تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

فعالیت زنان در چند نهاد کمک رسان در افغانستان از سر گرفته شد

  • کد خبر: ۱۴۷۱۲۹
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
فعالیت زنان در چند نهاد کمک رسان در افغانستان از سر گرفته شد
برخی رسانه‌های داخلی افغانستان اعلام کردند، طالبان که از اواخر سال گذشته کار کردن را برای زنان ممنوع کرده، به زودی به آنها اجازه همکاری با نهادهای غیردولتی را که خواستار حضور آنها هستند، خواهد داد.

به گزارش شهرآرانیوز به نوشته روزنامه عربی۲۱، چند روز قبل سه نهاد غیردولتی پس از گرفتن تضمین‌هایی از مقامات طالبان درباره اینکه زنان می‌توانند به فعالیت‌های خود در حوزه بهداشت ادامه دهند، فعالیت‌ خود را در افغانستان به شکل جزئی با مشارکت کارمندان زن از سر گرفتند.

وزارت اقتصاد افغانستان ۲۴ دسامبر گذشته اعلام کرده بود که به دلیل شکایت‌های جدی از رعایت نشدن حجاب، زنان افغان اجازه کار در نهادهای غیردولتی را ندارند.

بلافاصله چند نهاد غیردولتی از جمله کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، کودکان را نجات دهید (Save the Children) و سازمان CARE اعلام کردند، در اعتراض به این تصمیم فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف می‌کنند.

اما این نهادها چند روز قبل در برخی مناطق کمک‌رسانی در دو حوزه بهداشت و غذا را با حضور کارمندان زن خود از سر گرفتند.

سمیره سید رحمان، مسؤول کمیته بین‌المللی نجات به خبرگزاری فرانسه گفت: فعالیت‌هایمان در حوزه بهداشت را در چهار منطقه با کارمندان زن از سر می‌گیریم.

 این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد، به رایزنی‌ها با مسؤولان منطقه برای ازسرگیری فعالیت‌های بهداشتی و غذایی در دیگر مناطق ادامه می‌دهیم.

طبق اعلام وزارت اقتصاد افغانستان، حدود ۱۲۶۰ نهاد غیر دولتی در این کشور فعالیت داشته و هزاران زن در پست‌های مهم چه در برنامه‌های امدادرسانی غذا و چه در حوزه‌های بهداشت و آموزش به کار گرفته شده‌اند.

سازمان "کودکان را نجات دهید" در بیانیه‌ای تاکید کرد که فعالیت‌های خود را در حوزه بهداشت ازسر گرفته است.

این سازمان گزارش داد، تضمین‌های روشن و قابل اطمینانی را از مسؤولان مربوطه در این رابطه دریافت کردیم که کارمندان خانم ما در امنیت خواهند بود و می‌توانند کار خود را بدون مانع انجام دهند.

همچنین سازمان CARE در بیانیه‌ای تاکید کرد که فعالیت‌های بهداشتی و غذایی خود در افغانستان را با کارمندان آقا و خانم از سر می‌گیرد.

عبد الرحمان حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان گفت: نهادهای غیردولتی فعال در حوزه بهداشت با حضور کارمندان خانم فعالیت دارند، ما به آنها برای کمک به کودکانی که از سوء تغذیه زنج می‌برند و دیگر زنان در حوزه خدمات بهداشتی نیاز داریم.

حبیب افزود: همه آنها مطابق ارزش‌های دینی و فرهنگی کار می‌کنند.

دو مسؤول اظهار کردند، مذاکرات با مسؤولان برای موافقت با فعالیت زنان در دیگر حوزه‌ها از جمله آموزش، آب و فاضلاب و توزیع غذا ادامه دارند.

یکی از مسؤولان حوزه امدادرسانی‌ها که با یک نهاد غیردولتی خارجی همکاری دارد و نمی‌خواهد هویتش فاش شود، گفت: امیدوارم به زودی دستورالعمل‌های جدیدی صادر شوند.

یک کارمند دیگر حوزه امدادرسانی‌ها که به شرط عدم افشای نامش گفتگو کرد، گفت: احتمالا مسؤولان دیگر بخش‌ها را به صورت انتخابی برای زنان باز می‌کنند.

او افزود: وزارت اقتصاد دلایل این امر را بررسی خواهد کرد و در صورتی که به توافقی دست یابد، از نهادهای غیردولتی خواهد خواست شرایط کار مناسبی را برای کارمندان زن فراهم کند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ محدودیت‌هایی برای زنان افغان اعمال شدند که باعث شدند آنها از زندگی عمومی دور نگه داشته شوند، مقطع دبیرستان برای دختران ممنوع شده و بسیاری از زنان از کار در نهادهای دولتی منع شدند.

سازمان ملل جمعه اعلام کرد، امینه محمد، معاون دبیرکل این سازمان در سفری به قندهار، نگرانی خود را از موارد نقض حقوق زنان در افغانستان به مقامات طالبان ابراز داشت.

امینه محمد پس از دیدار با مسؤولان طالبان در کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد، پیام من بسیار روشن بود، در حالی که معافیت‌های مهم داده شده را به رسمیت می‌شناسیم، اما این محدودیت‌ها آینده‌ای را به زنان و دختران افغان ارائه می‌کند که در آن در خانه‌های خود حبس هستند و حقوقشان نقض می‌شود و جامعه از خدمات آنها محروم است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->