اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کال زرکش مشهد در مسیل نابسامانی!

  • کد خبر: ۱۴۷۰۱۸
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کال زرکش مشهد در مسیل نابسامانی!
معاون امور عمرانی فرماندار مشهد گفت: باید پل تعریف شده برای کال زرکش مشهد تا دهه فجر به اتمام برسد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ داستان سامان دهی کال زرکش قصه امروز و دیروز نیست. طول کال زرکش بیشتر از دو کیلومتر است، اما برنامه سامان دهی این کال مدت هاست که در محدوده سه روستای چهل حجره، صیدآباد و امیرآباد در گل ولای وعده‌ها گیر کرده است.
کال زرکش یکی از همان مکان‌های بحرانی و مسئله دار شهر است که وضعیتش از مدت‌ها پیش رو به وخامت بود، اما توجه چندانی به آن نمی‌شد. تقریبا همه حاشیه و بستر کال با ساخت وساز‌های غیرمجاز اشغال شده و حتی با فاصله کمی از این بستر، برای روستا‌های هم جوارش هم راه دسترسی کشیده شده است. تخلیه غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی در بستر این مسیل باعث شده است مسیر عبور آب با زمین هم سطح شود و با بارندگی شدید، آب به داخل خانه‌های مردم بیفتد.

زرکش در مسیل نابسامانی

سامان دهی کال زرکش، دیوارکشی ساحلی، ایجاد فضای سبز در حاشیه کال و البته چاره اندیشی برای معضل معتادان متجاهری که در حاشیه کال دیده می‌شوند، ازجمله مطالبات مردم این ناحیه در سال‌های متمادی بوده که هنوز به سرانجام نرسیده است.
وارد محدوده کال زرکش که می‌شویم، منطقه کاملا برایمان آشناست. معمولا هرچندسال یک بار پای مسئولان به این قسمت از شهر باز می‌شود و سرتیتر رسانه‌ها و جراید هم قرار می‌گیرد، اما سرعت لاک پشتی پیشرفت پروژه‌ها در کال زرکش، باعث گله مندی ساکنان اطراف کال شده است.

خداکند باران نبارد!

یکی از اهالی روستای چهل حجره درباره آنچه در حاشیه کال زرکش پس از باران‌های سیلابی اخیر اتفاق افتاد، می‌گوید: با بارش برف اخیر، یک بار دیگر اوضاع کال زرکش برای ما همسایگان این کال بحرانی شد. پس از بارش باران و برف مشکلات چنان زیاد می‌شود که حتی گاهی در پایین دست کال سبب اختلال در رفت وآمد مردم اطراف می‌شود. خواهش می‌کنیم مسئولان رسیدگی کنند.

انباشت زباله و شیوع سالک

خانم شکوری یکی دیگر از ساکنان این منطقه است. او می‌گوید: اینجا زباله‌ها به حال خود رها می‌شوند. بوی تعفن انباشت زباله‌های فسادپذیر که با زباله‌های خشک درهم آمیخته می‌شود، فضای مشمئزکننده‌ای ایجاد می‌کند. تا کی باید شاهد وعده‌های مسئولان باشیم؟
او ادامه می‌دهد: در آغاز عملیات اجرایی قرار شد پیش از زمستان امسال پروژه‌ها به پایان برسد، ولی هنوز به نیمه راه هم نرسیده است. چرا کار‌ها به کندی پیش می‌رود؟

نامساعدبودن راه‌ها

آقای زمانی که از ساکنان این منطقه است، با اشاره به راه کم عرض عبور خودرو‌ها می‌گوید: با هربار عبور هم زمان یک کامیون و خودرو سواری از مقابل هم، به علت عرض کم راه، یکی از دو خودرو مجبور است مقداری فرمان را به سمت شانه خاکی جاده بچرخاند تا از بروز حادثه جلوگیری کند.
شهسوار یکی دیگر از اهالی است که می‌گوید: کال زرکش با وجود زمین‌های رهاشده زیادی که دارد، حتی یک متر فضای سبز یا بوستان محلی برای بازی کودکان ندارد. او ادامه می‌دهد: اینجا به نوعی به منطقه آزاد تبدیل شده است. زیرا با گذشت این همه سال و با وجود این همه طرح‌های تفصیلی و جلسات متعدد، هنوز تکلیف کال زرکش مشخص نیست. به راستی که اینجا منطقه آزاد است، اما برخلاف همه مناطق آزاد که مملو از امکانات و رفاهیات است، اینجا فقر و نبود امکانات بیداد می‌کند. اینجا منطقه آزاد جولان مشکلات است.

اولتیماتوم فرماندار به متولیان پروژه کال زرکش

همه این گلایه‌ها باعث شد تا فرماندار مشهد تصمیم بگیرد بار دیگر از وضعیت و روند اجرای پروژه‌های نیمه تمام و اجراشده در این منطقه بازدید کند. محسن داوری با ابراز گلایه از سرعت اجرای پروژه و مشکلات ایجادشده برای شهروندان و وضعیت ترافیکی منطقه در کال زرکش می‌گوید: روند اجرایی بسیار کند است. بر این اساس متولیان پروژه (آب منطقه ای، بنیاد مسکن، مشاور، پیمانکار) به پایان بخشی عملیات اجرای پل در بهمن امسال موظف اند.

کال زرکش، معضلی برای شهر

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد نیز در این بازدید به خبرنگار ما می‌گوید: کال زرکش یکی از معضلات شهر مشهد است. این کال مشکلاتی اعم از مسائل بهداشتی و راه و جاده و لای روبی مسیل سیلاب‌ها دارد، به طوری که حتی با پنج میلی متر بارندگی، رفت وآمد برای روستاییان با مشکل روبه رو می‌شود. مهدی برامکی ادامه می‌دهد: رفع این مشکلات در حوزه آبی از وظایف آب منطقه‌ای استان است، اما با توجه به کمبود اعتبارات برای سامان دهی کال زرکش، مجبور شدیم از کمک بقیه دستگاه‌های اجرایی هم استفاده کنیم. او توضیح می‌دهد: پروژه کال زرکش در سه گام تعریف شده است؛ در گام اول تعهدات شهرداری است که بر اساس آن مسئولیت ساخت دیوار ساحلی، کف و دیواره بتنی حدود دو کیلومتر از این مسیل ده کیلومتری به عهده این دستگاه است. شهرداری مشهد تاکنون اقدامات مؤثری در حوزه بهسازی مسیل‌ها انجام داده است. البته هنوز عملیات عمرانی بهسازی راه‌ها به پایان نرسیده است و از تعهدشان عقب ترند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد ادامه می‌دهد: گام دوم این پروژه عمرانی که به طرح ساخت بوستان خطی انجامید، به بنیاد مسکن واگذار شده و تاکنون عملیات به خوبی انجام شده است.

آزادسازی زمین‌ها پس از اجرای پروژه

برامکی درباره مسئله زمین‌های مازاد بر بستر در این پروژه اظهار می‌کند: پس از اجرای پروژه، دیگرزمین‌های بستر کال زرکش آزاد می‌شود و طبق قانون در قالب اجاره نودونه ساله در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم در قالب بوستان و فضای عمومی از آن استفاده کنیم.
او ادامه می‌دهد: ساخت این بوستان در گام دوم طرح پیش بینی شده است تا زمین‌های مازاد بر بستر به بوستان خطی تبدیل شود.
برامکی می‌گوید: هم اکنون مطالبه ما از دولت و شرکت آب منطقه‌ای این است که املاک و بنا‌هایی را که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی در حریم و زمین‌های مازاد بستر ساخته شده است، تخریب و آن زمین‌ها را رفع تصرف کنند و در اختیار شهرداری قرار بدهند تا بتوانیم از آن استفاده عمومی مناسبی کنیم.

اختصاص اعتبار ۲۰میلیارد تومانی

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد می‌گوید: شهرداری در ابتدای توس ۹۷ که چند راه روستایی را دربرمی گیرد، بهسازی راه‌ها را تکمیل کرده است. در اعتبارات سفر رئیس جمهور ۲۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کرده است و طبق قولی که بنیاد مسکن داده است، باید پل تعریف شده تا ماه آینده و در دهه فجر به پایان برسد. برامکی بیان می‌کند: در گام سوم، کال زرکش که از نخاله‌های ساختمانی پر شده بود و هدایت آب به مسیل اصلی کشف رود دچار مشکل می‌شد، با کمک و همیاری دهیاران با عرض ۲۵ متر در مسیر بازگشایی شد. این مسئله باعث شد در بارش‌ها مشکل تجمع سیلاب نداشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->