روزنه‌های امید برای مترو مشهد‌-گلبهار

  • کد خبر: ۱۴۶۳۹۸
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
روزنه‌های امید برای مترو مشهد‌-گلبهار
بودجه پروژه مترو مشهد‌-گلبهار ۷‌درصد افزایش یافته و قرار است وزارت راه و آستان‌قدس‌رضوی هم ظرف یک ماه تخصیص زمین را تعیین تکلیف کنند.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ «مقرر شد وزیر راه و شهرسازی و آستان‌قدس‌رضوی تخصیص هشتاد هکتار زمین متعلق به وزارت راه و ۱۲۰ هکتار زمین متعلق به آستان‌قدس‌رضوی برای استفاده در طرح مترو مشهد-گلبهار را حداکثر تا یک ماه بررسی و تعیین تکلیف کنند.» این خبر را نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست جمع‌بندی سفر روز پنجشنبه خود به حوزه انتخابیه چناران و طرقبه-شاندیز در مجلس اعلام کرده است.
علی نیکزاد این را هم گفته است که همچنین باید مجوز اوراق مشترک طرح ساخت قطار برقی مشهد-گلبهار (به میزان ۲۵۰‌میلیارد تومان) از سوی شرکت عمران شهر‌های جدید و نماینده حوزه انتخابیه گلبهار پیگیری شود.

نخستین بار سال ۱۳۸۴ بود که شورای عالی ترافیک کشور پروژه قطار حومه مشهد-گلبهار را تصویب کرد؛ پروژه‌ای که سال ۸۹ به تصویب دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی رسید و از سال ۹۰ در آلبوم بودجه کشور جا خوش کرد. کلنگ این پروژه به طول چهل کیلومتر از مشهد تا گلبهار و به طول ۴۶ کیلومتر از مشهد به چناران سال ۹۱ به زمین خورد. اگرچه بنا بود این قطار حومه‌ای تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد، اما تأمین بودجه در این یک دهه پاشنه آشیل پروژه بوده است؛ پروژه‌ای که محمد زرافشان، مدیر پروژه، اوایل دی‌ماه امسال اعتبار مورد نیاز آن را ۳۰۰‌میلیون یورو یا ۱۲‌هزار میلیارد تومان اعلام کرده و از بی‌توجهی به تأمین مالی آن انتقاد کرده بود.

افزایش ۷‌درصدی بودجه

اگرچه دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۹۵.۸‌میلیارد تومان تأمین اعتبار برای ساخت قطار حومه کلان‌شهر مشهد به شهر جدید گلبهار برآورد کرده است و این رقم نسبت به بودجه ۸۹.۷‌میلیارد‌تومانی مصوب امسال ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما در مقایسه با اعتبار مورد نیاز پروژه یعنی همان ۱۲‌هزار میلیارد تومان رقمی ناچیز و فقط ۰.۸‌درصد مورد نیاز است؛ با‌این‌حال دی‌ماه امسال شورای اقتصاد که به ریاست معاون‌اول رئیس‌جمهور تشکیل شده بود، به انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی این پروژه رأی مثبت داد و روزنه امیدی برای به سرانجام رسیدن این پروژه در دل حدود ۱۰۰‌هزار نفر ساکن گلبهار ایجاد کرد تا با این راهکار این پروژه که تاکنون در بن‌بست تأمین مالی بوده است و حتی چینی‌ها هم از سرمایه‌گذاری در آن پا پس کشیدند، از بن‌بست خارج شود و ساخت آن سرعت بگیرد.

همچنان ۳۴‌درصد پیشرفت

علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید، هم در حاشیه بازدید اخیر نیکزاد از پروژه مترو مشهد-گلبهار میزان پیشرفت آن را ۳۴‌درصد اعلام کرده و گفته است: اکنون اگر ۴ هزار‌میلیارد تومان اعتبار تخصیص یابد، می‌توان مسیر چهل‌کیلومتری قطار مشهد-گلبهار را به صورت ریل‌باس به بهره‌برداری رساند و اگر اعتبار سیصد‌میلیون‌یورویی تأمین شود، این پروژه به‌صورت مترو و قطار‌برقی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

جعفری در حالی اکنون از پیشرفت ۳۴‌درصدی پروژه سخن گفته است که زرافشان، مدیر پروژه، نیز خرداد‌ماه پارسال میزان پیشرفت آن را ۳۴‌درصد اعلام کرده بود؛ به عبارتی از خرداد پارسال تا حالا -که بیش از یک سال گذشته- این پروژه در عمل پیشرفتی نداشته است.
حسین امامی‌راد، نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه-شاندیز در مجلس شورای اسلامی هم خرداد‌ماه امسال گفته بود که از مجموع ۴۶ کیلومتر طول طرح، زیرسازی ۳۶ کیلومتر انجام شده و آماده ریل‌گذاری است و تملک زمین در برخی مناطق نیز همچنان در حال انجام است.

بزرگراه مشهد-چناران با روزانه حدود ۹۵‌هزار تردد خودرویی، پس از مسیر‌های تهران-کرج و مرودشت-شیراز، پررفت‌وآمدترین جاده کشور است و حدود نیمی از زائران مشهد هم از همین مسیر به شهر امام‌رضا (ع) مشرف می‌شوند. راه‌اندازی خط ریلی این مسیر کمک شایانی به کاهش ترافیک این جاده پررفت‌وآمد شهر خواهد کرد و لازم است هر‌چه‌سریع‌تر برای به سرانجام رسیدن پروژه‌ای که حدود یک دهه از عمرش می‌گذرد فکری شود.

تسریع آزادراه مشهد-چناران

نیکزاد همچنین در نشست جمع‌بندی مصوبات سفرش درباره تکمیل آزادراه مشهد-چناران گفت: در‌این‌باره لازم است با اولویت قطعه دوم، آستان‌قدس‌رضوی و دولت با هم مشارکت کنند، اما تملک زمین به میزان هزار‌میلیارد‌تومان برعهده دولت خواهد بود همچنین برای دریافت تسهیلات ماده‌۵۶ قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، نشستی با حضور مدیران بانک تجارت و بانک مسکن برگزار خواهد تا هر یک در پرداخت این تسهیلات مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا، او تأکید کرد: با پیگیری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اعتبارات مصوبات سفر ریاست‌جمهوری برای آزادراه مشهد-چناران باید با قید فوریت پرداخت شود و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌و‌نقل کشور نیز متعهد شود به میزان مورد نیاز قیر در اختیار این طرح قرار دهد. آسفالت هفت کیلومتر از این محور نیز تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.
امامی‌راد، نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس نیز در این نشست تأکید کرد: ساخت و تکمیل آزادراه مشهد-چناران باید تسریع یابد، زیرا یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری است و موجب کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->