هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان در مشهد افتتاح شد + فیلم

  • کد خبر: ۱۴۷۴۰۲
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان در مشهد افتتاح شد + فیلم
آیین افتتاح هفدهمين نمايشگاه بين المللي دام، طيور و آبزيان در محل دائمی نمايشگاه بين المللی مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این نمایشگاه با حضور گسترده مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان برگزار می‌شود و شرکت‌های توانمند داخلی آخرین دستاورد‌ها و تولیدات خود را از تاریخ ۵ لغایت ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ به نمایش می‌گذارند.  

این نمایشگاه با حضور استاندار خراسان رضوی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست شهرداری مشهد مقدس و نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افتتاح شد.

 
در این نمایشگاه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده تجهیزات مکانیزه حضور داشتند و بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این شرکت‌ها به لحاظ تکنولوژیکی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند و حتی در زمینه‌های صادراتی نیز فعالیت دارند. با این حال اصلی‌ترین دغدغه این شرکت‌ها نه حمایت بلکه کاهش سنگ‌اندازی‌ها در پیش پای‌شان است.
 
ماشین‌آلات دامداری ایران شانه به شانه خارجی‌ها می‌زند

یک تولیدکننده ماشین‌آلات دامداری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان حمایت‌های خوبی برای تولید محصولات خویش دریافت می‌کنیم. با توجه به صنعتی شدن دامداری‌ها در ایران، ماشین‌آلات نیز باید روز به روز به این سمت حرکت کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماشین‌آلات تولیدی ما با کشور‌های خارجی برابری می‌کند و به لحاظ تکنولوژیکی اصلا فاصله‌ای با نمونه‌های خارجی ندارد، گفت: هم‌اکنون به کشور‌های ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و افغانستان صادرات داریم. به تازگی نیز کشور عراق به عنوان یک مقصد جدید صادراتی به خریداران محصولات ما پیوسته است.

این تولیدکننده ماشین‌آلات دامداری اضافه کرد: در مجموع حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود و این حمایت‌ها موجب شده از رقبای خارجی بالاتر بایستیم.

کاهش قدرت خرید دامدار آنان را از خرید تجهیزات مکانیزه منصرف می‌کند

یک تولیدکننده تجهیزات اتوماتیک مرغ‌داری با گلایه از کاهش حمایت‌های دولت از فعالان عرصه دام و طیور عنوان کرد: از زمانی که در کشور ارز دولتی از روی محصولات کشاورزی برداشته شد، از قدرت خرید کشاورز و دامدار نیز خیلی کاسته شد. علی‌رغم اینکه تجهیز مرغ‌داری‌ها به این تجهیزات به بهره‌وری انرژی آنان کمک زیادی می‌کند، اما به دلیل کاهش قدرت خرید دامدار، خرید چنین تجهیزاتی در اولویت نیست. به همین دلیل است که عمدتا به سمت بازار‌های خارجی رفته‌ایم.

وی اضافه کرد: اغلب دستگاه‌هایی که در حال حاضر تولید کرده‌ایم، به لحاظ تکنولوژیکی خریداران زیادی در سطح منطقه دارد.

این فعال بازار صنایع و ماشین‌آلات دامپروری با بیان اینکه ما خیلی حمایت زیادی از دولت دریافت نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار کشور‌های اطراف را ترکیه در اختیار گرفته چرا که دولت این کشور حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگانش دارد.

وی افزود: در کنار این‌ها خیلی اوقات به راحتی نمی‌توان مواد اولیه خریداری کرد. زمانی که دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند، بسیاری از تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها این مواد را دپو می‌کنند و آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

اگر تولیدکننده را اذیت نکنند، نیازی نیست از وی حمایتی هم داشته باشند

یکی دیگر از تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنایع غذایی حاضر در نمایشگاه درباره وضعیت بازار چنین تجهیزاتی بیان کرد: ما مشتری داریم، ولی نوساناتی نظیر نوسان نرخ دلار و مشکلاتی مثل قطعی گاز و برق و... برای ما مشکل ایجاد می‌کند. نیاز داخل به این دستگاه‌ها زیاد است و اگر سطح تولیدات به اندازه کافی برسد، احتیاجی به واردات هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما هیچ حمایتی دریافت نمی‌کنیم و البته نیازی هم به آن نیست. اگر تولیدکننده را اذیت نکنند، احتیاجی نیست از وی حمایتی هم داشته باشند. ما از طراحی تا ساخت محصولات را خودمان انجام می‌دهیم و قیمت‌های‌مان ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است؛ منتهی تنها گرفتاری ما پاسخگویی به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی است.

نبود حمایت‌ها رغبت مرغداران تخم‌گذار را به فعالیت کاهش داده است

سیدحسین موسوی‌نژاد، مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی، در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه خراسان رضوی دومین تولیدکننده تخم مرغ کشور به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: این استان روزانه حدود ۴۲۰ تن تولید دارد. همچنین مصرف روزانه تخم مرغ در استان حدود ۲۰۰ تن است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت تخم مرغ به عنوان پایه مواد پروتئینی در جهان شناخته می‌شود. سرانه مصرف این ماده غذایی در کشورمان ۱۴.۵ کیلو برای هر نفر است و لازم است با فرهنگسازی این سرانه را افزایش داد. در حال حاضر ظرفیت پرورش مرغ تخم‌گذار در استان ۱۱.۵ میلیون قطعه است، ولی به دلیل نبود توجیه اقتصادی برای تولیدکننده هم‌اکنون با ۸.۵ میلیون ظرفیت کار می‌کنیم.

موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما جلوگیری از صادرات تخم مرغ بوده است؛ این در حالی است که خراسان رضوی با افغانستان مرز مشترک دارد و می‌تواند بخش زیادی از نیاز این کشور را تامین کند. بعد از صنعت نفت و پتروشیمی، بیشترین سرمایه‌گذاری ملی در حوزه طیور انجام شده است؛ اگر مسئولان تصدی‌گری‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند، این امکان وجود دارد که تولید تخم مرغ در استان تا ۲ برابر افزایش یابد.

مدیر عامل مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی درباره وضعیت کنونی بازار تخم مرغ عنوان کرد: در حال حاضر تخم مرغ زیر قیمت مصوب دولت عرضه می‌شود. وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام حمایت از مرغدار است، اما این حمایت را دریافت نکرده‌ایم. استان ما ماهانه ۶۰۰۰ تن مصرف تخم مرغ دارد که لازم است که حداقل ۳۰۰۰ تن ذخیره تخم مرغ در استان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه داستان تکراری قیمت‌ها همیشه وجود داشته و عرضه تخم مرغ با این قیمت‌ها توجیهی ندارد. این زنگ خطری که امروز اعلام می‌شود، ۶ ماه آینده اثر خود را نشان خواهد داد، چون پرورش مرغ تخم‌گذار ۶ ماه زمان می‌برد. امروز مرغدار رغبتی به تولید ندارد و لازم است قیمت‌ها را توجیه‌پذیر کرد تا نه به حق مصرف‌کننده و نه در حق تولیدکننده اجحاف نشود.

حمایت‌های مدیریت شهری از شرکت‌های دانش‌بنیان

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، با حضور در این نمایشگاه طی گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد در هر زمینه‌ای که برپا می‌شود، نمایشگاه‌های خوبی برگزار کرده است. نمایشگاه دام و طیور نیز توانمندی شرکت‌های داخلی را نشان می‌دهد که نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان ما فعالیت‌های خوبی در تهیه و تولید خوراک دام دارند و موجب شکل‌گیری اتفاقات خوبی شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر این شرکت‌ها مورد حمایت قرار گیرند و بتوان آن را به‌روزتر کرد، شرایط بهتری خواهند داشت. البته به لحاظ مالی نیز باید از این شرکت‌ها حمایت کرد. این شرکت‌ها از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا بهره‌وری تولیدات را بیش از پیش افزایش و در عین حال هزینه‌های مربوط به تولید را برای تولیدکننده کاهش دهند.

حاجی‌بگلو عنوان کرد: مدیریت شهری ارتباط زیادی با این حوزه ندارد، ولی قطعا از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این زمینه در سطح مشهد فعالیت می‌کنند، حمایت خواهد داشت؛ به طور مثال مصوبه‌ای در شورا داشتیم که شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت هزینه‌های پروانه، عوارض ساختمانی، پسماند و آتش‌نشانی معاف شوند.

بخش کشاورزی استان شاهد تولیدات خوبی از نظر دانش‌بنیان بوده است

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز درباره ارزیابی خود از برگزاری هفدهمین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان در مشهد بیان کرد: طی بازدیدی که از این نمایشگاه داشتم، در بخش‌های مختلف خوراک و صنایع مربوط به دام در حوزه دانش‌بنیان اتفاقات خوبی افتاده بود.

وی ابراز امیدواری کرد، امید است با این نگاهی که به موضوع کشاورزی به صورت عام وجود داشته و امنیت غذایی را برای جامعه ما به دنبال دارد، از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان و همراهی وزارت جهاد کشاورزی بتوان امنیت غذایی را برای استان و کشور تامین کرد.

رونق‌بخشی به عرصه دام و طیور با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی توسعه خواهد یافت

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به بازدیدی که سال قبل از نمایشگاه دام و طیور مشهد داشت، گفت: امسال نمایشگاه دام و طیور به شکل کاملتری برگزار شد. این نمایشگاه با ۷۲۰۰ متر مساحت و ۱۲۰ شرکت برپا شده و شاهد حضور میهمانانی از کشور‌های خارجی نیز بوده است؛ این موضوع بعد بین‌المللی این نمایشگاه را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این دوره برخی صنعتگران از نسل چهارم کارخانجات خوراک دام و طیور خود رونمایی کردند که از هوش مصنوعی برای مدیریت مجموعه بهره می‌برد. این نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان بیکار ننشسته و اقدامات خوبی داشته‌اند.

دماوندی‌نژاد تصریح کرد: وزارت کشاورزی و دولت در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها برنامه جدی دارد و خواهد داشت. باید توجه داشت رونق‌بخشی به عرصه دام و طیور با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی توسعه خواهد یافت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->