دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل
سرخط خبرها

سرمای شدید در افغانستان | ۷۸ افغانستانی جان باختند

  • کد خبر: ۱۴۶۵۱۷
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
سرمای شدید در افغانستان | ۷۸ افغانستانی جان باختند
در پی برودت کم سابقۀ هوا که «سردترین زمستان ۱۵ سال اخیر» افغانستان را رقم زده، دمای هوا در برخی مناطق همچون ولایت غور تا ۳۴- درجه سانتیگراد کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مقامات طالبان اعلام کردند که دست‌کم ۷۸ نفر در جریان سرمای شدید زمستان امسال که «بدترین زمستان این کشور در بیش از یک دهه گذشته» توصیف شده، جان خود را از دست داده‌اند.

مدت دو هفته است که سرمای شدید بسیاری از ولایات افغانستان را در برگرفته و مرگ و میر ناشی از سرما در ۸ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور به ثبت رسیده است. ارزیابی‌های هواشناسی حاکی از آن است که این سرما دست‌کم تا ۱۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت و احتمالا وضعیت بدتر خواهد شد.

در پی برودت کم سابقۀ هوا که «سردترین زمستان ۱۵ سال اخیر» افغانستان را رقم زده، دمای هوا در برخی مناطق همچون ولایت غور تا ۳۴- درجه سانتیگراد کاهش یافته و فعالیت‌ها در این کشور را که تا کنون نیز با یک بحران جدی اقتصادی دست به گریبان بود، بیش از هر زمانی فلج کرده است.

تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز جاده‌های اصلی این کشور را نشان می‌دهد که به دلیل بارش برف سنگین مسدود شده‌اند.

برخی از رسانه‌های افغانستان نیز از مرگ شمار دیگری از ساکنان این کشور در اثر «گاز گرفتگی» خبر داده‌اند. شمار جان باختگان «گاز گرفتگی» در غزنی ۴ نفر شامل یک مرد، یک زن و دو کودک بوده و موارد مشابهی در دیگر مناطق افغانستان گزارش شده است.

تشدید بحران‌ انسانی در افغانستان

این وضعیت بغرنج در حالی بر افغانستان حاکم است که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی این کشور، با کمبود شدید مواد غذایی روبروست و تحریم‌های غرب و انزوای بین‌المللی دولت طالبان وضعیت را بدتر کرده است.

بسیاری از گروه‌های امدادی نیز که تا کنون در شرایط بحرانی به کمک مردم آسیب دیده می‌شتافتند، اکنون با دستور طالبان مبنی بر عدم امکان استفاده از نیروی کار زنان، مجبور به تعلیق فعالیت‌هایشان شده‌اند و به‌تازگی تنها ۳ سازمان غیردولتی پس از دریافت تضمین‌هایی از سوی مقام‌های طالبان، استفاده محدود از زنان امدادگر را در بخش بهداشت آغاز کردند.

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (UNOCHA) هفته گذشته اعلام کرد که محدودیت‌های وضع شده برای کار زنان، مانع از کمک‌رسانی سریع و به موقع است.

این سازمان می‌افزاید: «شرکایمان در حال ارسال کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از خانوار‌ها و تامین وسایل گرمایش آنها، پول نقد برای سوخت و لباس گرم هستند؛ اما توزیع این کمک‌ها به شدت تحت تأثیر دستور ممنوعیت فعالیت امدادگران زن قرار گرفته است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز درباره وضعیت بحرانی ساکنان افغانستان هشدار داده و اعلام کرده که بیش از ۲۴ میلیون نفر از مردم افغانستان، شدیدا به کمک‌های انسانی نیازمندند.

علاوه بر این در اوایل زمستان، کارکنان بخش بهداشت افغانستان از افزایش شدید شمار کودکان خردسالی خبر داده بودند که دچار ذات الریۀ حاد و سایر بیماری‌های تنفسی شده‌اند و اعلام کردند که بخشی از این مشکلات، به دلیل تشدید فقر روی داده که باعث می‌شود مردم قادر به گرم کردن مناسب خانه‌های خود نباشند.

بنا بر اعلام وزارت مدیریت بلایای طبیعی افغانستان، علاوه بر مرگ و میر انسان‌ها در پی سرمای شدید، طی ۹ روز گذشته حدود ۷۷ هزار راس دام نیز تلف شده‌اند که ناامنی غذایی در این کشور را تشدید می‌کند.

افزایش بی‌سابقه آمار نیازمندان در افغانستان طی پنج سال گذشته

سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد که آمار نیازمندان در افغانستان طی پنج سال گذشته ۳۵۰ درصد افزایش یافته است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان امروز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد: ۲۸.۳ میلیون نفر در افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های نجات دهنده نیاز دارند. این یک افزایش ۳۵۰ درصدی تنها در پنج سال گذشته است».

این نهاد تاکید کرد: رکود اقتصادی، تغییرات اقلیمی، گرسنگی و اثرات درگیری باعث افزایش این نیازمندی‌ها شده‌اند.

در همین راستا، سازمان حفاظت از کودکان نیز هشدار داد از زمانی که طالبان زنان را از کار کردن در هر سازمان بین‌المللی یا ملی غیردولتی در افغانستان منع کرده است، کودکان ممکن است مجبور شوند در خیابان‌ها، کارخانه‌ها یا در خانه‌های مردم کار کنند، زیرا خدمات حمایتی از آ‌ن‌ها به دلیل این ممنوعیت متوقف شده است.

این نهاد بین‌المللی تاکید کرد: محدودیت‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که افغانستان با بدترین بحران اقتصادی و غذایی در تاریخ خود مواجه است و بیش از ۲۸ میلیون کودک و بزرگسال نیازمند حمایت بشردوستانه هستند.

ارزیابی اخیر این سازمان نشان می‌دهد والدینی که ناامید از تامین نیازمندی خانواده خود هستند، به طور فزاینده‌ای فرزندان خود را برای کار در محیط‌های اغلب خطرناک می‌فرستند. ۲۹ درصد از زنان سرپرست خانوار در سال ۲۰۲۲ حداقل یک کودک‌شان مشغول کار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۱۹ درصد بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->