آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳ آیین مال‌باختگی | چندخطی درباره کتاب «کلاهبردارِ من» نوشته حنیف قریشی
سرخط خبرها

غرور هرگز، عزت نفس داشته باشیم

  • کد خبر: ۱۴۶۶۵۹
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
غرور هرگز، عزت نفس داشته باشیم
فرد دچار غرور است، اما می‌پندارد آنچه در او قد می‌کشد، عزت نفس است. توجه ندارد که این سایه غرور و معنای آن کوتاه شدن عمر عزت انسان است.

وقتی مرز‌ها باریک باشد برای شناخت، آن زمان باید هوشیاری را صدچندان کرد والّا ممکن است به جای صواب به خطا دچار شویم. کم نبوده اند کسانی که گرفتار عدم شناخت شدند و با نیت خیر به دامن شر افتادند. از این منظر است که در آموزه‌های دینی تأکید می‌شود حتما مراقب مرز‌های اخلاقی باشیم. خیلی باریک است. تجربه ثابت کرده است اندکی محاسبات با خطا همراه شود، می‌تواند مسیر را تغییر دهد. یکی ازحساس‌ترین و باریک‌ترین مر زها، فاصله بین عزت نفس و تکبر است.

فرد دچار غرور است، اما می‌پندارد آنچه در او قد می‌کشد، عزت نفس است. توجه ندارد که این سایه غرور و معنای آن کوتاه شدن عمر عزت انسان است. شناخت که باشد، معرفت که دامن بگستراند می‌تواند تواضع را در انسان به ملکه رفتاری تبدیل کند تا هرگز به کوچه غرور پا نگذارد. فرد مغرور برخلاف آنچه می‌پندارد و خود را قیمتی می‌خواند، خویشتن را ارزان در اختیار شیطان قرار می‌دهد، اما کسی که عزت نفس دارد، دنیا را هم بهای خویش نمی‌داند و هرگز جز در برابر خدا، سر خم نمی‌کند.

این را خطا می‌داند و جوابش به مطامع دنیا در واگذاری پست و مقام یا جاه و جلال این بیت شعر است که به صراحت می‌گوید: من آن گلبرگ مغرورم که می‌میرم ز بی آبی/، ولی با خاری و ذلت، پی شبنم نمی‌گردم. این روحیه با اینکه در کلام شاعر «غرور» ثبت شده، اما «عزت نفس» است. همان که در کلام آیت ا... خوشوقت چنین نقش می‌بندد که؛ عزت مقابل ذلت است. بعضی‌ها در مقابل چیز‌های کوچک خودشان را پست می‌کنند؛ این‌ها ذلت نفس دارند. کسانی که تن به چیز‌های پست نمی‌دهند، عزت نفس دارند. اما احیانا کمی با تکبر هم مرز و نزدیک می‌شوند؛ اما عین هم نیستند. کسانی که خودشان را از دیگران بزرگ‌تر می‌دانند، تکبر دارند.

در عزت نفس، انسان خودش را از دیگران بزرگ‌تر نمی‌بیند؛ بلکه تن به کار‌های پست نمی‌دهد و از هر کسی بیخود تعریف نمی‌کند و در خانه هر کسی برای به دست آوردن چیزی مثل پول نمی‌رود. این‌ها عزت نفس است. بدون اینکه خودش را از دیگران بزرگ‌تر ببیند، این کار‌های پست را انجام نمی‌دهد. این عزت نفس دارد و تکبر هم ندارد. مؤمن هم چنین است؛ نه تنها خود را از دیگران برتر نمی‌شمارد بلکه از امام رضا (ع) آموخته است که «احدی را ننگرد مگر آنکه بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.»، چون بندگان خدا را بهتر از خود می‌شمارد، به تواضع رفتارش غنی سازی می‌شود. مغرور، اما به خوی شیطانی دچار خودبرتر بینی می‌شود که نتیجه اش شکست و شکستن خود اوست. گاه چنان می‌شکند که خرده هایش را هم باید جارو کرد. مراقب مرز‌های اخلاقی باشیم حتما.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->