مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

آینده‌ای روشن برای توس

  • کد خبر: ۱۴۶۳۹۹
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
  • ۱
آینده‌ای روشن برای توس
در جلسه مشترک رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و مسئولان شهری و استانی بر ابلاغ طرح تفصیلی توس حداکثر تا ۴ ماه تأکید شد.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ دوم دی سال گذشته بود که رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی توس شورای اسلامی شهر مشهد از ابلاغ طرح راهبردی توس خبر داد تا بارقه امیدی برای پاسخگویی مناسب به ساکنان منطقه تاریخی توس روشن شود. اما باتوجه‌به اینکه ابلاغ طرح راهبردی به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات این منطقه باشد، اهالی منطقه توس در جلسات مختلف با مسئولان استانی و شهری، خواستار تعیین‌تکلیف طرح تفصیلی برای این منطقه شدند و در نشست‌های مختلف مردمی با مسئولان شهری و استانی، منشأ اصلی بسیاری از مشکلات خود را نبود این طرح بیان کردند.

از همین‌رو دیروز جلسه‌ای فوری با محوریت بررسی مشکلات منطقه توس با حضور نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار مشهد و شماری از مدیران شهری و استانی برگزار و درنهایت قرار شد طرح تفصیلی این محدوده در بازه زمانی چهارماهه برای منطقه مسکونی توس، تهیه و ابلاغ شود.

نماینده مردم مشهد‌وکلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شهرآرا، درباره تصمیم‌های گرفته‌شده مسئولان شهری و استانی درباره توس در نشستی که روز گذشته برگزار شد، گفت: آبان امسال و در جریان برنامه هفتگی خود با مردم به منطقه توس رفتیم. اهالی ساکن در این منطقه مشکلاتی داشتند که بخشی از آن‌ها حل‌شدنی نبود؛ چون شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان به‌دلیل نبود طرح تفصیلی در این منطقه، توان انجام کار را نداشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر افزود: به‌منظور حل مشکلات منطقه توس، روز گذشته جلسه‌ای مشترک با حضور فرماندار مشهد، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، شهردار منطقه ۱۲، برخی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و دیگر مسئولان مرتبط با این موضوع برگزار شد که با تصمیم‌های خوبی برای مردم منطقه تاریخی توس همراه بود.

گره اصلی منطقه مسکونی توس

وی با بیان اینکه در جلسه دیروز برشی بین منطقه تاریخی توس و منطقه مسکونی توس ایجاد شد، تصریح کرد: به‌دلیل پیوست ناصحیحی که بین منطقه تاریخی و منطقه مسکونی توس وجود داشته، سالیان سال این منطقه بدون طرح تفصیلی بوده است؛ چون طرح تفصیلی برای منطقه تاریخی، دارای الزامات و پیچیدگی‌هایی است، اما به‌دلیل گره زدن بافت مسکونی به منطقه تاریخی، در هر دو منطقه طرح تفصیلی وجود نداشته است.

عملیات عمرانی در این منطقه ادامه دارد

پژمانفر افزود: در همین راستا با برش این دو منطقه، تصمیم گرفته شد در بازه زمانی چهارماهه، اداره کل راه‌وشهرسازی طرح تفصیلی منطقه مسکونی توس را اعلام کند. همچنین به‌منظور متوقف نشدن اقدامات عمرانی در منطقه، مصوب شد در مدت یک هفته شهرداری مشهد پیشنهاد‌های عمرانی خود را به اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان اعلام کند تا در جلسه کمیسیون ماده ۵ مصوبات لازم برای انجام فعالیت‌های عمرانی در بافت مسکونی گرفته شود و درنهایت شهرداری در کمتر از یک ماه دیگر بتواند اقدامات عمرانی خود را در این بافت آغاز کند.

تعیین‌تکلیف بافت تاریخی توس

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه درباره منطقه ۳۶۰ هکتاری تاریخی توس نیز قرار شده است اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان به‌دنبال تهیه طرح تفصیلی این منطقه باشد، گفت: البته به‌دلیل تاریخی بودن منطقه، به‌صورت طبیعی نیاز به اکتشافات و اقدامات حفاری وجود دارد و اگر بخواهیم برای کل ۳۶۰ هکتار منطقه تاریخی این عملیات را اجرا کنیم، نیاز به اعتبارات ده‌هاهزارمیلیاردی است و کار ساده‌ای نیست، از همین‌رو قرار شده است با محوریت کمیسیون اصل ۹۰ جلساتی را با وزیر میراث فرهنگی برگزار کنیم تا تعیین‌تکلیف لازم در این زمینه نیز صورت گیرد.

افتتاح زمین ورزشی تا پایان دهه فجر در منطقه توس

وی با بیان اینکه اگر طرح تفصیلی برای منطقه تاریخی توس به‌صورت برشی باشد، کار از یک طرح و یک سرمایه‌گذار خارج و تبدیل به ده‌ها طرح می‌شود، اظهار کرد: همچنین در جلسه دیروز مصوب شد زمینی که دراختیار میراث‌فرهنگی است، به شهرداری مشهد واگذار شود و شهرداری نیز تا پایان دهه فجر امسال برای تجهیز این زمین به وسایل ورزشی، اقدامات لازم را انجام دهد تا بتوانیم در ۲۲ بهمن شاهد افتتاح این زمین ورزشی در منطقه باشیم.

پژمانفر ادامه داد: همچنین کتابخانه منطقه را نهاد کتابخانه‌ها دارد تجهیز می‌کند و این کتابخانه نیز در ۲۲ بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
نماینده مردم مشهد، تصریح کرد: بی‌شک مراجعات مردمی و دادن پاسخ به آن‌ها مستلزم وجود طرح تفصیلی است، اما تا زمان ابلاغ این طرح اقداماتی که بیان شد، انجام می‌شود تا بتوانیم به کار‌ها سرعت ببخشیم.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در منطقه توس، جریان‌های زمین‌خوار و افراد سوءاستفاده‌گر، فعالیت‌هایی را انجام داده بودند که منجر به تضییع حقوق مردم شده بود. در همین راستا قرار شده است تیمی مشترک بین شهرداری مشهد و اداره‌کل میراث‌فرهنگی با حمایت فرمانداری مشهد شکل بگیرد تا اقدامات پیشگیرانه و برخورد با تصرفات و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز را انجام دهند.

ضرب‌الاجل چهارماهه برای تهیه طرح

محمد‌پور| فرماندار مشهد در پاسخ به پیگیری شهرآرا در زمینه آخرین تصمیم‌گیری برای منطقه توس گفت: میراث‌فرهنگی مکلف است ظرف مدت چهار ماه، محدوده مدنظر خود برای آرامگاه و محوطه تاریخی توس را احصا و اعلام کند تا با حمایت فرمانداری و شهرداری، طرح پیشنهادی برای تصویب به اداره‌کل راه‌وشهرسازی ارجاع شود.

به‌گفته محسن داوری، هماهنگی مؤثری با مدیرکل راه‌وشهرسازی استان صورت گرفته است تا این موضوع به قید فوریت در شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری مطرح شود و به تصویب برسد و رسیدگی به چالش‌های زیست شهری اهالی در بازه زمانی کوتاه‌تری تحقق‌یافتنی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
0
0
طرح اقیانوسیه اگر بود تا بحال تصویب شده بود گویا این طرح تا شورای شانزدهم به درازا بکشد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->