راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

صدای ما را بشنوید

  • کد خبر: ۱۴۷۶۰۹
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
صدای ما را بشنوید
اهالی جاهدشهر در تریبون مردمی شهرآرا خواستار رفع مشکلات زیرساختی و خدماتی محله‌شان شدند.

سیدمهرداد امیر کلالی | شهرآرانیوز؛ جاهدشهر محله‌ای نوپا با قدمتی سی ساله است! سه دهه پیش اولین ساکنان این محله کارمندان جهادسازندگی بودند که خانه هایشان را در محدوده جاهدشهر بنا کردند و به اذعان همین نخستین ساکنان، گویا در این محله از ابتدای شروع روند ساخت وساز کاربری‎ هایش قابل تشخیص و تمایز بوده است. همین اتفاق باعث شده است که این محله از لحاظ فضای آموزشی و سرانه فضای سبز، وضعیت مناسبی داشته باشد. با این حال که سبقه این محله در بین محلات دیگر منطقه ۱۲ مشهد بیشتر است، اما در شرایط فعلی با مشکلاتی دست وپنجه نرم می‌کند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهری است.

در تریبون مردمی این هفته به جاهدشهر می‌رویم تا با اهالی درباره مشکلات محله گفتگو کنیم. طبق اطلاع رسانی قبلی، وعده دیدار ما پارک نیایش واقع در میدان بوستان است. اهالی یک به یک از راه می‌رسند و به ترتیب اولویت مطالبات و گلایه‌های خود را مطرح می‌کنند.
بیشتر مشکلات محله نیز شامل مزاحمت‌های ترافیکی پنجشنبه بازار، تعطیلی نانوایی‌ها در روز پنجشنبه، لزوم اصلاح هندسی میدان گلستان و درخواست تسهیلات برای افزایش تعداد سقف برای ساخت وساز‌ها بود.

تعطیلی نانوایی‌های محله در روز پنجشنبه

خانم یوسفی در این تریبون مردمی با انتقاد از نحوه فعالیت نانوایی‌ها می‌گوید: دو نانوایی با آرد دولتی در این محله فعالیت دارند که هر دو در روز پنجشنبه تعطیل هستند. او می‌افزاید: نانوایی‌های دیگری نیز در این محله با آرد آزادپز مشغول به کار هستند که قیمت نان آن‌ها برای تعداد زیادی از خانواده‌ها مقرون به صرفه نیست. اتحادیه نانوایی‌ها باید تعطیلی یکی از دو نانوایی با آرد دولتی را در یک روز دیگر تعیین کند.

درخواست افزایش تعداد سقف برای ساخت وساز

صفایی، یکی دیگر از اهالی، با بیان اینکه خانه‌های این محله قدمت بیست یا سی سال به بالا دارند و نیاز به ساخت وساز دوباره و نوسازی برای ساختمان‌های قدیمی مشهود است، توضیح می‌دهد: مالکان این خانه‌های قدیمی تمایل دارند که با ساخت وساز در همان زمین منزلشان، خانه کلنگی را بکوبند و در ازای آن آپارتمان سه یا چهار طبقه بسازند. او بیان می‌کند:، اما درحال حاضر برای این محله شهرداری، فقط دوطبقه بالای پیلوت را اجازه ساخت می‌دهد. این شهروند ادامه می‌دهد: شهرداری مشهد باید تسهیلاتی در اختیار ساکنان این محله قرار دهد یا حداقل اجازه ساخت بیش از دوطبقه را مجوز دهد تا تغییری در نما و زیبایی این محله ایجاد شود.

مزاحمت ترافیکی پنجشنبه بازار

قاسمی فر یکی دیگر از شهروندان است که در این گپ وگفت ما را همراهی می‌کند. با این شهروند به زمین پنجشنبه بازار می‌رسیم. او می‌گوید: در روز‌های پنجشنبه از صبح تا شب، شدت ترافیک و پارک خودرو‌ها جلو درب منازل اهالی چنان زیاد است که خیلی از ساکنان اطراف پنجشنبه بازار از این محله درکل جابه جا شده اند.
او می‌افزاید: اقدام شهرداری برای ایجاد پنجشنبه بازار مفید است؛ اما شهرداری وقتی فضایی را آماده می‌کند باید زیرساخت آن را هم فراهم کند، یعنی باید فکری به حال پارکینگ این بازار بشود تا مزاحمتی برای همسایگان نداشته باشد و البته نظافت بعد از تعطیلی بازار نیز به درستی انجام شود.

لزوم اصلاح هندسی میدان گلستان

در ادامه همراه طالبیان از قدیمی‌های محله، به سمت میدان گلستان در نزدیکی بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی می‌رویم. این عضو شورای اجتماعی محله با بیان اینکه این میدان دید مناسبی برای تردد خودرو‌ها ندارد، می‌گوید: چندین راه ورودی و خروجی میدان گلستان طوری طراحی شده که هر فردی وارد این میدان می‌شود، در انتخاب مسیر دچار سردرگمی می‌شود و همین معضل بار‌ها باعث تصادف شده است.
او ادامه‌ می‌دهد: سال گذشته، پیمانکار شهرداری برای بررسی و مطالعات بازسازی این میدان با اهالی وارد مذاکره شد، اما تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

پست بانکی که خانه مسکونی شده است!

با این نماینده مردم محله به سمت دیگری در خیابان بوستان می‌رویم. طالبیان ساختمان پست بانک را نشان می‌دهد و می‌گوید: سال‌ها پیش که کاربری زمین‌های محله مشخص شد، این زمین برای شعبه پست بانک تعیین شد و ۱۰ سال پیش ساختمانی یک طبقه در این زمین احداث شد و همان طور که مشاهده می‌کنید از آن سال تاکنون یک نگهبان در این محل زندگی می‌کند.
او می‌افزاید: بار‌ها از شعبه مرکزی پست بانک پیگیری کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. همان طور که مشاهده می‌کنید این ساختمان کاملا شبیه ساختمان مسکونی است.

محله کلانتری ندارد

مروی یکی دیگر از معتمدان محله، زمینی را در کنار همین ساختمان پست بانک به ما نشان می‌دهد و بیان می‌کند: در همان زمان کاربری این زمین برای کلانتری جاهدشهر مشخص شد، اما طی یک سال اخیر، اسکلت بندی در این زمین احداث شد که متوجه شدیم فراجا قصد دارد در این زمین مجتمع آموزشی و فرهنگی احداث کند و این برخلاف آن کاربری تعریف شده اولیه است. این محله کلانتری ندارد و یک نهاد امنیتی نیاز دارد که متأسفانه تاکنون وجود و استقرار کلانتری در این محله بر زمین مانده است. او با اشاره به نصب دکل مخابراتی در پارک نیایش می‌گوید: چندسال پیش این دکل کنار مسجد امام خمینی (ره) نصب شد. همین دکل‌ها در نقاط دیگر شهر، زیباسازی شده، ولی این دکل زیباسازی نشده است.

علائم ترافیکی میدان گلستان نصب می‌شود

به دنبال پیگیری پاسخی برای مطالبات شهروندان درباره اصلاح هندسی میدان گلستان، با سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ارتباط می‌گیریم. نازیلا اسدی، مدیر روابط عمومی این سازمان، می‌گوید: در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۹ نامه اصلاح هندسی به شهرداری منطقه۱۲ ارسال شده که در این طرح تابلو‌های لازم و مسدودشدن یک مسیر دیده شده است و برای اجرای طرح، چگونگی و زمان اجرا را باید از شهرداری منطقه۱۲ پیگیری کنید.

به سراغ معاون فنی اجرایی شهردار منطقه ۱۲ مشهد می‌رویم و اصلاح هندسی میدان گلستان را جویا می‌شویم. مهدی حسین‌زاده بیان می‌کند: باتوجه به بازدید از محل، ظرف چهارده روز آینده برای تکمیل و رفع نقص تابلو و علائم ترافیکی میدان گلستان اقدام می‌شود. او درباره مجوز افزایش تعداد سقف ساخت وساز‌های محله می‌افزاید: هرگونه پاسخگویی با طرح تفصیلی مصوب آبان ماه ۱۴۰۱ پس از ابلاغ خواهد بود. در دهه جدید تراکم طرح یادشده افزایش یافته است.

زیباسازی دکل مخابراتی در اوایل سال آینده

برای مشخص شدن مالکیت دکل مخابراتی پارک نیایش، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان می‌گوید: همه دکل‌ها متعلق به مخابرات نیست و برخی از آن‌ها در دست شهرداری است. از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد که پیگیر می‌شویم؛ وحید رهبر، مدیر روابط عمومی این سازمان، بیان می‌کند: دستک‌های این پروژه ساخته شده است و زیباسازی دکل در اوایل سال آینده انجام می‌شود.

جانمایی پنجشنبه بازار منوط به تحویل زمین جدید

رئیس اداره سامان دهی مشاغل غیررسمی سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد درباره جانمایی جدید پنجشنبه بازار توضیح می‌دهد: اگر شهرداری منطقه ۱۲ زمین مناسبی برای پنجشنبه بازار بدهد، بازار منتقل می‌شود. این بازار از سال ۱۳۸۶ فعالیت دارد و بیشتر اهالی محله از وجود بازار راضی هستند، اما اگر خودرو غرفه دار، جلو درب منازل همسایگان پارک شود و به ما گزارش دهند، قطعا با آن غرفه دار برخورد می‌کنیم. جواد حبیبی ادامه‌ می‌دهد: بر اساس گلایه شهروندان برای نظافت بهتر پنجشنبه بازار، پیمانکار آن عوض شد.

تغییر روز تعطیلی نانوایی‌ها

مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، هم درباره جابه جایی روز‌های تعطیلی دو نانوایی با آرد دولتی می‌گوید: بازرس برای محله جاهدشهر اعزام می‌شود و از صاحبان نانوایی‌ها در اتحادیه دعوت می ‎شود تا روز تعطیلی یکی از آن‌ها تغییر کند تا خدمت رسانی به مردم انجام شود.

هیچ راه ارتباطی با پست بانک وجود ندارد!

مطالبات و مشکلات این محله یکی دو تا نیست. برای پیگیری سرانجام ساختمان پست بانک چندین بار با شماره سرپرستی استان برای این بانک تماس می‌گیریم، ولی متأسفانه هیچ اپراتوری پاسخگو نیست. در ادامه شماره‌ای از بانک مرکزی برای ارتباط با سرپرستی پست بانک پیدا می‌کنیم که این شماره ثابت نیز بعد از بار‌ها تماس به روی فاکس خودکار می‌رود. همه این اتفاقات درحالی است که سایت مرکزی پست بانک نیز از دسترس خارج است و به نوعی هیچ راه ارتباطی با پست بانک مرکزی وجود ندارد.
درعین حال موضوع تعیین تکلیف زمین کلانتری و اینکه بالأخره جاهدشهر دارای کلانتری می‌شود یا خیر نیز بعد از چندین بار تماس و ارسال درخواست خبرنگار ما از سوی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی بی پاسخ باقی می‌ماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->