای محمدی سراوان رخ داد که دو نفر مصدوم و توسط دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان رازی سراوان منتقل شدند.
محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ دارایی بسیاری از مردم را آب برد+ ویدئو
 
همراهی اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل با سیل‌زدگان
 
مکالمات درون شبکه همراه اول در شهرها و روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان رایگان شد.
 
 
۲۹۲ روستا در سیستان وبلوچستان نیازمند به خدمات امدادی هستند
 
معاون عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از برپایی سه اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۴۴ نفر از سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در این اردوگاه‌ها اسکان یافتند.
امد سجادی با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی استان سیستان و بلوچستان در چهار روز گذشته گفت: هموطنان ساکن در ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده اند و در این مدت به سه هزار و ۴۲۸ نفر در ۹۸ شهر و روستا امدادرسانی شد و متاسفانه یک نفر بر اثر وقوع سیل در شهرستان سرباز جان باخت.

وی با اشاره به اسکان اضطراری یک هزار و ۱۴۴ نفر در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ۵۲۱ امدادگر و نجاتگر در قالب ۱۰۴ تیم عملیاتی در حال امدادرسانی به هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در این استان هستند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند افزود: تاکنون ۲۵۲ دستگاه چادر، یک هزار و ۸۵ تخته پتو، ۵۰۹ تخته موکت، ۲ هزار و ۹۶۱ کیلوگرم نایلون، یک هزار و ۱۸۲ قوطی کنسرو و ۱۳۰ بسته غذایی میان متاثران توزیع شده است.

سجادی با اشاره به مناطق نیازمند به خدمات امدادی در سیل سیستان و بلوچستان به دلیل انسداد مسیر‌ها گفت: ۲۹۲ روستا در این استان نیازمند به خدمات امدادی هستند که از این تعداد ۱۲ روستا در خاش در بخش نوک آباد، ایراندگان و مرکزی،۲۴ روستا در قصرقند در بخش کاجور،۱۸۴ روستا در سرباز بخش سرباز کلات، پارود، پیشین و مرکزی،۲۶ روستا در دلگان بخش گنبد و مرکزی، ۳۵ روستا در سراوان بخش جالق، مهرگان و دهستان ناهوک و ۷ روستا در کنارک بخش مرکزی – همچنان در محاصره آببوده و نیازمند به کمک هستند.

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان روز گذشته گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده، ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.
مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند/ دختر ۵ ساله سراوانی زیر آوار+ ویدئو
 

تماس تلفنی رئیس جمهور با استاندار سیستان و بلوچستان
 
رئیس جمهور در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان در جریان مسایل و مشکلات این استان در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد.
 
 
سیلزدگان سیستان و بلوچستان مراقب حمله تمساح‌ها باشند
 
اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب حمله آنها باشند. 

در این اطلاعیه که روز دوشنبه نسخه‌ای از آن به ایرنا نمابر شد آمده است: پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

در این اطلاعیه تاکید شده است که مردم نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است ، جدا خودداری شود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که مراتب از طریق گشت و کنترل‌های شبانه‌روزی یگان حفاظت این اداره کل که هم‌اینک در آماده باش کامل بسر می‌برند نیز پیگیری خواهد شد.

در اطلاعیه این اداره کل همچنین  به مردم سیستان و بلوچستان توصیه شده است که به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش، در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق انسانی، مراتب را به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام کنند.
بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد. 


شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده است و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.
اکنون در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.


امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است. به عنوان مثال به گفته ضیاء الحق هاشمزهی فرماندار نیکشهر امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی به سختی انجام می‌شود و به همین علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستاهای فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.

بر اساس این گزارش، با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.

مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند/ دختر ۵ ساله سراوانی زیر آوار+ ویدئو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->