تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

جولان قاتل نامرئی در مشهد | فوت ۱۱ نفر در دو هفته

  • کد خبر: ۱۴۶۲۰۶
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
جولان قاتل نامرئی در مشهد | فوت ۱۱ نفر در دو هفته
از ۱۶­ تا ۲۸ دی‌ماه در مشهد ۱۱ نفر بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند و ۲۳۰ نفر دیگر مسموم شده‌­اند.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ خانه شصت‌متری گنجایش ورود هم‌زمان پنج تابوت را نداشت. از سویی خانه در انتهای یک کوچه یک متری بود و امکان ورود هم‌زمان دو تابوت پلاستیکی به کوچه نبود. نعش‌کش‌ها هم فقط تا سرکوچه آمده بودند و در میان حیرت و وحشت توأمان همسایه‌ها، پنج جسد درون کاور‌های سیاه، به نعش‌کش‌ها منتقل شدند و این‌گونه تلخ‌ترین تراژدی گازگرفتگی امسال مشهد و استان در محله گلشهر و احتمالا در خانه یک مادربزرگ رقم خورد و پنج عضو یک خانواده هم‌زمان از نفس افتادند.

مشخص نیست دقیقا چه کسی متوجه ماجرای تلخ گازگرفتگی اعضای یک خانواده در محله گلشهر شده و موضوع را به اورژانس و آتش‌نشانی اطلاع داده است. آنچه مسلم است اطلاع دیرهنگام این حادثه در بولوار شهید شفیعی بوده است، زیرا تکنیسین‌های اورژانس بلافاصه خود را به محل رساندند، اما از زمان مرگ پنج عضو یک خانواده زمان زیادی گذشته بود. باید علت اصلی مرگ مشخص می‌شد، هر چند که نحوه مرگ نشان از مسمومیت با گاز مونوکسید‌کربن داشت، اما به منظـور بررسی دقیق آن پای آتش‌نشانان دو ایستگاه ششم و شانزدهم مشهد به محل کشانده شد.

نقص در دودکش‌ها

عوامل آتش‌نشانی زیر نظر مهدی رضایی، معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد زمانی پای خود را به این خانه خالی از زندگی گذاشتند که همان ابتدای کار موضوع گازگرفتگی با توجه به حجم مونوکسیدکربن موجود در فضای این منزل کوچک، تأیید شد.
بررسی آتش‌نشانان نشان داد که پنج نفر در طبقه همکف این ساختمان ساکن بوده‌اند که هر پنج نفر شامل سه مرد و دو زن بین هجده تا هشتاد سال، در دم جان باخته بودند. در بررسی‌های بیشتر محیط داخلی منزل مشخص شد، آب‌گرم‌کن دیواری منزل بدون دودکش و بخاری این واحد مسکونی نیز دارای نقص فنی در سیستم دودکش بوده است.
در ادامه نیز متوفیان از سوی عوامل انتظامی برای بررسی بیشتر و روشن شدن علت دقیق مرگ به پزشکی قانونی منتقل شدند.

تکرار حادثه، کمی دورتر

دیروز گلشهر آبستن یک حادثه دیگر برای شش عضو یک خانواده بود. با اعلام این حادثه بلافاصله امدادگران اورژانس مشهد در محل حاضر شدند و توانستند مسمومان این حادثه را پس از انجام اقدامات اولیه به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد منتقل کنند.
ساعت ۹:۳۰ دیرو‌ز نیز حادثه مشابه دیگری در شهرک شهید باهنر به اورژانس ۱۱۵ اعلام شد، امدادگران این‌بار خود را به بالین پنج بیمار دیگر رساندند که دارای علائم گازگرفتگی بودند و خوشبختانه این افراد در محل درمان شدند.
البته در روز‌های گذشته نیز دو حادثه گازگرفتگی مرگ‌بار دیگر در مشهد ثبت شد که در حادثه خیابان کشاورز یک نفر جان باخت و تکنیسین‌های اورژانس در حادثه توس‌۸۷ نیز مرگ دو شهروند را تأیید کردند.

۱۳ روز سیاه با ۱۱ کشته

براساس آماری که روابط‌عمومی اورژانس مشهد در اختیارمان گذاشت، از ابتدای روز‌های سرد یعنی شانزدهم دی تا صبح دیروز حوادث گازگرفتگی زیادی در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد رخ داده است که رشد صددرصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته است، حوادثی که متأسفانه منجر به مرگ یازده شهروند و مسمومیت ۲۳۰ نفر دیگر شده است.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس مشهد با اشاره به بی‌دقتی شهروندان در استفاده از تجهیزات گرمایشی بیان کرد: در بسیاری از حوادث شاهد هستیم که افراد اقدام به روشن کردن پیک‌نیک کرده‌اند یا در برخی موارد شهروندان بدون توجه به اینکه هر وسیله گرمایشی گازسوز باید خروجی گاز‌های سمی داشته باشد، از بخاری‌های بدون دودکش در فضای بسته خانه استفاده کرده‌اند.

به بسیج عمومی نیاز داریم

محمد علیشاهی با انتقاد از عملکرد شهروندان تصریح کرد: شانزده سال است که در تمامی رسانه‌ها درباره گازگرفتگی و چگونگی استفاده اصولی از وسایل گرمایشی هشدار می‌دهیم، اما با وجود تمام اقدامات آموزشی با رسیدن به یک زمستان سرد مشخص می‌شود که شهروندان به این نکات توجه نمی‌کنند و حتی از لمس کردن لوله بخاری و سنجش گرمی و سردی آن دریغ می‌کنند.
وی افزود: وقتی تنها در یک روز سه حادثه با پنج کشته و یازده مسموم را در مشهد شاهدیم این نشان می‌دهد که در حوزه آموزش هنوز گام‌های اساسی برداشته نشده است و نیازمند یک بسیج عمومی در حوزه آموزش هستیم تا دیگر شاهد این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->