دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور
سرخط خبرها

ردیف بودجه زیارت پس از ۳ سال و با شراکت ۳ شهر دیگر از کما خارج شد

  • کد خبر: ۱۴۶۳۹۰
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
ردیف بودجه زیارت پس از ۳ سال و با شراکت ۳ شهر دیگر از کما خارج شد
«۱۰۰ میلیارد تومان»؛ این رقمی است که ردیف بودجه زیارت بعد از یک کمای سه ساله با آن احیا و نصف مبلغی است که این ردیف در سال ۸۹ با آن متولد شد، آن هم نه فقط برای مشهد بلکه در شراکت با سه شهر زیارتی دیگر و ذیل ردیفی با نام «توسعه فرهنگ و خدمات زیارتی با محوریت شهر‌های مشهد، قم، شیراز و شهرری- کارگروه ملی زیارت».

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز - در آخرین گزارش با تیتر «احیای ضعیف بودجه زیارت» علاوه بر مرور خاطرات این ردیف بودجه از تولد تا فراموشی و احیای نصف ونیمه آن، از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای خراسان رضوی در سقف دوم بودجه (یعنی اگر درآمد دولت محقق شود، این بودجه تخصیص می‌یابد) و تحقق ۱۵ درصدی آن نوشتیم. همچنین باتوجه به اینکه اجرای بسیاری از پروژه‌ها و خرج ومخارج در کشور ما درست یا غلط به نرخ ارز گره خورده است، آنجا حساب کردیم که اگر تغییرات قیمت دلار را در این سال‌ها درنظر بگیریم، ۲۰۰ میلیارد تومان در ۱۳ سال قبل که میانگین قیمت دلار هزار تومان بود، حالا معادل حداقل ۸ هزار میلیارد تومان امسال است.

برای افزایش رقم، تلاش می‌کنیم

نماینده مردم مشهد  و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش انجام گرفته برای بازگرداندن ردیف بودجه زیارت به لایحه بودجه دولت، به شهرآرا می‌گوید: بعد از تلاش‌های انجام گرفته، ردیف زیارت در لایحه بودجه دولت وارد شد، اما مبلغ آن بسیار اندک است و دیده شدن مشهد درکنار دیگر شهر‌های زیارتی باتوجه به موقعیت این شهر فراملی و اهمیت و حساسیت آن، ایراد دیگری است که ما به این ردیف وارد کردیم.

فاطمه رحمانی ادامه می‌دهد: حالا که این ردیف وارد بودجه شده است، به دنبال آن هستیم که با صحبت و رایزنی، این مبلغ را افزایش دهیم. نمی‌گوییم مبلغی درخور مشهد، اما تلاش می‌کنیم این رقم را افزایش دهیم و رقم خوبی جایگزین این مبلغ اندک شود.

۱۰۰ میلیارد، پول تبلیغات هم نمی‌شود

برای بررسی نیاز‌های زیرساختی مشهد به منظور توسعه گردشگری زیارت و اهمیت وجود بودجه ملی برای این موضوع به سراغ یک کارشناس حوزه گردشگری و از اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی رفته ایم. مهدی آجیلیان می‌گوید: اگر همه این رقم را به مشهد بدهند، بازهم این اعداد و ارقام فکاهی است، حتی اگر رسانه ملی به ما یارانه بدهد، هزینه تبلیغ برای تشویق سفر در روز‌های خلوت و ایجاد رویداد‌های زیارتی جدید برای جذب بیشتر زائر، چندین برابر این بودجه می‌شود و اصلا با این ارقام نمی‌توانیم به احیای زیرساخت‌های گردشگری ازجمله اماکن اقامتی و حمل و نقل موفق شویم.

وی با اشاره به صدماتی که به این صنعت در سال‌های اخیر وارد شده است، بر لزوم وجود نگاه ملی به این حوزه تأکید می‌کند و می‌گوید: هرچند در سال‌های گذشته مسئولان در کلام، تأکید ویژه‌ای بر لزوم افزایش جذب گردشگر و زائر کردند، اتفاقی که در بودجه افتاده است، نشان می‌دهد برخی متوجه نیستند برای عملی شدن این خواسته به یک حرکت بزرگ برای خروج صنعت گردشگری از کما نیاز داریم.

زیرساخت‌های کم کیفیت اقامت و حمل ونقل

عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان می‌گوید: اقامت و حمل ونقل، زنجیره اصلی سفر هستند که برای جذب زائر در مشهد باید در این زمینه‌ها به کیفیت بهتری برسیم. آیا حمل ونقل ما چه در راه‌ها و چه ریلی و هوایی باید این وضعیت را داشته باشد؟ چرا با وجود بیش از ۵۰ درصد هتل‌های کشور در مشهد، حتی یکی از هتل‌های شهر ما در رتبه بندی هتل‌های باکیفیت در ۱۰ رتبه اول قرار ندارد؟ آجیلیان بلافاصله به سؤال‌های خود این طور پاسخ می‌دهد: همه این‌ها به دلیل کمبود زیرساخت و بی توجهی به آن در مشهد به عنوان قطب گردشگری زیارت است. سالیان سال باتوجه به دیده نشدن گردشگری زیارت در بودجه‌های سنواتی، شاهد ایجاد گسل‌هایی در این حوزه هستیم که روزبه روز درحال افزایش است.

او با اشاره به اینکه پایه صنعت گردشگری، اقامت است و مشهد هم زمان قطب گردشگری زیارت و قطب هتل داری است، می‌افزاید: متأسفانه در سال‌های اخیر به زیرساخت‌های حوزه اقامت بی توجهی شده و تمرکز بر افزایش تعداد این واحد‌ها بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌های کیفی بوده است. اکنون حاکمیت باید کمک کند تا این سرمایه بزرگ که در حوزه اقامت وجود دارد، بتواند خدمات خود را به روز کند. کارشناس حوزه گردشگری کشورمان با تأکید بر نیاز به تقویت زیربنا و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری می‌گوید: اکنون شاهد زیارت باکرامت که مدنظر دلسوزان کشور است، نیستیم و هر روز به تنزل در این زمینه نزدیک می‌شویم. اگر مسئولان کشوری بودجه‌ای مناسب به این موضوع اختصاص ندهند و حمایت و تسهیلگری در این زمینه صورت نگیرد، شاهد کاهش رضایتمندی زائران و گردشگران خواهیم بود که در درازمدت ضربه مهلکی را به این صنعت وارد می‌کند.

حالا وقت عمل است

باتوجه به آمار ورود ۳۰ میلیون زائر در سال پیش از شیوع کرونا، طبیعی است که مجاوران این شهر برای پذیرایی از این جمعیت، نیاز به مساعدت مالی دولت داشته باشند. برای اجرای شعار‌هایی مانند زیارت آسان، زیارت باکرامت، میزبانی از میهمانان مضجع شریف امام مهربانی‌ها و... نیاز است که زیرساخت‌های مناسب شهری و گردشگری برای حضور این حجم از زائر فراهم شود تا شاهد ضعف در پذیرایی از میهمان امام رضا (ع) به ویژه در ایام شلوغ سال مانند نوروز و دهه آخر صفر نباشیم.

برای تحقق این هدف، ردیف بودجه‌هایی مانند زیارت مفید است، اما با ارقام ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومان نمی‌شود اقدام زیرساختی درخوری در این حوزه انجام داد، بنابراین نیاز است به بودجه‌های مشهد از آب و راه بگیرید تا اقامت و حمل ونقل یک نگاه ملی وجود داشته باشد و اکنون که در فصل بودجه هستیم، زمان چانه زنی برای افزایش ردیف‌های مربوط به مشهد الرضا (ع) است.

۱۰۰ میلیارد بودجه زیارت برای ۴ شهر!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->