وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسراییل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد
سرخط خبرها
تکمیلی | نشست‌خبری تصمیم برجامی ایران

عراقچی: امروز نامه ای به موگرینی توسط ظریف ارسال می شود

  • کد خبر: ۱۴۵۶
  • ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
عراقچی: امروز نامه ای به موگرینی توسط ظریف ارسال می شود
مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های حاضر در برجام امروز - یکشنبه ۱۶ تیرماه ۹۸ - به پایان رسید. در همین راستا، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در نشستی با اصحاب رسانه بیان داشت: امروز نامه‌ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می شود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت برجام است و یک مهلت ۶۰ روزه اعلام خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) در نشستی خبری به تشریح جزییات گام دوم ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توقف تعهدات برجامی پرداخت.

وی تصریح کرد : گفت: ما امروز در پایان مهلت ۶۰  روزه خود هستیم، از آنجایی که تعهدات آمریکا در قبال برجام تحقق  پیدا نکرده گام‌های بعدی خود را بر می‌داریم.

عراقچی گفت: امروز نامه‌ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می شود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت برجام و یک مهلت ۶۰ روزه اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

وی درباره موافقت آژانس برای تشکیل شورای حکام که از سوی آمریکا مطرح شده، گفت: یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آمریکا که از برجام خارج شده خواستار نشست شورای حکام شده است. البته هر عضو شورای حکام می تواند درخواست جلسه اضطراری شورای حکام را داشته باشد. آمریکا در این حرکت خود منزوی و تنهاست. برآورد ما این است که شورای حکام در جلسه خود منطق ایران را خواهد شنید و حتما خواهند پذیرفت ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است.

عراقچی همچنین در ارزیابی اقدامات اروپا گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس خواسته‌های ما را برآورده کرده بودند لازم نبود ما امروز گام دوم کاهش تعهدات را برداریم. اینستکس به عنوان یک پایه خوب است اما هم راه‌اندازی آن زمان زیادی گرفته و هم اعتبارات لازم برای این سازوکار در نظر گرفته نشده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اینستکس عملا عملیاتی شده و موارد امتحانی نیز انجام شده است دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا زمانی که اعتبارات کافی برای آن در نظر گرفته نشود برای ما کافی نیست. البته این حرکت فی نفسه به عنوان حرکت سیاسی ارزشمند است اما تا نیازهای اقتصادی ما را برآورده نکند، قابل قبول نیست. کشورهای دیگری خواهان الحاق به این سازوکار هستند.

عراقچی یادآور شد: در خصوص اراک آنچه در گام اول در نامه دکتر روحانی و ظریف آورده شد این بود که بحث این راکتور موضوع دیگری است و به این دلیل که مدرن‌سازی اراک با وقفه روبرو شده ما ممکن است برگردیم و مجددا اراک را راه‌اندازی کنیم. البته پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و جلسات با چین و انگلیس برگزار شده و به لحاط فنی و تخصصی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و روند این امور را رصد می‌کنیم که اگر به روند پیشرفت مدنظر ما برگردد همین روند را ادامه می‌دهیم.

وی در خصوص نفتکش توقیف شده ایران نیز گفت: این نفتکش حامل نفت ایران بوده و بخاطر ظرفیت بالا امکان عبور از کانال سوئز را نداشته و هدف این نفتکش علیرغم آنچه انگلیس گفته سوریه نبوده و هیچ قانونی اجازه نمی‌دهد به انگلیس که این نفتکش را متوقف کند و معتقدم به نوعی شاهد راهزنی دریایی هستیم.

عراقچی اعلام کرد: در همین رابطه سفیر انگلیس روز گذشته برای بار دوم به وزارت خارجه احضار شد و با سفیر اسپانیا نیز صحبت کردیم و وکلای ما هم اقدامات حقوقی را پیگیری خواهند کرد. امیدوار هستیم این مساله با اقدامات دیپلماتیک حل شود.

عراقچی در ادامه بیان کرد: اینکه اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما را هنوز برآورده کنند به این معنی نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک تعطیل شده باشد. خیر. هم رفت و آمدهای علنی و غیرعلنی وجود دارد و هم تماس‌ها و رایزنی‌ها ادامه دارد.

وی گفت: آقای مکرون برای بار دوم دیشب با آقای روحانی صحبت داشت. گفت‌وگو بین ما و 4+1 در صورت نیاز آمریکایی‌ها هم حضور یابند. به شرط برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به شرایط قبل از تحریم.

عراقچی ادامه داد: حضور آمریکا در مذاکرات مانعی نخواهد داشت البته به معنای تشکیل مجدد 5+1 نیست و الان دیگر چنین مفهومی نداریم. مذاکرات ما با 4+1 است و آمریکا فقط به شرط برداشتن تحریم‌ها می‌تواند در مذاکرات حضور یابد.

وی همچنین اظهار کرد امیدواریم تصمیم دیشب دیدارها و ابتکارات جدیدتر برای گفت‌وگوهای تازه به تفاهم برسیم.


علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در ادامه تاکید کرد:  امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

در ادامه بهروز کمالوندی، بیان داشت: امروز گام دوم را باید بر می‌داشتیم که برداشته شده است در گام دوم سقف زمان‌بندی مطرح نیست.

سخنگوی سازمان انرژی سازمان اتمی تاکید کرد: در حال حاضر رونوشت تغییر دیق که به آژانس تسلیم می‌شود به نماینده‌شان در ایران تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر فرایند غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ شروع می‌شود. پیش‌بینی این است که فردا صبح از این میزان فراتر رفته‌ایم.

کمالوندی با بیان اینکه چیزی که امروز درباره آن تصمیم گرفته شده، تامین سوخت برای نیروگاه‌ها است که مورد نیاز کشور است، گفت: شیب غنی‌سازی هم بر اساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند رو به بالا باشد. شیب ذخایر هم می‌تواند رو به بالا باشد. فعلا نیازی به سوخت راکتور تهران نداریم و اگر داشته باشیم آن را تامین می‌کنیم.

ربیعی، نیز درباره توقیف کشتی ایرانی تصریح کرد: انگلیس این توقیف را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده است ولی همه کشورهای مهم اتحادیه اروپا مانند اسپانیا اعتراض کردند و سایر کشورهای اروپایی هم اعلام نگرانی کردند. این مسئله نفتکش مسئله اتحادیه اروپا نیست و معلوم است این راهزنی در ادامه روابط لندن و واشنگتن است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->