معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

توزیع کالابرگ آغاز شد | کوپن جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۴۶۲۲۴
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
توزیع کالابرگ آغاز شد | کوپن جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟
قرار است طرح توزیع کوپن الکترونیک در استان هرمزگان شروع شود. حالا سوالی که وجود دارد این است که در صورت توزیع کالابرگ، یارانه نقدی خانوار‌ها قطع می‌شود یا نه؟

به گزارش شهرآرانیوز، ساعتی قبل بود که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از توزیع کالابرگ در استان هرمزگان خبر داد و گفت قرار است ۱۰ قلم کالایی در قالب کالابرگ به مردم پرداخت شود.

این خبر می‌تواند به معنای پایان پرداخت یارانه نقدی باشد. اما چندی قبل سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که یارانه‌های نقدی به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و مردم حق انتخاب دارند که بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.

البته این مساله را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تاکید کرده و گفته طرح کالابرگ در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و اگر استقبال مردم از این طرح گسترده باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی می‌شود. به گفته صولت مرتضوی، قرار است ۱۰ قلم مواد غذایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری شود و بر اساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم تخصیص داده شود.
این البته مشروط به این است که مردم بخواهند یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خود را در قالب کالابرگ یا همان کوپن دریافت کنند. اما اگر خانواده‌ای تمایلی به دریافت کالابرگ نداشته باشد، می‌تواند در انتهای ماه یارانه نقدی دریافت کند.

به گفته مرتضوی مردم یک ماه فرصت دارند که هر میزان که نیاز دارند از این ۱۰ قلم کالا خریداری کنند و چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان ماه به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.

به عبارتی به نظر می‌رسد که اختلاف میان طرفداران کالابرگ و طرفداران یارانه نقدی را اینگونه برطرف کرده‌اند. اینکه دولت هر ماه به روال سابق یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند. افراد یک ماه فرصت دارند که در صورت نیاز کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه از آن برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.
به گفته وزیر تعاون سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست خانوار می‌تواند با کد دستوری اعلام‌شده میزان اعتبار خود را مشاهده کند.

کدام کالا‌ها شامل کالابرگ می‌شود؟

اظهارات وزیر درباره توزیع کالابرگ شامل چند مورد مهم است. اول اینکه کوپن الکترونیک شامل ۱۰ قلم کالا از جمله مرغ، برنج، ماکارونی، روغن و انواع لبنیات است.
دوم اینکه افراد مجبور نیستند که کل ۱۰ قلم کالا را با هم خریداری کنند. مثلا یک خانواده می‌تواند یارانه یک ماه خود را صرف خرید برنج کند و ماه دیگر کل یارانه را مرغ بخرد.

سوم اینکه خانوار‌ها می‌توانند کاملا اختیاری عمل کنند و کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه آن را یه صورت نقدی برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.

چهارم اینکه کالا‌های توزیع شده در این طرح باید ارزانتر از سایر فروشگاه‌ها باشد و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ عرضه شود.

پنجم اینکه امکان خرید فقط از فروشگاه‌های خاص فراهم است و فروشگاه‌ها باید دارای سیستم مجهز باشند.

هنوز مشخص نیست که این طرح از چه زمان آغاز می‌شود و اینکه آیا در سال جاری امکان اجرای طرح وجود دارد یا به سال آینده موکول می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->