شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

تناقض گزارش بانک جهانی با واقعیت وضعیت اقتصادی مردم افغانستان

  • کد خبر: ۱۴۸۰۱۹
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
تناقض گزارش بانک جهانی با واقعیت وضعیت اقتصادی مردم افغانستان
بانک جهانی در حالی از رشد، ثبات نرخ تورم و میزان افزایش صادرات افغانستان گزارش داده است که به گفته اداره هماهنگ کننده سازمان ملل متحد بخش زیادی از مردم افغانستان با مشکلات اقتصادی دست در گریبان هستند.

سید زمان حسینی | شهرآرانیوز؛ بانک جهانی در حالی از رشد، ثبات نرخ تورم و میزان افزایش صادرات افغانستان گزارش داده است که به گفته اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل در هفته‌های اخیر طالبان با ممنوع نمودن کار زنان در موسسات خارجی و غیردولتی سبب تشدید فقر در افغانستان شده‌اند و به دنبال این محدودیت بسیاری از این موسسات فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان سبب شد، سایه این خروج بر معیشت مردم این کشور سنگینی کند. اما بانک جهانی در گزارشی تازه اعلام نموده نرخ تورم در افغانستان کاهش پیدا کرده و ارزش  افغانی در برابر ارزهای خارجی ثبات پیدا کرده است.

در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده که جمع‌آوری جدی مالیات از سوی طالبان در سال ۲۰۲۲ منجر به افزایش درآمد حکومت طالبان شده است .

بانک جهانی که گفته می‌شود از نزدیک شرایط اقتصادی افغانستان را زیر نظر دارد در گزارش تازه خود شاخص‌های کلیدی اقتصاد بحران زده افغانستان را ارزیابی کرده است.

براساس گزارش بانک جهانی نرخ تورم در افغانستان به روند نزولی خود ادامه داده و تورم سالانه در نوامبر ۲۰۲۲ در اوج خود یعنی ۳/۱۸ اعلام شده بود که در این رقم در حال حاضر ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

حفظ ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی

در مورد حفظ ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی نیز گزارش داده شده که کمک‌های نقدی که به صورت هفتگی به مبلغ  میلیون دلار به کابل می‌رسد، نقشی به سزا در حفظ ارزش افغانی داشته است. طالبان از طریق تبدیل این دلارها به افغانی، ارزش افغانی را در حد قابل قبولی حفظ کرده‌اند.

در مورد پرداخت معاش و حقوق کارمندان نیز بانک جهانی گزارش داده طالبان هم اکنون قادر به پرداخت به موقع حقوق کارمندان خود هستند.

به گفته این نهاد پولی بین المللی جمع‌آوری عواید و مالیات از سوی ادارات مربوطه طالبان جدی است و از ۲۲ مارچ تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ به ۱۳۵.۹ میلیارد افغانی (معدل ۱.۵۴ میلیارد دلار) رسیده است.

دو برابر شدن صادرات افغانستان

صادرات افغانستان نیز تا نوامبر ۲۰۲۲ از مرز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گذشته شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش  به افزایش نرخ صادرات در توییتی نوشت: «گزارش تازه بانک جهانی نشان می‌دهد که در ۹ ماه گذشته سال ۲۰۲۲ میلادی صادرات افغانستان به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارتقاء داده است. بانک جهانی در گزارش خود اضافه کرده است که همچنان نرخ موادغذایی و نفتی نیز در افغانستان کاهش یافته است این در حالی است که در ۲۰ سال اشغال با تلاش‌ها و امکانات فراوان صادرات افغانستان تحت اداره کابل از ۸۰۰ میلیون بیشتر نمی‌شد.»

در حالی که نهاد معتبری، چون بانک جهانی از رشد اقتصادی افغانستان و توسعه صادرات گزارش داده است، اما اوچا یا اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل گزارش داده که  دو سوم جمعیت افغانستان به کمک‌های فوری غذایی نیاز دارند. اداره اوچا میزان این جمعیت را ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

در گزارش اوچا آمده است که افزایش وتداوم قیمت کالا‌های کلیدی باعث شده میزان قرضه خانواده‌ها افزایش پیدا کند.

این اداره همچنین افزوده است که به خاطر فصل زمستان و بارش برف در نقاط مختلف افغانستان تقاضا برای نیروی کار کاهش یافته و شغل‌هایی مانند کشاورزی، دامداری و ساختمان سازی کاهش یافته است.

بانک جهانی از افزایش درآمد طالبان خبر داده، این نهاد اعلام کرده صادرات افغانستان افزایش یافته است.

این درحالی است که مردم و آگاهان معتقد هستند این گزارش مبالغه آمیز است.

با این حال دفتر، رئیس الوزرای طالبان از گزارش بانک جهانی استقبال کرده و اعلام کرده که اگر محدودیت‌های اعمال شده بر حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی برداشته شود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان بهتر خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->