سرخط خبرها

بولوار سردار

  • کد خبر: ۱۴۶۵۹
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
بولوار سردار
سیده نعیمه زینبی دبیر شهرآرا محله
پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که داغ بزرگی بر دل ملت نشاند، یکی از درخواست‌های مکرر مردم نام‌گذاری بولواری در مشهد به نام این سردار رشید بود، رسمی که از زمان جنگ تحمیلی در میان مردم باقی مانده است تا کوچه‌ها و خیابان‌های شهرشان را به نام شهدا آذین کنند.
 
حالا میادین، بولوارها، خیابان‌ها و کوچه‌های زیادی به نام شهدا شده است. البته شاید این نام‌گذاری‌ها به آن نتیجه‌ای که انتظارش را داشتیم، نرسید. فرهنگ ایثار و شهادت فقط بسته به نام خیابان‌ها نیست که با نام‌گذاری بولوار‌ها به نام شهدا این مهم محقق شود، اما شاید کار کوچکی که از دست ما ساخته است، همین باشد. با شهادت سردار قاسم سلیمانی، گزینه‌هایی برای نام گذاری مطرح می‌شد.
 
شاید اولین گمانه‌زنی و پیشنهاد برای این موضوع، بولوار وکیل‌آباد بود. بزرگ‌ترین بولوار مشهد که سالیان سال است به نام وکیل‌آباد نامیده می‌شود و در میان اشعار و خاطرات و حافظه تاریخی مردم جای خودش را دارد. شاید کسی که این پیشنهاد را برای اولین‌بار مطرح کرد، به این موضوع دقت نداشت که چقدر سخت است که حافظه تاریخی مردم را در یک بافت زنده و عنوان‌دار شهر تغییر داد. هنوز میدان شریعتی با نام تقی‌آباد در میان مردم مشهور است یا اینکه میدان آیت‌ا... طالقانی با نام قدیمی احمدآباد در میان عامه مردم نامیده می‌شود.
 
از این مثال‌هایی که هیچ‌وقت نام‌گذاری شهری بر حافظه تاریخی مردم غالب نشده، زیاد است. هیچ دور از ذهن نبود که با تغییر نام بولوار وکیل‌آباد به نام سردار شهید، عموم مردم آن را با نام قدیمش بنامند. باید در نظر داشت که تغییر نام‌هایی که در میان مردم مشهور است، هزینه‌های پنهان زیادی را به شهر تحمیل می‌کند، از تغییر کارت و کاتالوگ‌های کسبه و افراد تا تغییر نام معابر. میدان فلسطین، میدان نمایشگاه و خیابان شارستان از دیگر گمانه‌زنی‌ها در این مدت بود.
 
اعضای شورای شهر هم در مصاحبه‌های متعدد اعلام کردند که به این امر اهتمام دارند و هرچه زودتر درباره این نام‌گذاری تصمیم خواهند گرفت. در نهایت ۳گزینه در قالب لایحه‌ای به شورای شهر ارائه شد. یکی از گزینه‌های مطرح‌شده بولوار نماز بود. این بولوار یکی از بولوار‌های مهم و طولانی شهر محسوب می‌شود و با توجه به جهت توسعه شهر مشهد، در آینده نزدیک یکی از پررفت‌وآمدترین معابر شهر خواهد شد. گزینه دوم حدفاصل میدان جمهوری اسلامی تا پلیس‌راه طرق بود که این مسیر نیز جزو پرترددترین و مهم‌ترین ورودی‌های مشهد به شمار می‌رود. در نهایت بولوار جمهوری اسلامی، حدفاصل فرودگاه تا میدان پانزده‌خرداد به‌عنوان گزینه سوم مطرح شد. این گزینه نیز مسیر ورودی زائران و مسافرانی است که از طریق خطوط هوایی وارد مشهد می‌شوند.
 
جلسه رسمی فوق‌العاده شورای شهر مشهد در شنبه‌ای که گذشت با دستورکار «بررسی نام‌گذاری یکی از معابر شهری مشهدمقدس به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» برگزار شد و با رأی اعضای شورای شهر مشهدمقدس یک ایستگاه آتش‌نشانی، یک فرهنگ‌سرا و حدفاصل میدان جمهوری اسلامی تا پلیس‌راه طرق به نام «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» نام‌گذاری شد. بر همین اساس، پایگاه آتش‌نشانی شاهنامه، فرهنگ‌سرای پایداری و همچنین حدفاصل میدان جمهوری اسلامی تا پلیس‌راه طرق به نام «سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی» نام‌گذاری شد. پل چندسطحی جمهوری اسلامی نیز به نام این سردار رشید مزین خواهد شد.
 
بر اساس مصوبه شورا، شهرداری و حوزه فرهنگی و هنری مکلف شد فضاآرایی‌های لازم اعم از نقاشی دیواری، نقوش برجسته را با توجه به جداره‌ها و فضا‌های واقع در مسیر این بزرگراه انجام دهد. پس ا ز این نام سردار بر بولوار ورودی شهر می‌درخشد. مردم منطقه ۷ در این مدت با برگزاری مراسم متعدد و بزرگداشت برای سردار ثابت کردند که دل در گرو این شهید بزرگوار دارند و این خبر باعث شادی آن‌ها خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->