معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

راهکارهای حمایت از صنعت لوازم خانگی از زبان فعالان اقتصادی | شمشیر دولبه حمایت

  • کد خبر: ۱۴۶۲۰۵
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
راهکارهای حمایت از صنعت لوازم خانگی از زبان فعالان اقتصادی | شمشیر دولبه حمایت
فعالان اقتصادی هم زمان با بیست وسومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی در مشهد از راهکار‌های حمایت از این صنعت می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛  بیست وسومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از سه شنبه شب در مشهد آغاز به کار کرد؛ نمایشگاهی که با وجود سردی هوا با استقبال فراوان شهروندان روبه رو شد. البته موضوع نمایشگاه نیز در این استقبال بی تأثیر نبوده است. شاید یکی دیگر از علل استقبال از نمایشگاه، تنوع برند‌ها و محصولات تولید داخل بوده باشد. باید توجه کرد در روز‌هایی به سر می‌بریم که واردات لوازم خانگی به شدت محدود شده است و دولت تلاش می‌کند با به کارگیری چنین سیاستی، کاری کند که صنعت لوازم خانگی روی پای خود بایستد.

با این حال نمی‌توان اعمال چنین رویه‌ای را بدون آسیب دانست؛ چون ممکن است نتیجه آن شکل گیری انحصار و تکرار تجربه صنعت خودروسازی مان باشد، از همین رو سری به نمایشگاه لوازم خانگی مشهد زدیم و با تعدادی از مسئولان و شرکت کنندگان آن به گفتگو نشستیم تا دیدگاه‌های آنان را در این باره جویا شویم.

باید از فرصت محدودیت واردات لوازم خانگی خارجی، نهایت استفاده را برد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی مشهد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به حضور ۹۰ شرکت تولید و توزیع کننده محصولات لوازم خانگی در این دوره از نمایشگاه لوازم خانگی مشهد، درباره حمایت‌هایی که مدیریت شهری می‌تواند از تولید داخل کند، اظهار کرد: مدیریت شهری تمام توان خود را برای حمایت از تولیدکنندگان گذاشته است.

به عنوان نمونه در شرایط دشوار این روز‌ها که کشورمان درگیر سرمای شدید هواست، مدیریت شهری تلاش می‌کرد خدشه‌ای به برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی وارد نشود. مجید دبیریان بیان کرد: در جلساتی که با خانه صنعت ومعدن استان داشته ایم، نیز بیان کردیم که مدیریت شهری می‌تواند در هر حوزه‌ای که توان آن را دارد، با بخش تولید همراهی کند.

این ظرفیت چه در تصویب قوانین و چه در اجرای آن وجود دارد. به اعتقاد ما لوازم خانگی تولیدی کشور ما، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد. البته مایل نیستیم آن بلایی که تولیدکنندگان خودرو سر مردم آوردند، در تولیدات لوازم خانگی رخ دهد، با این حال تجربه ثابت کرده است اگر از تولیدکننده حمایت شود، نیازی به واردات نخواهد بود، بنابراین باید از فرصتی که در محدودیت واردات محصولات خارجی ایجاد شده است، حداکثر استفاده را برد.

بزرگ‌ترین ایراد نوسان نرخ ارز، سلب قدرت برنامه ریزی از تولیدکننده است

رئیس خانه صنعت ومعدن خراسان رضوی نیز برگزاری این دوره از نمایشگاه لوازم خانگی را اتفاق خوبی برای صنعت دانست و اظهار کرد: در کشور ما برند‌های خوبی در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت می‌کنند. نکته جالب برای من، این بود که در این نمایشگاه طراحی‌های بدیعی را در تولید لوازم خانگی مشاهده کردم.

فیروز ابراهیمی درباره سیاست جلوگیری از واردات لوازم خانگی خارجی بیان کرد: اعمال این سیاست تا اینجای کار بسیار عالی بوده است. پیش از این، برند‌های کره جنوبی در بازار ما جولان می‌داد و مانع رشد واحد‌های داخلی می‌شد. به عقیده من کالا‌های ما قابلیت رقابت با برند‌های کره‌ای را دارد و فاصله ۵ تا ۱۰ درصدی تکنیکال محصولات ما با آنان نیز برطرف شدنی است.

برخی تولیدات داخل، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد

رسول ابن الرضا، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد، نیز در گفت وگویی با خبرنگار ما، درباره ارزیابی خود از وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی بیان کرد: درحال حاضر این بازار به شدت رکود دارد و علت آن هم این است که توان خرید مردم خیلی کم شده است. وی نیز درباره اعمال سیاست منع واردات کالا‌های خارجی گفت: من مخالف برخورد سفت وسخت با بستن بازار لوازم خانگی خارجی هستم؛ چون ممکن است به وضعیت صنعت خودرو دچار شویم و مانند آن شاهد شکل گیری مافیا در صنعت تولیدات لوازم خانگی باشیم، از همین رو لازم است واردات محصولات خارجی ادامه یابد تا قیمت‌ها شکل مشخصی پیدا کند. اگر کالای خارجی وارد بازار شود، وضعیت رقابت در تولیدات داخلی نیز بهتر خواهد شد.

ثبات بازار ارز

در ادامه، یک تولیدکننده ظروف چینی حاضر در نمایشگاه با اشاره به وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی اظهار کرد: هم اکنون وضعیت بازار فروش این محصولات در مقایسه با سال گذشته بهتر است؛ چون واردات لوازم خانگی، کنترل و همین موضوع سبب تقویت تولیدات داخلی شده است، با این حال همچنان شرایط بازار خیلی متغیر است و نوسانات قیمت ارز نیز بر هزینه‌های تولید و قدرت خرید مردم بسیار اثر می‌گذارد. زمانی که قیمت ارز نوسان دارد، استقبال مردم از خرید کالای داخلی بیشتر می‌شود، ولی از طرف دیگر قدرت خرید آنان کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: البته نوسانات نرخ ارز اجازه پیش بینی بازار را از تولیدکننده می‌گیرد. به نظر من اگر قیمت ارز ثبات داشته باشد، این بازار توان توسعه خواهد داشت. در سال‌های اخیر بازار محصولات لوازم خانگی توسعه خوبی داشته است و ثبات نرخ ارز می‌تواند به ادامه این توسعه کمک کند.

جلوگیری از واردات لوازم خانگی خارجی

یکی دیگر از تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات لوازم خانگی نیز درباره وضعیت کنونی بازار لوازم داخلی بیان کرد: درحال حاضر وضعیت بازار این محصولات نسبت به صنایع دیگر بهتر است؛ چون میزان واردات نمونه‌های خارجی کم شده و ورود برند‌های بزرگ لوازم خانگی خارجی نیز کاهش پیدا کرده است.

باید توجه کرد اگرچه این موضوع به تولیدکننده داخلی قوت بخشیده است، نباید اصل رقابت در بازار از بین برود، از همین رو به نظر می‌رسد اگر واردات به صورت محدود ادامه پیدا کند، رقابت توسعه خواهد یافت و تولیدکننده مجبور به افزایش کیفیت محصولاتش خواهد شد. وی اضافه کرد: البته جلوگیری از ورود محصولات خارجی، منجر به تکرار تجربه خودروسازی در صنعت لوازم خانگی کشورمان نخواهد شد؛ چون تعداد مجموعه‌های فعال در صنعت خودروسازی ما محدود است. درحال حاضر محصولات داخلی توان رقابت با کالا‌های خارجی را دارد و مصرف کننده نیز از کالا‌های ایرانی راضی است.

لوازم خانگی و سرنوشت صنعت خودرو

یک فروشنده دیگر محصولات لوازم خانگی که در این نمایشگاه حضور یافته بود، اصلی‌ترین مانع در تولید محصولات لوازم خانگی داخلی را نوسانات نرخ ارز دانست و افزود: جای تأسف است که وضعیت بازار لوازم خانگی به دلیل افزایش نرخ ارز خوب باشد. درست زمانی که نرخ دلار ثابت است یا سیر نزولی دارد، بازار محصولات ما نیز دچار رکود می‌شود. این یک نقیصه است.

وی عقیده‌ای متفاوت درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی و تأثیر آن بر تولیدات داخل داشت که در همین زمینه اظهار کرد: این موضوع به توسعه برند‌های داخلی کمک زیادی می‌کند؛ به شرط اینکه برند‌های داخلی، کیفیت لازم را داشته باشد. بی توجهی به این موضوع می‌تواند صنعت لوازم خانگی را به سرنوشت خودروسازی مان دچار کند. زمانی که رقیبی برای تولید نباشد، کیفیت در اولویت‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد. البته محصولات داخلی توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد، بنابراین لازم است واردات، مدیریت و از طرف دیگر بر کیفیت برند‌های داخلی نیز نظارت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->