آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

کمبود پرستار در مشهد با شکل‌گیری موج هشتم کرونا

  • کد خبر: ۱۴۶۶۲۲
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کمبود پرستار در مشهد با شکل‌گیری موج هشتم کرونا
رئیس هیئت‌مدیره نظام‌پرستاری مشهد گفت: در کشور حدود ۱۰۰‌هزار نفر کمبود پرستار داریم که این رقم در مشهد حدود ۷‌هزار نفر است،

زهرا زنگنه | شهرآرانیوز؛ «جذب ۱۷‌هزار نفر نیروی طرحی که در دوران همه‌گیری کرونا در سراسر کشور مشغول‌به‌کار بودند، در حال پیگیری است و این افراد به‌زودی تعیین وضعیت خواهند شد»؛ این خبر را احمد جوانمرد، مدیرکل مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، دیروز در حاشیه سفر به خراسان‌رضوی اعلام کرده است. ماجرای تعدیل این پرستاران به اوایل امسال و فروکش کردن موج‌های پی‌در‌پی کرونا در کشور برمی‌گردد؛ در جریان این تعدیل‌ها حدود ششصد پرستار مشهدی هم که در روز‌های بحرانی کرونا در بیمارستان‌ها مشغول‌به‌کار شده بودند، از کار بیکار شدند و ما هم در گزارش‌های مختلفی مانند «تعدیل به جای تشکر» به این موضوع پرداخته‌ایم.

با وجود اینکه در این مدت مسئولان بار‌ها وعده جذب این پرستاران را داده‌اند، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است. همه این‌ها در حالی است که مشهد به روایت آمار رسمی حدود ۷‌هزار نفر پرستار کم دارد و رئیس هیئت‌مدیره نظام‌پرستاری مشهد هم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا در‌این باره هشدار داده است که «با شرایط فعلی که به حالت آماده‌باش درآمده‌ایم و ممکن است پیک جدید کرونا را پیش رو داشته باشیم، کمبود نیرو دوباره نمود پیدا کرده است.»

کمبود ۷ هزار پرستار

محسن گچ‌پزان با بیان اینکه در کشور حدود ۱۰۰‌هزار نفر کمبود پرستار داریم که این رقم در مشهد حدود ۷‌هزار نفر است، خاطرنشان کرد: مراکز دولتی و دانشگاهی در مشهد نسبت به مراکز خصوصی آمار بهتری در این زمینه دارند. مشکل کمبود نیرو همیشه گریبان‌گیر حرفه ما بوده است، اما این مسئله در زمان‌هایی مانند پیک‌های کرونا نمود بیشتری دارد. به‌همین‌دلیل در سال ۱۳۹۹ با همه‌گیری کرونا فراخوانی برای همکارانی که طرح خود را تمام کرده‌اند منتشر شد تا دوباره به مراکز دولتی و دانشگاهی برگردند و طرح آن‌ها تمدید شود. به‌تدریج با کاهش کرونا این همکاری خاتمه پیدا کرد. کار خلاف قانونی صورت نگرفته است، اما این موضوع از نظر اخلاقی درست نیست.

او ادامه داد: خوشبختانه این موضوع با پیگیری‌های نظام‌پرستاری در سطح معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان و سازمان برنامه و بودجه پذیرفته شده است. بر این باور هستیم که این عزیزان ایثارگرانی هستند که در دوران کرونا خالصانه خدمت کرده‌اند. این پیگیری‌ها سرانجام به نتیجه رسید و مقرر شد این همکاران در اولین فرصت استخدامی از امتیاز ویژه‌ای برخوردار شوند.

یک نفر هم یک نفر است

گچ‌پزان درباره تأثیر افزایش مهاجرت‌های اخیر بر کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی گفت: مهاجرت‌ها رقم چشمگیری نیست. برای مثال فرض کنید در مشهد سالانه صد مورد مهاجرت هم داشته باشیم. این رقم در مقایسه با فهرست چهارده‌هزار‌نفره نظام‌پرستاری مشهد رقمی نیست، اما یک نفر هم یک نفر است و باید شرایط را طوری فراهم کنیم که هیچ‌یک از همکاران به فکر مهاجرت نباشند، ولی متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این کار را بکنیم و مسائل معیشتی، رفاهی، تحصیلی و... در این موضوع مؤثرند.

از تعرفه‌گذاری چه خبر؟

او درباره وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: این قانون حدود پانزده سال پیش در مجلس مصوب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید، اما کماکان اجرای آن عقب افتاده است. این موضوع زیرساخت‌هایی را برای اجرا می‌طلبد که هنوز هم صددرصد عملیاتی نشده است، اما پرداخت تعرفه به‌صورت علی‌الحساب در کشور شروع شده که روزنه امیدی است. این پرداخت‌های علی‌الحساب مورد‌تأیید نظام‌پرستاری نیست و اصرار داریم تعرفه‌گذاری به‌صورت کامل اجرا شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->