نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

نشانیِ کوچه‌های بهشت در کلامِ امام باقر (ع)

  • کد خبر: ۱۴۶۸۸۳
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
نشانیِ کوچه‌های بهشت در کلامِ امام باقر (ع)
امام باقر (ع) می‌فرماید: «سخن نیک را از هر کسی، هر چند به آن عمل نکند، فرا گیرید.»

مگر خودش عمل می‌کند که من بخواهم بشنوم و یاد بگیرم و عمل کنم؟ اگر خوب است چرا خودش به آن عمل نمی‌کند؟ این دو سؤال را نه با جواب که با یک سؤال می‌شود پاسخ داد. طلا را از میان زباله برمی داری یا می‌گذاری و می‌گذری؟ معلوم است که طلا را برمی داریم و برمی دارد هرکه بهره‌ای از عقل دارد. چنین نکند، میان او و دیوانه فرق نمی‌شود گذاشت. با کلام امام باقر (ع) هم جواب را غنی سازی کردم که می‌فرماید: «سخن نیک را از هر کسی، هر چند به آن عمل نکند، فرا گیرید.» یعنی باید سخن نیکو را نیکو شنید.

در گام بعد هم نیکو به عمل در آورد و رفتار را بدان زینت داد. پایان این خط سیر می‌شود مقام محسنین. کسانی که کار خوب را نیکو به انجام می‌رسانند. کسانی چنین نه تنها اجرشان نزد خداوند علیم و کریم و عادل محفوظ است که در زندگی هم خوشه چین مزرعه پرمحصول رفتار خود می‌شوند. عزیز می‌شوند و کلامشان هم حرمتی پیدا می‌کند که دیگران مثل نسخه شفابخش، آن را برای زندگی خود می‌پیچند. ماندن در این جایگاه هم می‌طلبد که در شباهت به معصومین (ع) هر روز پیش‌تر برویم.

سود رفتاری چنین و شکوه مشابهتی این گونه باز دنیای ما را به چنان آبادانی می‌رساند که آخرتمان را هم آباد می‌کند. در کلام همواره حدیث امام پنجم (ع) می‌خوانیم: «سه چیز از خصلت‌های نیک دنیا و آخرت است: از کسی که به تو ستم کرده است گذشت کنی، به کسی که از تو بریده است بپیوندی و هنگامی که با تو به نادانی رفتار شود، بردباری کنی.» ما اگر بتوانیم، ستم دیگری را با گذشت، پشت سر بگذاریم جلو سلسله شدن و تکرار زشتی را گرفته ایم. این بهترین نیکی در حق ستمکار و جامعه و خود ماست.

اجازه ندهیم بعد از تولد یک زشتی، رحم جامعه به زشتی مکرر باردار شود. ادامه این کلام هم ما را به «صله رحم» می‌خواند با کسی که تیغ در میان خویشاوندی نهاده است. ما اگر در روابط خویشاوندی چنین کنیم نتیجه اش را در زندگی خواهیم یافت و اگر «رحم» را کلان‌تر از روابط خونی، در گستره جامعه و کشور ببینیم، به وحدت خواهیم رسید که راز بهروزی ملی است. این وحدت را هم با بردباری مراقبت کنیم حتی اگر صدا‌هایی بشنویم که به نادانی تلخ گویی می‌کنند. ما کلامی را بر زبان آوریم که حلاوت افزاست. این منطق امام باقر (ع) است که دنیا را بهشت می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->