راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

ذخایر خونی استان در وضعیت هشدار/ کاهش پنج درصدی اهداکنندگان خون

  • کد خبر: ۱۴۶۸۵
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
ذخایر خونی استان در وضعیت هشدار/ کاهش پنج درصدی اهداکنندگان خون
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: هم اینک ذخایر خونی در این استان به دلیل کاهش مراجعه مردم به پایگاه‌های اهدای خون در وضعیت هشدار قرار دارد.
به گزارش شهرآرانیوز، مجید عبداللهی افزود: این کاهش مراجعه مردمی به دلیل سردی و برودت هواست که با ادامه این روند در روز‌های آینده پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: ذخایر خونی در وضعیت عادی تا هفت روز پیش‌بینی می‌شود که به دلیل کاهش مراجعه مردم این میزان اکنون به شدت کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: با ادامه این روند در روز‌های آینده، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

کاهش پنج درصدی اهداکنندگان خون
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار اهدا کنندگان خون گفت: ۱۴۴ هزار و ۸۲۸ نفر از فروردین ماه تا پایان آذرماه امسال به پایگاه‌های اهدای خون این استان مراجعه کرده اند که از این تعداد از ۱۰۹ هزار و ۳۹۱ نفر خون‌گیری صورت پذیرفت.
عبداللهی افزود: ۹۸ هزار و ۸۶ نفر در این بازه زمانی به پایگاه‌های اهدای خون در مشهد مراجعه کردند که از این تعداد از ۷۰ هزار و ۸۳۳ نفر خون‌گیری شد که این آمار در مقایسه با سال قبل آن پنج درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: پایگاه‌های اهدای خون در شهر مشهد شامل پایگاه امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی (تقی ­آباد) ابتدای خیابان دانشگاه، پایگاه امید واقع در نبش خیابان شیرازی سه، طبقه منهای یک مجتمع تجاری و اقامتی امید، پایگاه شهید کریمی واقع در بلوار شریعتی ۲۸ در منطقه قاسم­ آباد، پایگاه شهید قاسم سلیمانی (میلاد سابق) واقع در بلوار استقلال ۲ و پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب ۳۳ آماده دریافت خون شهروندان هستند.

استیجاری بودن ساختمان انتقال خون خراسان رضوی
نهم مرداد سال ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون ایران تاسیس و شروع به کار کرد که هم زمان با راه اندازی سازمان مرکزی در تهران، سه مرکز دیگر در شهر‌های شیراز، اهواز و مشهد نیز راه اندازی شد.
ساختمان اصلی انتقال خون خراسان که هم اینک به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تقسیم شده در ۲۲ مهرماه ۱۳۵۷ همزمان با میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) افتتاح شد، اما نکته عجیب این که با قدمتی که سازمان انتقال خون خراسان رضوی دارد هنوز ساختمانش استیجاری است.
 
نبود زیرساخت مناسب
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به نبود زیر ساخت مناسب در حوزه انتقال خون در خراسان رضوی، افزود: تجهیزات موردنیاز اداره کل انتقال خون در این استان مناسب نیست و ساخت ساختمان اداری جدید این اداره کل هم با گذشت ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد رشد داشته است که این امر سبب بروز مشکلاتی در این بخش شده است.

خراسان رضوی سومین تولیدکننده خون کشور
استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.
۱۱ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد، پنج پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد استقرار دارند.
همچنین شهرستان‌های تربت جام، خواف، درگز و کاشمر هم به مراکز خون‌گیری مجهزند.
گفتنی است؛ شرایط ویژه اهدای خون داشتن سن ۱۷ تا ۶۵ سال، برخورداری از وزن ۵۰ کیلوگرم به بالا، دارا بودن شرایط مناسب جسمی و روحی و فشارخون متعادل، مبتلا نبودن به کم خونی، فقدان پیشینه ابتلا به هپاتیت ویروسی و برخی دیگر از بیماری‌های عفونی و مشکلات مهم و جدی قلبی و ریوی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و الکلی و نیز گذشت دست کم هشت هفته از آخرین اهدای خون است.
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->